Start / E37 Blogg / Sociala medier, hur gör vi med det?

Sociala medier, hur gör vi med det?

Det är en fråga som dyker upp allt oftare från våra kunder, så nu är det verkligen på sin plats att skriva om det på bloggen. Självklart är det något som e-handlare ska vara delaktiga i, anser jag. Är man inte delaktig så är det nästan som att inte finnas. Dessutom betalar man inte mer än man vill, d.v.s. det är ens egna tid som kostar, inget annat. Resultatet beror till viss del på hur mycket tid man har att lägga ned.

Sociala medier är den nya tidens marknadsföringskanal där man inte bara vrålar ut sitt budskap utan har en dialog. Man kommunicerar helt enkelt. Vanligtvis ses ju kommunikation som en tvåvägsprocess där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information. Och det är just det som är framgångsreceptet.  För kommunicerar man med sina kunder så har man stor chans att vinna deras förtroende och stärka relationen med dem. Därmed ökar chansen att kunden återkommer samt rekommenderar ditt företag, din tjänst eller produkt till andra som i sin tur gör detsamma. Sen är ringarna på vattnet igång.  

Innan ni sätter igång bör ni först besvara följande frågor:

  • Vad vill ni uppnå med att vara delaktiga, vad är ert mål?
  • Vad är affärsnyttan?
  • Hur mycket tid kan ni avsätta? Det är ingen mening om det inte händer något.
  • Var finns era kunder?          
  • Vad tror ni att era kunder vill få ut av er delaktighet?
  • Hur får ni era kunder att rekommendera er?

Bestäm er för var ni ska vara delaktiga och sist men inte minst FÖLJ UPP OCH UTVÄRDERA!

Behöver ni hjälp med att komma igång så är ni självklart välkomna att höra av er.

Bild: Flickr/Matt Hamm

Bild: Flickr/Matt Hamm  

För dig som vill vetA lite mer

Annika Bergström , studierektor vid Göteborgs universitet gjorde under SOM-seminariet den 22 april en presentation med rubriken ” Sociala medier - vad är det och vad har de för betydelse?" med siffror från den senaste SOM-undersökningen. I undersökningen ställs bland annat frågan om hur ofta man använder sociala medier. SOM-institutet är en opartisk undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet.

Se seminariet på SVT Play:

http://svtplay.se/v/1973905/svt_forum/som__sociala_medier_-_annika_bergstrom?sb,k108208,2,f,-1

Mercedes Karacsony den 28 april 2010 11:55



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng