Start / E37 Blogg / Pinterest

Pinterest

Pinterest används för att skapa klädstilar, organisera recept, planera bröllop, inreda hem, önskelistor och mycket mer. Tänk dig att du har en virtuell anslagstavla där du samlar bilder och urklipp på saker du gillar.

Exempel:
Du ska inreda ett vardagsrum och skapar därför en anslagstavla du kallar ”Mitt nya vardagsrum”. När du sedan surfar runt på inredningsbloggar, möbelbutiker, färgbutiker och så vidare kan du skapa pins och samla det du gillar på din anslagstavla. Din anslagstavla kan exempelvis komma att innehålla snygga tapeter, soffor, inredningsdetaljer, bord, tavlor, lampor och så vidare. På så sätt kan du skapa fram en bra stil för ditt vardagsrum. Du kan även låta en eller flera andra personer hjälpa dig lägga till pins på din anslagstavla. Varje pin kan dessutom kommenteras av andra eller gillas, precis som på Facebook.

På Pinterest läggs ett ständigt flöde av nya pins upp av dess användare. Precis som på andra sociala nätverk kan man följa andra användare och se nya bilder de sparar på sina anslagstavlor. Det går även att söka anslagstavlor inom en viss kategori, pins inom ett prisintervall eller populära pins. Ser man en pin man gillar kan man spara den i någon av ens egna anslagstavlor. Dina vänner kommer då se din bild och kan i sin tur lägga det på sina anslagstavlor. Chansen att en bild sprids vidare, tillsammans med dess länk, kan alltså vara relativt stor.

HUR SKAPAR MAN EN PIN?


Efter att man registrerat sig på Pinterest behöver knappen "Pin it" installeras. Detta sker genom att man helt enkelt drar knappen till bokmärkesfältet i webbläsaren (Google Chrome). När "Pin it"-knappen väl är på plats låter den dig ta en bild från vilken webbplats som helst och lägga till den på en av dina anslagstavlor.
"Pin it"-knappen hittar du här: http://pinterest.com/about/goodies/

ER WEBBUTIK PÅ PINTEREST


Pinterest är även en bra möjlighet för webbutiker att få fler besökare, vilket i sin tur kan ge mer försäljning. Fler länkar kan även leda till högre ranking i Google. Att få er webbutiks besökare att lägga upp era artiklar på sina anslagstavlor är naturligtvis mest önskvärt, men er webbutik kan även skapa egna anslagstavlor.

Det finns dock några riktlinjer Pinterest gärna vill att sina användare följer. Under etikettregel #3 på denna lista står det att man ska försöka att inte använda Pinterest enbart som ett verktyg för egenreklam. Att bara skapa en anslagstavla full av artiklar från egna webbutiken är ingen bra idé, eftersom den då förmodligen inte blir så intressant eller användbar för särskilt många.

Tänk istället kreativt när du skapar dina anslagstavlor! Blanda artikelbilder med andra typer av bilder från Internet (eller ladda upp från egna datorn), som exempelvis matchande miljöbilder, vintage-prylar och platser. Det går även att lägga in filmer. Försök hitta ett tema för varje anslagstavla. Exempel på några generella teman kan vara:
  • Kläd- eller inredningsstil
  • Högtid (bröllop, jul, dop etc)
  • Geografisk plats
  • Färg (t ex enbart gula bilder)
  • Sport
  • Livsstil

Uppdatera hela tiden anslagstavlorna genom att lägga till nytt innehåll. Var även uppmärksam på trender och vad som är aktuellt just nu.

LÄGG TILL PRIS PÅ EN PIN


Det finns möjlighet att lägga till ett pris på en pin, vilket placeras i bildens ena hörn. För närvarande finns endast stöd för dollar och pund. Det räcker att skriva priset någonstans i beskrivningstexten så hittar Pinterest det automatiskt. Skriv någon av valutasymbolerna $ eller £ följt av priset.

"PIN IT"-KNAPPAR I WEBBUTIKEN


Det finns möjlighet att lägga till en "Pin it"-knapp vid varje artikel i en webbshop. Knappen påminner om Facebooks gilla-knapp och både uppmanar och gör det enklare för besökare att lägga till artiklar i sina anslagstavlor.
Läs mer på: http://pinterest.com/about/goodies/

http://pinterest.com/
Taggar: pinterest
Peter Andersson den 2 mars 2012 11:00



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng