Start / E37 Blogg / Timing för kampanjer i sociala medier och nyhetsbrev

Timing för kampanjer i sociala medier och nyhetsbrev

Vid publicering av innehåll i sociala medier och vid utskick av nyhetsbrev kan det vara bra att känna till när dina webbutikskunder är som mest aktiva och köpbenägna. Vilken dag i veckan och under vilka tider på dygnet görs flest besök respektive beställningar? Med hjälp av Google Analytics tar man enkelt reda på detta.

Om du inte redan filtrerat bort din egen trafik till webbutiken bör du först göra det för att få så korrekt statistik som möjligt. Börja med att ta reda på din egen IP-adress, vilket enklast görs genom att surfa till http://whatismyipaddress.com/. Logga in i Google Analytics och gå in på ditt konto för webbutiken. Klicka därefter på knappen "Administratör" och därefter på fliken "Filter". Klicka på "Nytt filter" och ge det ett lämpligt namn. Under filtertyp väljer du "Uteslut trafik från IP-adresserna som är lika med" och skriv därefter in din IP-adress och klicka på "Spara".

ANPASSAD RAPPORT ÖVER AKTIVITET/BESÖK PER VECKODAG


Nästa steg är att ta reda på vilken veckodag webbutiken har mest aktivitet (flest besök). Notera att det i Google Analytics är skillnad på begreppen "Besök" och "Besökare". Med besök menas antalet enskilda besök som påbörjats av alla besökare av din webbutik. Om en användare är inaktiv i din webbutik i 30 minuter eller mer utgör framtida aktivitet ett nytt besök. Användare som lämnar din webbutik och återkommer inom 30 minuter räknas som en del av det ursprungliga besöket.

Besökare är antalet unika besökare som besöker din webbutik dagligen. Avsikten är att så nära som möjligt definiera antalet faktiska, olika personer som besökt en webbplats. Med hjälp av cookies upprätthålls kontrollräkningar av olika besökare.

I en rapport över vilken veckodag webbutiken har mest aktivitet är det alltså mest intressant att använda begreppet antal besök.
  1. Välj menyvalet ”Anpassade rapporter” i Google Analytics.
  2. Klicka på ”Översikt” i vänsterspalten.
  3. Klicka på knappen ”Ny anpassad rapport”.
  4. Döp rapporten till ”Trafik per veckodag” och ge rapportfliken namnet ”Veckodag”.
  5. Klicka på ”Lägg till statistik” under Statistikgrupper och välj ”Besök”.
  6. Klicka därefter på ”Lägg till aspekt” under Dimensionsdetaljer och välj ”Veckodag”.
  7. Spara
Den anpassade rapportens inställningsvy ser nu enligt följande:



I rapporten visas nu webbutikens trafik per veckodag inom det angivna tidsintervallet. Veckodagarna i rapporten visas som nummer 0 – 6, där 0 är söndag och 1 är måndag osv.

ANPASSAD RAPPORT ÖVER FÖRSÄLJNING PER VECKODAG OCH TIMME

  1. Välj menyvalet ”Anpassade rapporter” i Google Analytics.
  2. Klicka på ”Översikt” i vänsterspalten.
  3. Klicka på knappen ”Ny anpassad rapport”.
  4. Döp rapporten till ”Försäljning per veckodag och timme” och ge rapportfliken namnet ”Veckodag”.
  5. Klicka på ”Lägg till statistik” under Statistikgrupper och välj ”Transaktioner” (Under kategorin ”Omvandlingar”).
  6. Klicka på ”Lägg till statistik” igen och lägg även till ”E-handelns omvandlingsfrekvens”.
  7. Lägg slutligen även till ”Intäkt” under Statistikgrupper.
  8. Klicka därefter på ”Lägg till aspekt” under Dimensionsdetaljer och välj ”Veckodag”.
  9. Lägg även till aspekten ”Timme”, om du vill kunna se de enskilda veckodagarnas försäljning per timme.
  10. Spara


Nästa steg är att lägga till en ny flik i samma rapport med försäljning per timma.
  1. Välj menyvalet ”Anpassade rapporter” i Google Analytics.
  2. Klicka på ”Försäljning per veckodag och timma” i vänsterspalten.
  3. Klicka på ”Redigera” och därefter ”Lägg till rapportflik”.
  4. Döp den nya fliken till ”Timme”.
  5. Gör sedan samma procedur under statistikgrupper som innan, d v s lägg till ”Transaktioner”, ”E-handelns omvandlingsfrekvens” och ”Intäkt”.
  6. Klicka därefter på ”Lägg till aspekt” under Dimensionsdetaljer och välj ”Timme”.
  7. Spara


Med hjälp av rapporterna ovan är det möjligt att kunna urskilja vilken tidpunkt som kan vara mest optimal för att exempelvis lansera en kampanj. Givetvis kan fler faktorer spela in, men rapporterna kan användas som utgångspunkt.
Peter Andersson den 4 april 2012 10:16



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng