Start / E37 Blogg / Kundcase: Woolrich Store kombinerar webbutik och fysisk butik för bästa lönsamhet

Kundcase: Woolrich Store kombinerar webbutik och fysisk butik för bästa lönsamhet

För att effektivt kunna sälja sina varor i både butik och på nätet behöver man både ett bra butiksdatasystem och en bra webbutik, som dessutom fungerar som en helhetslösning. Läs om hur Woolrich Store har lyckats med det koncept som Retail Store och e-handelsleverantören E37 har tagit fram tillsammans.
Tydliga storlekstabeller på nätet, flexibel internationell handel och integration med butiksdatasystemet Retail Pro är viktiga framgångsfaktorer.


Det svenska företaget Opportunity Brands AB ligger bakom det italienska varumärket Woolrich satsning i Skandinavien. År 2009 öppnades den första Woolrich Store-butiken i Sturegallerian i Stockholm, och i maj 2010 lanserades webbutiken med hjälp av E37 och Retail Store.
- Vi upplevde snabbt en stor efterfrågan även från övriga delar av landet. Kombinationen av fysisk butik och webbutik ger många synergier och en bättre tillgänglighet för kunden, säger Johan Kock, grundare av Woolrich Store / Opportunity Brands. Då vi bara behöver underhålla artikelregistret på ett ställe (i Retail Pro) gick det snabbt att ta steget ut på webben. Webbutiken har också använts som navet i vår satsning på sociala medier, via blogg, Facebook och Twitter, som syftar till att kommunicera med kunder och modeintresserade.

Rätt lagersaldon på webben


Att ha en kontinuerlig koppling mellan webbshopen och butiksdatasystemet är viktigt när man säljer säsongsvaror och begränsade partier som ofta inte kan beställas in på nytt.
Johan Kock berättar:
- Vi kan sälja från samma lager i både fysisk butik och på webben. Därigenom kan vi maximera försäljningen av varje artikel och få så lite som möjligt kvar av årets kollektion som måste reas ut. Tack vare den täta lagersaldosynken mellan systemen elimineras risken att en artikelvariant som precis tagit slut hinner säljas på webben.

Möjligheten att lägga upp storlekstabeller/storleksguider per plagg är en annan finess i webbutiken som varit viktig för Woolrich. När man säljer dyra produkter är det viktigt att hjälpa kunden till rätt köpbeslut med så tydlig produktinformation som möjligt.
(Se exempel här: http://www.woolrichstore.se/sv/articles/2.126.1186/wool-ws-arctic-parka-df)

Enkelt att sälja utomlands


Enkelheten att sälja till kunder i fler länder med hjälp av E37s webbshop har också varit en viktig framgångsfaktor för Woolrich Store. För att öppna webbshopen i ett nytt land behöver man bara välja valuta och betalsätt samt ange fraktkostnaden. Att ta ut rätt moms vid internationell handel behöver man inte tänka på, då e-handelsystemet sköter det automatiskt.
- När vi har aktiverat fler länder och språk i e-handelsystemet har vi snabbt hamnat högt i Googles sökresultat och nått utländska kunder som känner till varumärket. På det sättet kan vi sälja slut på en större del av årets kollektion till ordinarie pris och öka lönsamheten, berättar Johan Kock.

Helhetslösning med god support


Tack vare det nära samarbetet mellan Retail Store och E37 garanteras kontinuerligt underhåll och vidareutveckling av webbkopplingen.
- Samarbetet med Retail Store och E37 har gett oss ett starkt stöd under de senaste årens expansion och en helhetslösning att växa i. När man som kund köper in affärskritiska IT-system från flera leverantörer blir man beroende av att det finns kompetent support som förstår och kan ta ansvar för hela kedjan av IT-system. Det tycker vi har fungerat utmärkt med Retail Store och E37. Supportärenden som dykt upp under resans gång har hanterats snabbt och effektivt, säger Johan Kock.

Woolrich fortsätter att expandera


Under hösten 2012 satsar Woolrich Store vidare på både webbutiken och nya fysiska butiker.
Den 28 september öppnar man en ny butik på Kungsportsplatsen i Göteborg, självklart med Retail Pro som butiksdatasystem.

Besök Woolrich webbshop på adressen www.woolrichstore.se.

Fredrik Karlsson den 7 september 2012 15:52



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng