Start / E37 Blogg / Hur säljer man produkter på nätet som måste anpassas och konfigureras av kunden?

Hur säljer man produkter på nätet som måste anpassas och konfigureras av kunden?

Alla webbshopar säljer inte enkla ”färdiga” produkter som t.ex. böcker, film, skor, jackor, inredningsprylar eller elektroniktillbehör. Många säljer mer komplicerade produkter som måste anpassas av kunden vid köptillfället, med t.ex. tryck, gravyr, mått, personens vikt och längd eller valbara tillbehör som påverkar totalpriset. Vi går igenom de problem man ställs inför, och berättar hur fyra e-handlare har löst problemen med hjälp av en webshop från E37.

Problemställningar


Vilka problemställningar måste en e-handlare lösa för att effektivt sälja konfigurerbara produkter på nätet?
  • Användarvänlighet: Att presentera produktens tillval på ett tydligt och begripligt sätt för kunden.
  • Datainsamling: Att kunna samla in all nödvändig tillvalsdata och konfigurationsval när kunden bygger sin produkt.
  • Flexibilitet: Att kunna ha flera olika tillval och alternativ för olika slags produkter.
  • Prisberäkning: Beräkning av korrekt totalpris när kunden har anpassat sin produkt.
  • Tydlighet: Att visa upp kundens anpassade produkt tydligt i webbutiken, och få all information att följa med genom varukorg, kassa och orderbekräftelse. En kund som i något steg blir osäker på om produkten anpassats korrekt kan avbryta sitt köp.
  • Lönsam leverans: Att få med all insamlad produktdata från kund till en order i sitt affärssystem eller butiksdatasystem, så en korrekt anpassad produkt kan byggas och levereras till kund med minsta möjliga tidsåtgång, strul och felkällor.
  • Teknik: Och sist men inte minst, att hitta ett e-handelssystem som tekniskt klarar av att lösa alla uppgifter i listan ovan.

Vårt förslag till lösning


De billigaste standardsystemen för små webbutiker klarar inte av att uppfylla den här typen av krav.
De största e-handelssystemen på marknaden, med många konsulttimmar för anpassning, kan ofta bli för dyra för att vara ett praktiskt alternativ för små och medelstora företag.
Med E37 e-handelssystem försöker vi hitta en gyllene medelväg – ett kostnadseffektivt standardsystem som ändå är tillräckligt anpassningsbart för att kunna uppfylla kraven. Nyckeln är våra flexibla e-handelsmoduler "artikelpaket" samt "tillvalsartiklar" med ett inbyggt API för att definiera "inmatningsmallar" som infogas på produktsidorna i webbshopen.

Modulen "tillvalsartiklar" möjliggör att man kopplar olika uppsättningar med valbara tilläggsartiklar till huvudprodukten. De valbara tilläggsartiklarna kan i sin tur finnas i olika storlekar, kvaliteter etc. och innebär olika tilläggskostnader eftersom de är separata artiklar med eget pris i webbshopen. Produktens totala pris blir huvudproduktens pris plus de valda tillvalsartiklarnas pris.
Med "inmatningsmallar" kan man definiera en uppsättning mallar med inmatningsfält för insamling av data från kundens val på en produkt. Varje artikel i webbshopen kan kopplas till en bestämd inmatningsmall som visas på produktsidan i anslutning till "Lägg i varukorgen"-knappen.

Med modulen "artikelpaket" kan man sälja produktpaket som kunden själv ska konfigurera genom att välja en av flera valbara produkter i varje steg. Det kan handla om klädkit där kunden ska välja färg, modell och storlek för både byxa och tröja, datorer där kunden ska välja olika dyra tillbehör, hudvårdspaket där kunden får välja en produkt från varje produkttyp eller skidpaket där kunden får välja önskad skida, pjäxa och bindning. De valbara produkterna i varje steg definieras enkelt med hjälp av artikeltaggar i E37 e-handelssystem. Slutligen kopplas varje paket till en rabattmodell som ger ett lägre paketpris än att köpa produkterna var för sig.
Sportbutiken Länna Sport använder artikelpaket för att sälja längdskidpaket där kunden själv får välja önskad modell av både skida, bindning och pjäxa, samt välja rätt längd och storlek etc.





Fyra kundcase – konstgräs, hästsportartiklar, dekaler och längdskidor


1 – Måttbeställt konstgräs


Konstgräsexperten säljer konstgräs där kunden själv ska mata in ytans bredd och längd. En skräddarsydd inmatningsmall för tillval tar emot bredd och längd, samt räknar ut yta, materialåtgång och totalpris. Själva artikeln säljs alltså i kvadratmeter, medan angiven bredd och längd skickas med som kompletterande artikelinformation genom varukorgen och kassan.



2 – Hästsportartiklar med brodyr


Sjöhagen Wear säljer hästsportartiklar (kläder, täcken, schabrak m.m.) som appliceras med brodyr eller tryck som kunden själv väljer. Med tillvalsartiklar och inmatningsmallar får kunden välja tillbehör som kantband och passpoal samt anpassa typsnitt, färg, riktning och text för brodyr. Bilden visar hur det ser ut i kassan när kunden har köpt en jacka och ett täcke med anpassad brodyr.



3 – Anpassade dekaler och stickers för motocross


HG Design tillverkar skräddarsydda dekaler och stickers med inriktning på motocross. För att samla in all information för en skräddarsydd dekal används ett antal stora inmatningsmallar. Här får kunden välja allt från namn, färg och typsnitt till placering av logotyp.



4 – Rätt längdskidor på nätet


Länna Sport säljer längdskidor på nätet med ambitionen att tillhandahålla lika väl utprovade skidor som när man får hjälp av en skidspecialist i fysisk butik. Att välja längdskidor är en kombination av åkarens kroppsvikt, längd och erfarenhet samt skidans längd och spann. Denna information inhämtas med en inmatningsmall där kunden anger kroppsvikt och erfarenhet, samt tydliga storlekstabeller för val av skidlängd.

Fredrik Karlsson den 4 oktober 2012



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng