Start / E37 Blogg / Sälj mer med smart produktsortering

Sälj mer med smart produktsortering

Hur ska man egentligen sätta den förvalda sorteringen av produkter i sin webbshop för att sälja så mycket som möjligt? Bokstavsordning eller kanske lägsta pris, nya artiklar eller toppsäljare först? På E37 menar vi att svaret är en automatiserad algoritm som kombinerar flera statistikkällor för att dagligen sortera om produkterna utifrån en "högsta popularitet".

När en potentiell kund listar tiotals produkter i en varugrupp vill man lista de produkter först som det är störst chans att kunden vill köpa. Man talar ofta om "the fold", gränsen för webbläsarens nedre kant, d.v.s. hur mycket man ser i fönstret ut att scrolla ner. Om man får plats med 2 rader á 4 produkter eller 1 rad á 5 produkter ovanför "the fold" gäller det att de mest intressanta produkterna visas där, annars riskerar kunden att tröttna och gå till en konkurrents webbshop. Få kunder orkar scrolla igenom flera sidor i jakt på önskad produkt. Följaktligen är webbshopens förvalda sortering väldigt viktig.

Manuell sortering?


Om man bedriver e-handel med ett litet sortiment kan det vara ett alternativ att sortera produkterna manuellt i varje varugrupp. Det är även en bra möjlighet om man har produkter som "hör ihop" parvis, eller då produkterna är numrerade och inplacerade i en skiss/ritning (se exempel hos vår kund Karlströms Motor som säljer reservdelar för motorcyklar med hjälp av detaljerade sprängskisser).
För webbshopar med större sortiment blir manuell sortering dock en hopplös uppgift att sköta kontinuerligt då det kommer nya produkter. E-handlare lär ha bättre saker att lägga sin värdefulla tid på. Manuell sortering blir dessutom meningslös om man har andra navigationssätt än ett traditionellt och detaljerat varugruppsträd (t.ex. urvalsfilter med produkter från flera varugrupper samtidigt, sökresultat eller listning av produkter från ett bestämt varumärke eller produkttaggning).

Toppsäljare?


Nästa alternativ som ofta förekommer i e-handelssystem är att sortera produkterna utifrån försäljningsstatistik, d.v.s. mest sålda produkter först. För att få ett så bra statistikunderlag som möjligt vill man summera försäljningen för flera månader bakåt i tiden (sorteringen blir dålig om en stor andel av produkterna inte alls har sålts under tidsintervallet). Om man säljer produkter som är bundna till säsong eller årstid vill man inkludera minst ett år bakåt.

Nu får man dock problemet att nya produkter alltid hamnar sist i listningarna, och får en svår resa upp till de främsta positionerna. För en webbutik som säljer modeprodukter och snabbt vill följa aktuella trender blir detta en förödande nackdel.

Nya artiklar först?

För modebutiken kan man vända på resonemanget och välja att alltid lista de senast publicerade artiklarna först. Det blir dock för extremt i många fall, och gamla storsäljare som utgör ryggraden i webbutikens lönsamhet hamnar alltid för långt ner. "Nypublicerade artiklar först" är definitivt ett bra sorteringsalternativ för vissa kunder, men passar sällan som förvalt sorteringsalternativ.

Vi presenterar... dynamisk popularitetssortering


Vår lösning är en dynamisk algoritm som kombinerar "toppsäljare" och "nyheter" med andra mått på hur populär en artikel är (antal kommentarer, betyg, antal klick etc). Varje natt beräknas en aktuell popularitetspoäng per produkt utifrån kundernas samlade köpbeteende. Vi kallar denna sorteringsordning för "popularitet", hos Amazon.com heter motsvarigheten "New and popular".

Modulen i E37 e-handelssystem har byggts utifrån följande kriterier och datakällor:
  • Popularitetssorteringen ska beräknas helt automatiskt utifrån kunders och besökares beteende.
  • Toppsäljare är en primär ingrediens i beräkningen.
  • Antal klick/sidvisningar, konverteringsgrad, kommentarer och höga betyg bidrar också till totalpoängen.
  • Nypublicerade artiklar och nya statistikhändelser kan få en valfri övervikt i totalberäkningen.
  • Tidsintervall och betydelse för varje datakälla är fritt konfigurerbar för varje webbshop, d.v.s. man kan välja om toppsäljare eller nya artiklar ska ha störst inverkan.

 Modulens beteende kan jämföras med skyltningen i en fysisk butik där man lyfter fram både nya produkter och storsäljare för varje butiksavdelning. I det här fallet skyltar butiken dessutom om sig själv varje natt utifrån vad som är mest populärt hos kunderna.

Hur gör man med sökmotorn...?

Popularitetssortering kan göra underverk för konverteringsgraden vid listning i en varugrupp, filter eller varumärke. Men hur gör man i sökmotorn? I en kompetent sökmotor kan sökresultaten sorteras efter ”bästa matchning”, d.v.s. hur väl produktinformationen överensstämmer med sökfrasen. Det är ofta det bästa förvalda sorteringsalternativet, i synnerhet om det är vanligt med sökningar som ger tiotals eller hundratals träffar med varierande matchningskvalitet.

Ska man då låta popularitet vara en extra sortering som kunden fritt kan välja i sökmotorn? Nej, våra undersökningar visar att det är bäst att slå ihop "bästa matchning" och "popularitet" till en kombinerad sorteringsordning. "Bästa matchning" får då väga tyngst, medan "popularitet" får avgöra den inbördes ordningen mellan träffar av ungefär samma kvalitet/matchning.

Rapport från verkligheten


Christoffer Tyrefors, e-handelsansvarig på Länna Sport, berättar om sina erfarenheter av modulen:

- Vi på Länna Sport har lärt oss en del genom åren med fysisk butik. Traditionell webbshopsortering står ofta i kontrast till dessa lärdomar. Inte visar vi varken de dyraste eller billigaste produkterna i entrén, och inte skulle vi kasta en storsäljare längst in på lagret bara för att den råkar ha funnits i sortimentet länge. Vi visar inte heller bara bästsäljare, utan något som kanske lättast beskrivs med 'heta produkter'.
Med E37s popularitetssortering, som till skillnad från andra e-handelsplattformar inte bara tar hänsyn till köp, kommer vi ännu längre. Den mäter hur många som tittar på en produkt, hur många som ställer frågor om den, hur bra betyg den har fått av besökarna, hur många som köper den/lägger i varukorgen, hur väl den konverterar och massor av annat. På så vis kan vi alltså, helt automatiskt, visa just heta produkter i shoppen - överallt och jämt.



Kommentera gärna det här inlägget, eller kontakta E37 för en diskussion om sortering och konvertering.
Fredrik Karlsson den 19 februari 2013



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng