Start / E37 Blogg / Hitta och förbättra svaga eller saknade sökord som kan ge fler besökare

Hitta och förbättra svaga eller saknade sökord som kan ge fler besökare

Det är lätt att stirra sig blind på alla rapporter i Google Analytics om hur besökare lyckats hitta till och rör sig inne i en webbplats. Men hur tar man bäst reda på vilka av dina sökord (nyckelord) som t ex visas långt ned i Googles sökresultat eller som inte finns med alls i webbplatsen? Dessa sökord kan oftast enkelt förbättras eller läggas till genom att först identifiera dem i Google Webmaster Tools (Verktyg för webbansvariga) samt Google Keyword Tool (Sökordsverktyg).

Google Webmaster Tools (https://www.google.com/webmasters/tools/) tillhandahåller detaljerade rapporter om dina webbsidors synlighet i Google. Här kan man bland annat:

  • Skicka in en webbplatskarta som Google använder för att få en överblick av webbplatsens struktur, vilket kan öka täckningen av dina webbsidor. 
  • Övervaka webbplatsens prestanda och optimera inläsningstider.
  • Se vem som länkar till din webbplats.
  • Få förslag på HTML-förbättringar som eventuellt kan öka webbplatsens prestanda.
  • Ta bort en hel sida, en bild eller annat element från din webbplats i Google.
  • Se Googles genomsökningsstatistik från din webbplats under de senaste 90 dagarna.
  • Se de viktigaste sökorden som Google hittade när webbplatsen genomsöktes, samt varianter av dem.
  • Se vilka sökfrågor i Google där din webbplats visats i sökresultatet, på vilken genomsnittlig position och hur många som klickat.

 Den sistnämnda rapporten finns i menyn under Trafik -> Sökfrågor. För en webbutik som säljer tapeter på nätet kan det se ut så här:



I rapportens utgångsläge visas sökord och sökfraser sorterade utifrån flest ungefärligt antal visningar i Googles sökresultat under angivet tidsintervall (en månad bakåt).

I exemplet ovan har t ex sökfrågan ”randiga tapeter” visats ungefär 1.300 gånger och den aktuella webbplatsen har haft genomsnittlig position 10 i Googles sökresultat. Endast 12 personer har klickat på länken vidare till webbplatsen. En variant på samma sökfråga i singular, d v s ”randig tapet” visas även i listan ovan. Den sökfrågan har visats ungefär 900 gånger med genomsnittlig position 9,5 och har knappt fått några klick alls (under 10). Genom att arbeta mer med dessa fraser på olika sätt i webbplatsens innehåll borde det vara möjligt att visas högre upp i Googles sökresultat, och därmed få fler besökare. Även ”tapeter”, ”eco tapeter”, ”inredning”, ”designers guild”, ”stuckatur”, ”inredningsdetaljer” och så vidare borde förbättras.

Vilka sökord i din webbplats tolkar Google som viktigast?


Under Trafik -> Innehållssökord visas de viktigaste sökorden som Google hittade när webbplatsen genomsöktes, tillsammans med varianter av dem. (Notera att här visas endast enskilda ord, ej fraser.)



Ordet ”randig” återfinns först på 85:e plats i listan. Hur viktigt varje sökord är återspeglar hur ofta ordet hittas på sidorna i din webbplats.

Dessa båda rapporterna kan alltså vara bra att granska tillsammans för att förstå hur Google tolkar din webbplats.

Hitta förslag på nya sökord och sökfraser


Med hjälp av Google Keyword Tool (https://adwords.google.com/o/KeywordTool) kan du få hjälp med att hitta förslag på nya sökord och sökfraser som du kanske inte tänkt på när du skrivit ditt innehåll i din webbplats.
Genom att göra en enkel sökning på ordet ”tapeter”, exempelwebbplatsens huvudsakliga inriktning, får vi en lista på 100 förslag på sökfraser som kan vara intressanta. För varje sökfras ges även en indikation på dess konkurrens i Googles sökresultat och hur många sökningar som görs per månad.



I första hand är det intressant att identifiera de sökfraser som har relativt många sökningar tillsammans med låg eller mellan konkurrens. Konkurrens i det här fallet är visserligen en överblick på hur många annonsörer som lägger bud på ett specifikt sökord (AdWords). Men det kan även ge en indikation på hur pass konkurrensutsatt en sökfras är rent sökresultatmässigt.

Exempelvis kan man se ovan att sökfrasen ”tapeter retro” i genomsnitt har 2.900 sökningar per månad. Ordet ”retro” kan alltså vara idé att använda mer i webbutiken. Varför inte samla tapeter med retromönster på en egen sida eller varugrupp, döpa den till ”Retro – tapeter i gammaldags stil” samt använda ordet i beskrivningstexten till varje tillhörande tapet? I listan ovan kan man även hitta sökfrasen ”gammaldags tapeter”, varför rubriken även fick innehålla det sökordet. Glöm heller inte att använda varianter och synonymer till ordet retro, såsom retrostil, retrotapeter, gammaldags stil, tidlös, klassisk osv.

Google Webmaster Tools
https://www.google.com/webmasters/tools/

Google Keyword Tool
https://adwords.google.com/o/KeywordTool
Peter Andersson den 4 mars 2013 15:41



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng