Start / E37 Blogg / Superfilter uppfyller kraven hos dagens e-handelskunder

Superfilter uppfyller kraven hos dagens e-handelskunder

De djupa varugruppsträden är på väg ut. Många webbshopar har breda sortiment och kunderna börjar vänja sig vid smartare navigationsmetoder som ger bättre överblick. För att behålla kunder och maximera konverteringsgraden krävs avancerade lösningar för urval och filtrering.
Vi kallar lösningen – E37 superfilter.


Jämförelse – webbutik vs. fysisk butik


Många webbutiker konkurrerar med hjälp av riktigt breda sortiment, då man inte begränsas av fysisk butiksyta eller ens det egna lagret (i vissa branscher beställer man in från leverantörerna allt eftersom). Detta ställer dock högre krav på både navigation och sökmöjligheter, för att kunden snabbt och enkelt ska kunna hitta rätt produkt.
Jämför med hur man handlar i ett stort varuhus. Först går man till rätt avdelning, därefter går man till rätt produktkategori eller varumärke beroende på hur butiken är indelad, och letar slutligen med blicken efter önskad färg eller modell. Efter några minuter med denna "filtrering" har man troligen hittat några produkter att välja på, alternativ tar man hjälp av personalen för att få hjälp att välja rätt.
Hela den shoppingprocessen vill man efterlikna i en stor webbshop, men ännu enklare och snabbare för kunden. Man måste komma ihåg att kunden kan komma in i butiken med helt olika mål, t.ex. på jakt efter "en viss skomodell", "en lämplig cykel för pendling", "några nya tröjor", "en födelsedagspresent till en sjuårig pojke" eller "en tapet som passar i sovrummet".



Länna Sport, Stockholms största sportbutik, har ett brett sortiment både på nätet i och i den fysiska butiken.

Krav på en modern filtermodul


En webbshop kan vara överlägsen den fysiska butiken vad gäller möjligheter att snabbt söka och filtrera på många begrepp parallellt. Vi har gjort en lista med vad som krävs av ett modernt och kraftfullt filter för e-handel:

  1. Smal, specifik filtrering
    Fall 1: Kunden är ute efter en specifik typ av produkt, och vill nå målet snabbt.
    Här gäller det att kunna filtrera på många olika produktegenskaper för att skära ner sortimentet till ett litet urval att ta ställning till. Filtermodulen behöver ha stöd för allt från produktgrupper, varumärken, prisintervall, modeller, storlekar, färger, kön, material eller andra mer specifika produktegenskaper och användningsområden. Kunden kanske vet vad produkten har för tekniska egenskaper eller vet ungefär vad den heter.
  2. Bred filtrering
    Fall 2: Kunden har en diffus bild av önskad produkt, och behöver hjälp och förslag för att komma till ett köpbeslut. Exempel är att man letar efter en present eller vill göra reafynd.
    Här måste man erbjuda filtrering med multipla val per grupp i filtret, så kunden kan få många förslag. Man behöver alltså kunna välja flera varumärken, produkttyper och färger i filtret samtidigt.
    Ett exempel är en kund som söker en present inom huvudgruppen barnkläder, och är intresserad av en viss åldersgrupp för pojke eller flicka, tre varumärken och två färger.
  3. Undvik återvändsgränder
    Ett vanligt problem är att kunden gång på gång råkar kombinera filterval som inte leder till några matchande produkter alls. Filtret måste i förväg ge kunden hjälp att se hur många träffar man kommer få när man t.ex. redan har valt ett bestämt varumärke och nu står inför att välja färg eller stil. Med ett primitivt filter som gång på gång leder till noll träffar kan kunden ge upp och gå till en konkurrent.
  4. Filtrera med olika utgångspunkter
    Filtrering ska vara möjlig utifrån olika ingångar, inte bara från varugruppsträdet. Kunden kan behöva hjälp att välja bland många produkter även när man kommer från en fritextsökning eller tittar på produkter för en kampanj eller varumärke. 
  5. Flexibilitet med olika filtreringsbegrepp
    Innehavaren ska enkelt kunna bygga ut med olika produktegenskaper som dyker upp i filtret i vissa varugrupper. Filtreringsbegrepp som saknar relevans i en viss kategori ska kunna döljas.
  6. Snabba beräkningar
    Filtret måste ladda om snabbt när man ändrar urval. Man ser tyvärr många mardrömsexempel på nätet där det tar 10-20 sekunder för filtret att ladda vid första visning eller efter ett ändrat filtreringsval. En otålig kund som får vänta kan surfa vidare till en konkurrent.



E37 superfilter


Efter mycket utvecklingsarbete är vi på E37 stolta över att ha nått fram till en filtermodul som uppfyller alla krav i listan ovan.

  1. Smal, specifik filtrering
    Stöd för att samtidigt filtrera på varugrupper, varumärken, matriser (t.ex. färg- och storleksmatriser), prisintervall samt valfria produktegenskaper via funktionen produkttaggar i E37 e-handelssystem.


  2. Bred filtrering
    Stöd för att göra multipla val i varje grupp av filtreringsbegrepp. (Man kan t.ex. göra urval på flera varumärken, färger och andra produktegenskaper samtidigt.)


  3. Undvik återvändsgränder 
    Filtermodulen visar hur många träffar man kommer få för varje filtreringsbegrepp som visas. Varje gång besökaren ändrar sina val i filtret uppdateras antalen i realtid. Filtreringsbegrepp som inte kommer ge några träffar alls inaktiveras. 
    Om man t.ex. har valt en viss produktgrupp och två varumärken och sedan ska välja färg, visas det hur många produkter det finns av varje färg givet tidigare val i filtret.


  4. Filtrera med olika utgångspunkter
    Stöd för filtrering i varugrupp, varumärke eller sökresultat. Dessutom går det att filtrera på endast reaprodukter / prissänkta produkter.



  5. Flexibilitet med olika filtreringsbegrepp
    Produkttaggar är en flexibel funktion i E37 e-handelssystem, som innebär att man kan märka produkter med specifika produktegenskaper. Exempel är kön, åldersgrupp, modell, stil, serie, teknisk produktdata, produktens användningsområde etc. Grupper av produkttaggar kan aktiveras per ingång till filtret, och visas endast på de nivåer där de är relevanta (d.v.s. där produkterna är märkta med respektive tagg).


  6. Snabba beräkningar
    Filtret bygger på effektiva algoritmer, optimala databasstrukturer och utnyttjar till fullo kraften i Microsoft SQL Server, vilket garanterar korta responstider.

Imorgon del 2: Kundcase som visar hur några webbutiker använder E37s produktfilter.
Fredrik Karlsson den 12 mars 2013



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.
2015-04-30
Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel
Pressmeddelande 2015-04-30. Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker.
2015-04-21
IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel
Pressmeddelande 2015-04-21. Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter.
2014-12-19
Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet
I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya försäljningsrekord. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Arkiv

2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng