E-handelsdesign som säljer

E37 kan skräddarsy er webbutiks utseende efter era unika förutsättningar och önskemål. 

Med mer än 10 års erfarenhet av både webbdesign och e-handel känner vi till de små designdetaljer som maximerar försäljning och omvandlingsfrekvens. Genom att utgå från grafisk profil, varumärke, bransch, sortiment och säljargument förverkligar vi den rätta e-handelsdesignen för din butik. I varje projekt är vår ambition att få vara med om att skapa en så snygg och framgångsrik webbutik att vi kan skryta om den i många år framåt.


Följande ingår i vår modell för framgångsrika designprojekt:

1. Förstudie

Att hitta rätt layout och identitet på nätet utifrån varje uppdragsgivares varumärke och profil.

Under förstudien samlas material och önskemål in från uppdragsgivaren av E37s projektledare och AD. Hit hör även en grundläggande analys av framgångsrika konkurrerande webbplatser och moderna trender inom uppdragsgivarens bransch.

2. Genomförande

Vi har den kunskap och hantverksskicklighet inom både grafisk formgivning och gränssnittsprogrammering som krävs för att nå målen.

Under projektet skapar E37s AD ett antal layoutskisser som efter uppdragsgivarens godkännande implementeras i webbshopen av E37s gränssnittsprogrammerare. Självklart säkerställer vi även att gränssnittet fungerar korrekt i alla vanliga webbläsare.

3. Första intrycket - ”Har jag kommit rätt?”

Det är avgörande att få besökare att stanna kvar på sajten, d.v.s. en ny besökare ska inom någon sekund få känslan av att ha hamnat i rätt webbutik. För detta ändamål är en snygg och informativ förstasida avgörande. Det gäller att tydligt kommunicera varje webbshops unika säljargument och värde i förhållande till dess konkurrenter. Här är det viktigt att framhålla intressanta produkter och attraktiva erbjudanden.
(Avvisningsfrekvens eller "bounce rate", som fortlöpande kan avläsas i Google Analytics, är ett mått på hur stor andel av besökarna som lämnar webbplatsen efter att de bara tittat på en enda sida.)

Hos E37 är två av de viktigaste projektmomenten alltid att utforma en attraktiv övergripande layout och att ta fram en struktur för startsidan som innehavaren sedan kan underhålla och uppdatera.

4. Förtroende och tydlighet - ”Kan jag lita på leverantören?”

En snyggt utformad webbshop bidrar till att skapa förtroende hos en potentiell kund, men det är långt ifrån den enda avgörande faktorn. 
Andra förtroendefaktorer är tydlig företagsinformation och kontaktuppgifter, framhäva företagets historik, fysiska butiker eller kreditvärdighet, certifieringslogotyper som "trygg e-handel" eller "certifierad e-handel", logotyper för säkra och kända betalningsmetoder, glasklar fraktkostnad samt olika former av "social proof" som visa Facebook-likes och citat från nöjda kunder, omdömen via t.ex. Trustpilot, dialog med kunder via kommentarsfunktion eller betygsättning av produkter.

Hur man bäst placerar ut förtroendeingivande innehåll i kundens blickfång är en viktig aspekt
när vi skapar ett gränssnitt för en Internet-butik.

5. Navigation och användar- vänlighet - "Har de vad jag söker?"

I en webbshop handlar det om att sälja sina produkter, och därför är det allra viktigaste att framhäva utvalda produkter samt visa besökaren vilka metoder det finns att hitta i sortimentet. Här är startsidans erbjudanden, ett tydligt varugruppsträd som leder till kategorisidor samt en effektiv sökmotor de viktigaste instrumenten. I många webbshopar kan kunden få hjälp att hitta rätt via fler navigationssätt som urvalsfilter, varumärkessidor, produkttaggning, kampanjsidor eller paketering av produkter som passar ihop.

I E37 e-handelsystem finns en verktygslåda av olika funktioner för navigation, sökning, produktlistning, produktsortering och automatisk relatering av produkter. Beroende på varje butiks sortiment föreslår vi lämpliga navigationsmetoder och stödfunktioner som hjälper kunden att hitta rätt.

6. Optimerat köpflöde - "Hur kommer jag vidare?"

Både design och texter ska stödja besökarens flöde mot målet, d.v.s. att lägga produkter i varukorgen och slutföra köpet. Vid optimering av en webbshops konverteringsgrad talar man ofta om "call to action". Val av färg och placering av varukorg och köp-knappar är viktigt, och likaså många detaljer i kassans utformning.
Fokus läggs också på underordnade mål som att få besökaren att prenumerera på ett nyhetsbrev, gilla på Facebook eller kommentera och betygsätta artiklar.

Hos E37 är design av produktinformationssidan ofta ett eget moment i projektet. Beroende på vilken typ av produkter butiken säljer disponeras sidan så pris, köp-knapp och avgörande produkt- och leveransinformation hamnar i kundens blickfång.

7. Ett flexibelt e-handelssystem

Vi genomför alla e-handelsprojekt med vår egen e-handelsplattform för att få maximal frihet vid anpassning av designen. E37 e-handelssystem är i grunden konstruerat med ett layoutskikt som är helt separerat från teknik och bakomliggande programkod. Inga begränsande layoutmallar! Webbshoparnas gränssnitt byggs upp av så små innehållselement att det tillåter högsta möjliga flexibilitet då designen utformas.
På E37 kan vi ta på oss antingen ett större eller mindre åtagande i designfasen av ett projekt.

Vi kan hjälpa till med att:

(1) Genomföra hela designprojektet utifrån era instruktioner.
(2) Implementera skisser och grafiskt underlag från er reklam/designbyrå. I det fallet är vi dock gärna med som rådgivare och bollplank till byrån under designprocessen, så e-handelsperspektivet kommer med redan från början och gränssnittet kan implementeras så enkelt som möjligt.
Scrolla upp
Stäng