Under dagen har en ny uppdatering av shopramverket lagts ut. Uppdateringen innehåller en rad fixar och förbättringar, av vilka merparten gjorts under skalet. Ett antal uppdateringar har dock också gjorts som påverkar det man ser i shoparna. Bland annat så har fler widgets anpassats för responsiv visning i mobilsidor, exempelvis kontaktformulärswidgeten.
Huvudfokus i den nya uppdateringen har dock varit att förbereda sidorna inför den 21 april då Google kommer att ändra sina rutiner för hur de hittar och indexerar mobilanpassade sidor. Om du vill läsa mer om Googles ändringar så rekommenderar vi http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html.
Om du inte skaffat en mobilanpassad version av din webshop så är du såklart välkommen att höra av dig till oss för mer information och prisförslag.
De största ändringarna innefattar:
Bättre stöd för Googles mobila indexering
När Google söker igenom och indexerar mobila sidor så kontrollerar de att sidan verkar fungera som den skall i mobilen. Vi har redan från början varit noggranna med hur våra sidor renderas i mobilen, och testar dem i flera enheter. Det vi nu gjort är att justera den underliggande koden för HTML och CSS så att Google uppfattar sidan som godkänd och välimplementerad. Om du vill testa din egen sida så kan du göra det på https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.
Kanoniska länkar för mobila sidor
Alla mobilanpassade sidor lägger nu in en kanonisk länkhänvisning från den mobila subdomänen (oftast m.) till standardversionen (oftast www.) så att Google inte uppfattar innehållet som "duplicate content", vilket inverkar negativt på rankning och indexering.
Vi kommer under våren att göra fler anpassningar för mobila sidor, och bygger hela tiden ut vårt ramverk med fixar och finnesser som ökar merförsäljning och konvertering i mobilen. Har du frågor eller funderingar så är du självklart välkommen att höra av dig till oss.
Daniel Gamvik 2015-04-15 16:07