Stäng

Meny

Black Friday-kalendern 2.0, dagliga tips för lönsam e-handel

#26: Efter Black Friday - behåll kundernas intresse genom hela julhandeln med en julkalender#26: Efter Black Friday - behåll kundernas intresse genom hela julhandeln med en julkalender
Med startskottet Black Friday inleds julhandeln på allvar. Denna dag läggs ofta mycket krut på att få kunderna att besöka din webbshop med både nyhetsbrev och annonser som leder till din kampanj. Förväntan på att göra ett bra köp är stor bland kunderna. Men hur behåller man detta intresse vidare under julhandeln? I dagens artikel föreslår vi en julkalender och berättar om hur du går till väga för att skapa en sådan.
den 26 november 2019 23:58 av Peter Andersson
#25: Välj rätt ämnesrad på dina e-postutskick#25: Välj rätt ämnesrad på dina e-postutskick
Black Friday-kalenderns lucka #25 handlar om det första de som får dina nyhetsbrev ser: Ämnesraden! I den här artikeln går vi igenom saker att göra och att undvika.
den 25 november 2019 17:53 av Pelle Nyrén
#24: Bevaka dina konkurrenters strategier under Black Friday#24: Bevaka dina konkurrenters strategier under Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #24: Kan du matcha dina konkurrenter under Black Friday? Har du koll på deras marknadsföringsaktiviteter och hur de får sina kunder? Det finns många verktyg och sätt att följa dina konkurrenter med hjälp av olika slags bevakningar.
den 24 november 2019 av Peter Andersson
#23: Så viktig är sökmotorn för att lyckas på Black Friday#23: Så viktig är sökmotorn för att lyckas på Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #23: Små detaljer i webbshopens sökmotor kan vara skillnaden mellan snabba affärer eller tappade kunder. På Black Friday är sökmotorn extra betydelsefull.
den 23 november 2019 12:48 av Fredrik Karlsson
#22: Missa inte dina guldkunder på Black Friday#22: Missa inte dina guldkunder på Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #22: Besökare som använder webbshopens sökruta är målmedvetna och på jakt efter något specifikt att handla. Genom att analysera sökhistorik och sökningar utan träffar kan du minska risken att missa köpsugna kunder.
den 22 november 2019 21:36 av Fredrik Karlsson
#21: Checklista – så blir din Black Friday-kampanj lönsam#21: Checklista – så blir din Black Friday-kampanj lönsam
Black Friday-kalendern lucka #21: Har din webbshop en lönsam strategi inför Black Friday? I den här artikeln sammanfattar vi alla kampanjupplägg och metoder för högre konverteringsgrad och merförsäljning som Black Friday-kalendern har handlat om. Samt några extra e-handelstips!
den 21 november 2019 av Fredrik Karlsson och Peter Andersson
#20: Tolv falluckor som e-handlare bör undvika på Black Friday#20: Tolv falluckor som e-handlare bör undvika på Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #20: Det är mycket som kan gå snett under en intensiv Black Friday-kampanj. Här har vi listat några vanliga falluckor och kostsamma misstag och föreslår hur de kan undvikas. Allt från prisstrategi och starttid till annonsbudget.
den 20 november 2019 av Fredrik Karlsson och Peter Andersson
#19: Så bygger e-handlare en lönsam rabattstege på Black Friday#19: Så bygger e-handlare en lönsam rabattstege på Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #19: Med en rejäl rea på Black Friday är det lätt att öka försäljningen men svårare att få god lönsamhet. För e-handlare är det önskvärt att sälja fler produkter per order, och inte bara sälja de mest prissänkta varorna. Läs om hur e-handlare kan maximera sina ordervärden och öka lönsamheten på Black Friday med en smart uppbyggd bonustrappa.
den 19 november 2019 av Fredrik Karlsson
#18: Metoder för smarta kampanjer på Black Friday#18: Metoder för smarta kampanjer på Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #18: Det många sätt att göra prissänkningar och kampanjer på Black Friday. När passar det bäst med vanliga extrapriser, rabattkoder eller flerköpskampanjer? I den här artikeln går vi igenom för- och nackdelar med olika metoder. Och vilken nytta gör en speciell reakategori?
den 18 november 2019 21:52 av Fredrik Karlsson
#17: Ha en strategi för slutsålda produkter på Black Friday#17: Ha en strategi för slutsålda produkter på Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #17: Vad händer med produkter som har tagit slut i din webbshop? Frågan blir extra viktig vid högt besökstryck på Black Friday. I den här artikeln diskuterar vi metoder för att vända en potentiellt missad affär till en andra chans att sälja.
den 17 november 2019 18:27 av Fredrik Karlsson
#16: Sälj mer på Black Friday med smart produktsortering#16: Sälj mer på Black Friday med smart produktsortering
Black Friday-kalendern lucka #16: Black Friday växer för varje år och konkurrensen ökar. Då är det viktigare än någonsin att din webbutik framhåller de produkter som det är mest sannolikt att en kund vill köpa. Dagens artikel handlar om att automatiskt lista heta, populära produkter överst.
den 16 november 2019 22:35 av Fredrik Karlsson
#15: Ett universalverktyg för e-handlare inför Black Friday#15: Ett universalverktyg för e-handlare inför Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #15: Dagens artikel handlar om relaterade produkter ur ett Black Friday-perspektiv. Produktrekommendationer är ett universalverktyg som kan förbättra både merförsäljning och konverteringsgrad i din webbshop.
den 15 november 2019 22:15 av Fredrik Karlsson
#14: Fyra tips på var en Black Friday-kampanj kan kommuniceras i din webbshop#14: Fyra tips på var en Black Friday-kampanj kan kommuniceras i din webbshop
Under kampanjperioden på och kring Black Friday är det viktigt att nå ut både till befintliga och nya kunder genom externa kanaler såsom sociala medier, nyhetsbrev, annonser och så vidare. Men vad finns det för möjligheter att kommunicera ett erbjudande inne i själva webbshopen? Denna artikel ger fyra förslag på var man i olika delar av gränssnittet kan framhäva sitt kampanjbudskap.
den 14 november 2019 av Peter Andersson
#13: Googla din egen webbutik inför Black Friday#13: Googla din egen webbutik inför Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #13: Ibland är det lätt att glömma det mest uppenbara. Dagens tips inför Black Friday handlar om att googla sin egen butik och jämföra sökresultaten med konkurrenter. Är dina sökresultat tillräckligt informativa och säljande?
den 13 november 2019 14:54 av Fredrik Karlsson
#12: Checklista för grafiskt kampanjmaterial till Black Friday#12: Checklista för grafiskt kampanjmaterial till Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #12: Säljande kampanjgrafik behövs för att verkligen framhäva er medverkan på Black Friday och göra det enkelt för kunderna att snabbt hitta rätt. Här tipsar vi om vilka grafiska element du kan behöva förbereda och hur du ska gå tillväga.
den 12 november 2019 av Peter Andersson
#11: Sälj mer på Black Friday med rabatterade paket#11: Sälj mer på Black Friday med rabatterade paket
Black Friday-kalendern lucka #11: En väg till högre lönsamhet på Black Friday är kampanjer som bygger på mängdrabatt. Här går vi igenom en lösning med paketrabatt där kunden får stor valfrihet att välja produkter fritt och skräddarsy sitt paket.
den 11 november 2019 14:43 av Fredrik Karlsson
#10: Fler kampanjupplägg för merförsäljning#10: Fler kampanjupplägg för merförsäljning
Black Friday-kalendern lucka #10: Ett sätt att stärka lönsamheten på Black Friday är att fokusera på merförsäljning. I den här artikeln tittar vi på en metod för att samla liknande produkter på temasidor och koppla dem till kampanjer och mängdrabatt.
den 10 november 2019 22:14 av Fredrik Karlsson
#9: Har du optimerat kassan för att undvika övergivna varukorgar?#9: Har du optimerat kassan för att undvika övergivna varukorgar?
Black Friday-kalendern lucka #9: Dagens tips handlar om att inte tappa kunder i köpögonblicket. Tydlighet om leveransen, förtroendehöjande information, ett rakt flöde och ett avskalat gränssnitt utan distraktioner är viktiga faktorer i kassan.
den 9 november 2019 19:34 av Fredrik Karlsson
#8: Riktade kampanjupplägg för Black Friday#8: Riktade kampanjupplägg för Black Friday
Black Friday-kalendern lucka #8: Idag tar vi upp varianter av smalare, riktade kampanjer för e-handlare. Att erbjuda god rabatt på de delar av sortimentet där du har högst marginal kan vara ett alternativ till en storskalig Black Friday-rea.
den 8 november 2019 14:17 av Fredrik Karlsson
#7: Utöka kundtjänsten och höj konverteringen med en live-chat#7: Utöka kundtjänsten och höj konverteringen med en live-chat
Black Friday-kalendern lucka #7: Med en förmodan om ett högre antal besökare under Black Friday är det viktigt att ha en bra och utökad kundtjänst redo att svara på frågor. Ofta kan en integrerad live-chat vara både smidigare, snabbare och mer tillgänglig för dina kunder än telefon och e-post.
den 7 november 2019 22:11 av Peter Andersson
#6: Har du hittat den lönsamma gränsen för fri frakt?#6: Har du hittat den lönsamma gränsen för fri frakt?
Black Friday-kalendern lucka #6: Frågan om att erbjuda fri frakt eller inte är svår och omdebatterad bland e-handlare. Att endast erbjuda fri frakt över en viss varusumma, i samband med kampanjer eller som en del av lojalitetsprogram blir en allt vanligare kompromiss. I den här artikeln går vi bl.a. igenom hur du beräknar en lönsam gräns för fri frakt som stimulerar merförsäljning.
den 6 november 2019 av Fredrik Karlsson
#5: Hur kan Black Friday öka din webbutiks julhandel?#5: Hur kan Black Friday öka din webbutiks julhandel?
Black Friday-kalendern lucka #5: I vissa branscher hotas lönsamheten p.g.a. att julhandel med goda marginaler flyttas till Black Friday med rea och prispress. Här föreslår vi ett kampanjupplägg för Black Friday som tvärtom kan stärka din julhandel.
den 5 november 2019 av Fredrik Karlsson
#4: Erbjud valfrihet och alternativ i leveransen#4: Erbjud valfrihet och alternativ i leveransen
Black Friday-kalendern lucka #4: I den här artikeln diskuterar vi betydelsen av att erbjuda kunden alternativ och valfrihet i leveransen. Att undvika övergivna varukorgar i kassan från de som är nära att slutföra sin order är viktigt för en webbshops lönsamhet.
den 4 november 2019 18:14 av Fredrik Karlsson
#3: Tjuvstart eller inte? Ta fram en Black Week-strategi#3: Tjuvstart eller inte? Ta fram en Black Week-strategi
Black Friday-kalendern lucka #3: Är det bäst för din butik att begränsa sig till Black Friday eller kanske vara med hela veckan? Att välja starttid och kampanjdagar blir en allt viktigare del av strategin inför Black Friday. Och vad innebär det att Black Friday är extra sent i november i år?
den 3 november 2019 av Fredrik Karlsson
#2: Tänk igenom optimal starttid och sluttid för din kampanj#2: Tänk igenom optimal starttid och sluttid för din kampanj
Lucka 2 med e-handelstips i Black Friday-kalendern: En smart medverkan på Black Friday kräver mer eftertanke än att bara lägga in några prissänkningar i webbshopen på fredag morgon. I den här artikeln resonerar vi kring olika aspekter av starttid och sluttid för en lyckad Black Friday-kampanj.
den 2 november 2019 18:10 av Fredrik Karlsson
#1: Förbered för Black Friday i god tid och fånga upp besökare som planerar sina köp#1: Förbered för Black Friday i god tid och fånga upp besökare som planerar sina köp
Lucka 1 med e-handelstips i Black Friday-kalendern: Skapa en optimerad landningssida för din Black Friday-kampanj i god tid. Här får du tips om hur du skapar en sökmotoroptimerad sida och fångar upp potentiella kunder så de återvänder för att handla på Black Friday.
den 1 november 2019 18:49 av Peter Andersson