Meny

Black Friday-kalendern 2.0, dagliga tips för lönsam e-handel / #2: Tänk igenom optimal starttid och sluttid för din kampanj

#2: Tänk igenom optimal starttid och sluttid för din kampanj

Lucka 2 med e-handelstips i Black Friday-kalendern: En smart medverkan på Black Friday kräver mer eftertanke än att bara lägga in några prissänkningar i webbshopen på fredag morgon. I den här artikeln resonerar vi kring olika aspekter av starttid och sluttid för en lyckad Black Friday-kampanj.

Välj rätt starttid

För reakampanjer med prissänkningar som gäller ett eller flera dygn är starttiden av betydelse. Om du går ut med kampanjen på morgonen är det bättre att sätta en starttid mitt i natten än när du kommer till kontoret. Då kan även morgonpigga kunder handla och prisjämförelsetjänster som Prisjakt och Pricerunner har hunnit indexera de sänkta priserna under natten. Därmed syns dina attraktiva priser även för fyndjägare som är ute i ottan. Om du har kommunicerat att kampanjen gäller ett bestämt datum är det alltså smartast att börja direkt vid midnatt eller strax före.

Sätt en generös sluttid

En kampanj som gäller under ett dygn bör inte avslutas exakt kl. 23:59 eller 00:00. För att slippa missnöjda kunder som var ute i sista sekunden och missade deadline, eller ärenden från kunder som hävdar att de visst handlade kl. 23:59 utan att få rabatten, är det lämpligt att förlänga kampanjen några minuter. Avsluta istället t.ex. kl. 00:30 eller 01:00 nästa dygn.

Tjuvstart kvällen innan?

Vissa butiker försöker alltid få en fördel genom att tjuvstarta en rea för att nå kunderna före sina konkurrenter. Det tenderar lätt att bli en förskjutning för varje år, och i fallet med Black Friday har effekten på senare år blivit att vissa butiker kör Black Week-rea hela veckan. Om du fortfarande kör din huvudkampanj på Black Friday kan en lämplig, måttlig tjuvstart kan vara att sätta igång på torsdagseftermiddagen eller kvällen före fredagen. Det kan kommuniceras via nyhetsbrev till befintliga kunder med en positiv vinkel om att de får förtur till rean. Det har också fördelen att alla prissänkningar hinner fångas upp av prisagenter i god tid inför Black Friday-dygnet och det ger en jämnare fördelning av orderflöde och belastning.

Undvik att överbelasta din egen sajt

Det är inte bra att driva tiotusentals besökare till webbshopen i precis samma minut eller sekund, då det kan överbelasta vilken driftslösning som helst. Undvik alltså att pusha kunderna till shopen ett bestämt klockslag eller som en anstormning i samma sekund p.g.a. ett massutskick. Vid breda utskick via e-post eller SMS är det smart att ”strömma ut” kontinuerligt eller dela upp i flera mindre utskick fördelade över några timmar. Samma problematik kan uppstå om man kör väldigt korta kampanjer, t.ex. Happy Hour-prissänkningar, eller har skapat en alltför stor hype kring attraktiva produkter som släpps i lågt antal ett bestämt klockslag. En stressad besökare som sitter och laddar om sidan oavbrutet inför ett produktsläpp om några minuter kan generera lika mycket belastning som ett hundratal normala besökare. Kampanjer och utskick som genererar extrema, artificiella trafiktoppar bör alltid analyseras noggrant på förhand och ställas i relation till maximal driftskapacitet, för att inte orsaka en överbelastningsattack mot din egen webbshop.

Fredrik Karlsson 2019-11-02 18:10



Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss