Är det bäst för din butik att begränsa sig till Black Friday eller kanske vara med hela veckan? Att välja starttid och kampanjdagar blir en allt viktigare del av strategin inför Black Friday. Och vad innebär det att Black Friday är extra sent i november i år?
Det började med rea på Black Friday och Cyber Monday som med tiden blev en hel kampanjhelg ”Black Weekend” och förra året i allt högre grad en reavecka ”Black Week”. Nuförtiden har helgen med Black Friday följd av Cyber Monday blivit en så etablerad shoppingfest att det är lätt att glömma att fenomenet kom till Sverige först i början av 2010-talet. Ur vårt perspektiv på E37 som e-handelsleverantör började det år 2012 när Länna Sport var tidigt ute med en massiv Cyber Monday-kampanj, vilket blev en återkommande tradition.
Länna Sport var en av de allra första butikerna som marknadsförde Cyber Monday och Black Friday på bred front i Sverige. Bilden visar ett nyhetsbrev från 2012.
De första åren märktes ett inflytande från det ursprungliga amerikanska upplägget med rea i fysiska butiker på Black Friday medan Cyber Monday skulle vara nätbutikernas egen readag. Omnikanaltänkande hos de som har både fysiska butiker och webbutik fick dock kampanjdagarna att börja smälta samman.
Black Friday eller hela Black Weekend?
Sedan 2014-2015 har Black Friday haft en explosiv försäljningstillväxt och blivit det dominerande begreppet i Sverige, medan Cyber Monday har fått en mer underordnad betydelse. Att förlänga sin Black Friday-rea och köra en Black Weekend-kampanj under fredag-måndag har varit en framgångsrik strategi för många e-handlare under de senaste åren. Det är kanske smart att initialt bara kommunicera ut att rean gäller på fredagen så besökare känner en brådska och kommer till skott med sina order (sense of urgency), för att sedan gå ut med en förlängning av rean över helgen och måndagen. Om en kund vet att rean pågår i flera dagar till finns det mer tid att leta efter ännu bättre erbjudanden hos konkurrenter. Psykologiska knep som fear of missing out kan också användas för att driva besökare till ett snabbare köpbeslut, t.ex. med hjälp av fraser som "Vi reserverar oss för slutförsäljning" eller "Lagerrensning - få exemplar kvar". Rädslan att gå miste om en bra deal bör inte underskattas.
Att avvakta med sin rea till Cyber Monday är inte gångbart längre, då de flesta konsumenter lär ha passat på att handla tidigare. Frågan är om det ens är värt att skylta om sina kampanjer till ”Cyber Monday” eller spara några erbjudanden som aktiveras först på måndagen?
Tjuvstarta med en Black Week-kampanj?
Vissa butiker försöker alltid få en fördel genom att tjuvstarta en rea för att hinna nå kunderna före sina konkurrenter. Det tenderar lätt att bli en förskjutning för varje år, något som inte minst har varit tydligt med allt tidigare mellandagsrea. Efter Black Weekend har vissa butiker tagit steget längre och kör rea hela veckan – ”Black Week”. Enligt statistik från Ehandel.se Analytics var det Black Week som stod för den största tillväxten förra året. Att fördela Black Friday-köptrycket över flera dagar har dock konkreta fördelar om ni räknar med en hög anstormning. Det jämnar ut och minskar belastningen på allt från kundtjänst, lager och packningspersonal till servrar, transportföretag och paketombud. Å andra sidan innebär en hel kampanjvecka färre dagar med försäljning till ordinarie pris. En viktig del av beslutsunderlaget kommer från konkurrentbevakning. Hur la era viktigaste konkurrenter upp sina kampanjdagar förra året och vad verkar de planera i år?
Här föreslår vi några sätt att lägga upp kampanjer för hela veckan:
- Börja i liten skala, och aktivera vissa kampanjer på måndag, vissa på tisdag o.s.v. och låt dem sedan gälla hela veckan ut. På fredag aktiveras den kompletta rean med samtliga kampanjer. Det har fördelen att det finns nya kampanjer att kommunicera ut varje dag måndag-fredag.
- Inled med nischade specialkampanjer måndag-torsdag som bara gäller en dag, t.ex. för utvalda varumärken eller varugrupper. Var i så fall tydlig med att erbjudandena bara gäller just den dagen för att slippa missnöjda kunder senare i veckan.
- Kör det mesta av Black Friday-rean hela veckan. Det förenklar marknadsföringen, jämnar ut orderflödet över fler dagar och minskar risken att dina konkurrenter hinner före med bättre erbjudanden.
Ladda ner kalenderbilden som PDF-dokument eller PNG-bild.
Vad innebär årets sena Black Friday?
Black Friday är alltid dagen efter amerikanska Thanksgiving, som infaller fjärde torsdagen i november. I år blir det så sent som möjligt - fredagen den 29 november, till skillnad från förra årets maximalt tidiga Black Friday den 23 november. Vad kan då en sen Black Friday innebära för e-handlare?
- En sen Black Friday bör öka sannolikheten att fler satsar på hela Black Week och rekordtidiga kampanjer.
- Black Friday 29 november och lön 25 november = lönemåndag. Det kan vara ett skäl att hänga med och starta vissa Black Week-kampanjer redan på måndagen.
- Ett lönsamhetshot då Cyber Monday hamnar så sent som 2 december, vilket innebär en kortare julhandel med möjlighet att sälja till ordinarie pris.
- Black Friday kommer närmare och flyter mer eller mindre ihop med julhandeln. Det innebär en ökad belastning för packning, logistik, paketutlämning, leveranser från leverantörer etc. under december. Allt det medför en ökad risk för ett worst-case-scenario med julklappsbeställningar som inte kommer fram i tid.
- Längre tid mellan den nya shoppingdagen Singles Day (11 november) och Black Friday. Förra året ska Singles Day ha ökat med 70-100 % i Sverige. Det kanske är läge att pröva en Singles Day-kampanj i år?
Fredrik Karlsson 2019-11-03