Stäng

Meny

Black Friday-kalendern 2.0, dagliga tips för lönsam e-handel / #5: Hur kan Black Friday öka din webbutiks julhandel?

#5: Hur kan Black Friday öka din webbutiks julhandel?

Black Friday-kalendern lucka #5: I vissa e-handelsbranscher hotas lönsamheten p.g.a. att julhandel med goda marginaler flyttas till Black Friday med rea och prispress. Här föreslår vi ett kampanjupplägg för Black Friday som tvärtom kan stärka din webbutiks julhandel.

Förra året planerade var fjärde konsument att handla det mesta av sina julklappar redan före den 1 december enligt PostNords julprognos. För de flesta butiker bör det alltså vara en god idé att hänga med i Black Friday-racet på något sätt. Om du inte vill konkurrera med högst rea och prissänkningar av hela sortimentet är begränsade eller riktade kampanjer ett alternativ. En möjlighet är att krydda ditt kampanjerbjudande med upplägg av typen ”Handla på Black Friday - få rabatt i julhandeln”. Det kan konvertera fyndjägare på Black Friday till lojala, återkommande kunder och stärka din julhandel. Då årets Black Friday och Cyber Monday hamnar extra sent (29 november resp. 2 december) blir det en kortare julhandelsperiod i december med möjlighet att sälja till ordinarie pris. Därmed blir det extra viktigt att försöka utforma dina Black Friday-kampanjer på ett sätt som lockar tillbaka kunderna under julhandeln.

Ett konkret förslag till kampanjupplägg är att ge Black Friday-kunder en bonus i form av en personlig rabattkod som endast gäller under julhandeln, t.ex. ”Handla för minst 1000 kr på Black Friday - få en rabattkod på 100 kr som gäller under 4-18 december”. Genom att sätta ett krav på att handla för minst xxxx kr kan kampanjen bidra till merförsäljning och högre ordervärden. Rabattkoden kan även villkoras med ett krav på att bli prenumerant på butikens nyhetsbrev, vilket ytterligare ökar chansen att en spontanshoppare på Black Friday blir prenumerant och en återkommande kund.

Det här kan låta som en alltför besvärlig och tidskrävande kampanj att genomföra i praktiken. Med hjälp av rabattkodsmodulen i E37 Triton integrerad med marknadsföringstjänsten MailChimp krävs det dock bara några få knapptryckningar. Med Mailchimp-kopplingen aktiverad förs alla nya order i webbshopen kontinuerligt över till Mailchimp, så det går att göra en segmentering och hitta e-postadresser för de kunder som uppfyller kampanjvillkoren. E-postlistan sätts sedan ihop med en lista med personliga engångsrabattkoder som genereras med rabattkodsmodulen i e-handelsplattformen och importeras till segmentet i Mailchimp. Slutligen kan man använda en s.k. ”merge tag” i Mailchimp för att enkelt göra personliga e-postutskick med rabattkoderna. I den här artikeln kan du läsa exakt hur allithop går till steg för steg.

Lite längre fram i julhandeln kan man följa upp med ett extra utskick med ämnet ”Missa inte din personliga rabattkod” till de kunder i urvalet som inte har lagt någon mer order. Med Mailchimp-kopplingen kan utskicken även innehålla relevanta julklappstips för varje mottagare, med hjälp av personliga produktrekommendationer baserat på det tidigare köpet.

Ett annat alternativ är förstås att skriva ut de personliga rabattkoderna på lappar som bifogas i paketen.

Fredrik Karlsson den 5 november 2019



Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss