Black Friday-kalendern lucka #9: Dagens tips handlar om att inte tappa kunder i köpögonblicket. Tydlighet om leveransen, förtroendehöjande information, ett rakt flöde och ett avskalat gränssnitt utan distraktioner är viktiga faktorer i kassan.
En förtroendeingivande kassa utan distraktioner
När en besökare i din webbshop har lagt produkter i varukorgen och väljer att gå vidare till kassan är det skarpt läge. Om det inte finns några distraktioner, oklarheter eller negativa överraskningar i kassan har du en god chans att få en order.
Vid utformning av kassan i E37 Triton e-handelsplattform har vi följt principen om att ett avskalat gränssnitt ger ökad konverteringsgrad (”enclosing the checkout”). Det innebär att navigationsmenyer, länkar och grafiska element i webbshopen som inte har med orderläggningen att göra döljs i kassan. Endast information som är förtroendehöjande (t.ex. bekanta logotyper och certifieringar) eller besvarar vanliga frågeställningar i köpögonblicket bör visas. Tanken är att kunden inte ska få onödiga distraktioner när köpbeslutet tas utan ett rakt flöde mot köpets slutförande. Information som kan vara lämpligt att visa i kassan är butikens kontaktuppgifter, tillgängliga betalsätt och en upprepning av dina viktigaste säljargument i kompakt form (t.ex. snabba leveranser, bytes- och returrätt, valbara betalsätt, ev. fri frakt). God mobilanpassning och en tydlig summering av totalpriset är självklarheter som alltid bör uppfyllas.
Exempel på en tydlig och informativ kassa hos Jordklok.se.
Positiva effekter av en informativ, mobilvänlig och avskalad kassa har vi tidigare skrivit om i e-handelsbloggen.
Tydlighet om leveransen är extra viktigt
Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. Enligt e-barometern 2017 är tydlig information om hur och när varan levereras särskilt avgörande vid val av webbutik (93 % av konsumenterna tycker det är viktigt). Det här ska förstås stå i köpvillkoren och/eller kundtjänstsidor, men det övergripande bör anges tydligt och kortfattat direkt i kassan så kunden inte behöver lämna kassan för att få svar på vanliga frågor. Exempel på viktiga frågeställningar är om produkterna skickas till brevlåda eller utlämningsställe, går det att hämta i butik, erbjuds även hemleverans och i så fall dagtid eller kvällstid, vilken transportör används, får man avisering före leverans?
Tänk även på att använda kundens språk så leveransalternativen i kassan blir lätta att förstå. Att bara kortfattat använda fraktbolags produktnamn som ”MyPack” och ”Privpak” eller begrepp som ”Click & Collect” kan orsaka att osäkra kunder avbryter köpet. Paket, hemleverans, butik, ombud, utlämningsställe är begrepp som fler kan relatera till, och det är alltid bra med några förklarande meningar.
Exempel på tydliga leveransalternativ i E37s kassa hos QX shop.
Se även tidigare artikel i Black Friday-kalendern om betydelsen av att erbjuda kunden leveransalternativ.
Mät effekten av dina ändringar i kassan
Statistik är alltid viktigt för att utvärdera effekten av förändringar. Med ”Förbättrad e-handel” aktiverat i Google Analytics kan du analysera hur hög andel av kunderna som hoppar av i olika steg i köpprocessen. I rapporten ”Analys av köpbeteende” under E-handel/Konverteringar framgår t.ex. hur hög andel av de kunder som går till kassan som faktiskt slutför sin order.
Varning för konverteringsdödare!
Ett sista tips! Var försiktig med onödiga popuper, delningsikoner, chattjänster, erbjudanden, produktrekommendationer och tredjepartstjänster i kassan. De kanske inte upplevs som störande i desktopversionen på en bred datorskärm, men i en mobiltelefon kan de göra skada. Det finns skräckexempel på kassor där extra grafiska element fyller ut skärmen och skymmer inmatningsfält eller rent av knappen för att slutföra köpet. Ett gott råd är att testa din webbshops kassa i några mobiltelefoner med liten skärm. Provsurfa även i inkognitoläge för att kontrollera hur kassan ser ut för förstagångsbesökare.
Fredrik Karlsson 2019-11-09 19:34