Black Friday-kalendern lucka #11: En väg till högre lönsamhet på Black Friday är kampanjer som bygger på mängdrabatt. Här går vi igenom en lösning med paketrabatt där kunden får stor valfrihet att välja produkter fritt och skräddarsy sitt paket.
När Black Friday-rean sänker marginalerna på dina produkter behöver du sälja fler produkter för att tjäna mer pengar. I tidigare artiklar har vi tagit upp metoder för merförsäljning via rabatterade tillbehör, matchande produkter och knep för att locka kunder att återkomma i julhandeln. Dagens artikel handlar om att koppla rabatten till att kunden köper ett paket som består av flera produkter.
I dess enklaste form kan man sälja paket som färdigpaketerade strukturartiklar/kit/set eller flerpack. Paketen innehåller då en fast uppsättning artiklar och kunden får inte möjlighet att göra några val. Många affärssystem som kan integreras med E37 har stöd för den här typen av strukturer och då kan samma upplägg synkas med till artiklarna i webbshopen. Fasta, färdigbyggda paketartiklar innebär dock en avgörande begränsning för produkter där kunden skulle behöva välja bland olika färger, storlekar eller modeller. Att täcka upp alla kombinationer skulle kräva orimligt många paketartiklar.
Skapa konfigurerbara paketprodukter med rabatt
Med E37 Tritons Paketmodul är det enkelt att bygga upp dynamiska paketartiklar där kunden själv får välja modell/färg/storlek bland utvalda produkter i varje paketsteg/val, vilket kringgår begränsningarna som beskrivs ovan. Detta ger en stor flexibilitet att skapa konfigurerbara paketprodukter, t.ex. skidpaket med skida+bindning+pjäxa, barnvagnspaket med chassi+sittdel+liggvagn, sängpaket. Eller varför inte skapa paket av matchande kläder, med upplägget ”shoppa hela stilen”?
Paketets totala pris beräknas dynamiskt som summan av valda produkters aktuella pris, minus en paketrabatt i procent eller fast belopp. Detta ger en flexibilitet som liknar hur en butikssäljare i en fysisk butik kan plocka ihop produkter som passar tillsammans och ge en mängdrabatt. Paketrabatten ges endast om kunden köper en produkt från varje steg/val i paketet. Utöver den exakta styrningen av mängdrabatt vid köp av paket har lösningen följande fördelar:
- Enklare för dina kunder att köpa fler produkter, med mindre risk för felaktiga köp och returer.
- Kunden får en god överblick av valda produkter och total kostnad.
- Tydlig sammanställning av hur mycket kunden sparar med paketrabatten.
- Kunden kan bara välja utvalda produkter som passar ihop.
- Kunden kan få hjälp att välja rätt med lämpligt utformade paket som är anpassade för olika nivå, användningsområde och budget, t.ex. nybörjare eller proffs.
Paket i E37 Triton kan även med fördel kombineras med modulen Tillvalsartiklar för att driva ytterligare merförsäljning av olika valbara tillbehör.
Exempel på paket hos babybutiken Baby V.
Fredrik Karlsson 2019-11-11 14:43