Black Friday-kalendern lucka #12: Säljande kampanjgrafik behövs för att verkligen framhäva er medverkan på Black Friday och göra det enkelt för kunderna att snabbt hitta rätt. Här tipsar vi om vilka grafiska element du kan behöva förbereda och hur du ska gå tillväga.
Huvudsakligen behövs grafiskt material till följande:
- Annonser och inlägg på Facebook och Instagram
- Nyhetsbrev
- Webbshopens startsida och/eller landningssida
Givetvis kan mer material göras i form av banners, puffar för olika kampanjavdelningar med mera. Vill man gå all-in kanske till och med webbshopens övergripande layout ändras i viss mån för ett passande svart tema. Men ovanstående punkter får räknas som viktigast.
Annonser och inlägg på Facebook och Instagram
Vilka rekommenderade bildstorlekar som ska användas för olika sociala medier förändras lite då och då, men i skrivandets stund gäller följande:
Facebook
- Bild med länk i Facebook-flödet: 1 200 x 628 pixlar
Instagram
- Kvadratisk bild: 1 080 x 1 080 pixlar
- Liggande bild: 1 080 x 566 pixlar
- Stående bild: 1 080 x 1 350 pixlar
- Instagram Stories: 1 080 x 1 920 pixlar
E-postmarknadsföring
Hur bred en bild till ett nyhetsbrev ska vara beror i första hand på hur bred den grafiska mall är som ditt nyhetsbrev använder. Det absolut vanligaste måttet för hur brett ett nyhetsbrev brukar vara är 600 pixlar. Kontrollera med din leverantör för e-postutskick vilket mått som gäller för bredden.
Webbshopens startsida och/eller landningssida
För webbshopen kan exempelvis en stor Black Friday-bild högst upp på sidan passa bra. Den ska vara lika bred som själva innehållsytan för din webbshop vilken vanligtvis är någonstans kring 1 000 - 1 100 pixlar bred. I administrationsverktyget för E37 Triton kan du enkelt se hur bred bilden ska vara genom att lägga in en widget som spänner över hela sidans bredd. Widgeten visar då vilken bredd som gäller.
I E37 Triton kan du välja om bilden ska visas responsivt i mobilläge eller om mobilvyn ska ha en helt egen, anpassad bild (t.ex. kvadratisk istället för en bred, liggande). Glöm inte att säkerställa att allt ser bra ut även för de som handlar via sin mobil!
Utformning av kampanjmaterial
I grunden behövs inte mycket för att skapa grafiskt material för Black Friday. Det räcker med följande som minsta möjliga:
- Bakgrundsfärg: Svart
- Textfärg: Vit
- Prisfärg/nedsatt procent etc.: Röd (bör vara samma REA-färg som redan används i webbshopen)
- Typsnitt: Samma som används i din grafiska profil och i webbshopen
Exempel på vad som skulle behövas för E37 enligt grafisk profil och hemsida:
Allra enklast är att använda widgeten Splash i E37 Triton, där bakgrundsfärgen sätts till svart, rubriken till ”Black Friday” och övrig kampanjtext som underrubrik. Läs mer här om hur du kommer igång med widgeten Splash. Följande enkla kampanjbanner kan du åstadkomma på 2 minuter i administrationsverktyget utan att använda något bildbehandlingsprogram:
Prova även att ställa in svart textbakgrund och lägga in följande CSS:
background: repeating-linear-gradient(
45deg,
#000000,
#000000 10px,
#ffffff 10px,
#ffffff 20px
);
Resultatet blir så här:
Med hjälp av ett bildbehandlingsprogram har du förstås större möjligheter att göra din kampanjgrafik. Men även här behöver det inte vara särskilt komplicerat. En vidarebearbetning av ovanstående i ett bildbehandlingsprogram skulle kunna bli så här:
Skapa en animerad neonskylt för din Black Friday-kampanj
Ett annat exempel på hur det går att utnyttja Splash-widgeten för att skapa en kampanjbanner, utan att använda ett bildbehandlingsprogram, kan vara att göra en lysande och animerad neonskylt.
Se exempel här: https://demo.e37.se/sv/blackfriday
Gör så här i E37 admin:
- Skapa först en ny Splash-widget på aktuell sida (exempelvis startsidan eller annan landningssida).
- Som Rubrik anger du Black Friday (eller texten som ska lysa i neon). Välj Rubrik H2 under Rubrikmall.
- Ange en Höjd, t.ex. 250.
- Växla till fliken Widgetinställningar.
- Se till att Centrera är valt under Horisontell justering samt att Justera mot mitten är valt under Vertikal justering.
- Ange en Undertitel (valfritt), vilket är texten som visas under neonskylten.
- Växla till fliken CSS och kopiera in följande:
background-color: #000;
background: radial-gradient(#333333, #000000);
h2 {
font-size: 80px;
font-weight: 700;
color: #fff;
text-align: center;
-webkit-animation: glow 1s ease-in-out infinite alternate;
-moz-animation: glow 1s ease-in-out infinite alternate;
animation: glow 1s ease-in-out infinite alternate;
}
p {
font-size: 24px;
color: #bbb;
}
@keyframes glow {
from {
text-shadow: 0 0 10px #fff, 0 0 20px #fff, 0 0 30px #e60073, 0 0 40px #e60073, 0 0 50px #e60073, 0 0 60px #e60073, 0 0 70px #e60073;
}
to {
text-shadow: 0 0 20px #fff, 0 0 30px #ff4da6, 0 0 40px #ff4da6, 0 0 50px #ff4da6, 0 0 60px #ff4da6, 0 0 70px #ff4da6, 0 0 80px #ff4da6;
}
}
- Klart!
Typsnitt blir samma som redan används i din webbshop. Neonfärgen och ytterligare justeringar går att göra i CSS-koden ovan.
Som alltid är det viktigt att vårda den egna grafiska profilen med typsnitt och färger, men det finns många mallar att ladda ner och använda, utgå ifrån eller bara inspireras av. Oftast kostar en mall endast ett par dollar, vilket det kan vara värt då det spar en del tid. Givetvis går det också att justera varje mall med egna typsnitt och färger. Några sidor att titta på är:
https://creativemarket.com/search?q=black%20friday
https://elements.envato.com/graphic-templates/black+friday
https://www.freepik.com/free-photos-vectors/black-friday
Det finns även webbtjänster med mallar som låter dig redigera och skapa dessa direkt i webbläsaren, utan bildbehandlingsprogram. Exempel på sådana sidor är:
https://www.canva.com/
https://snappa.com/
Som kund hos E37 kan du självklart också även vända dig till oss för hjälp med din kampanjgrafik!
Källor för bildernas dimensioner i Facebook, Instagram och MailChimp:
https://blog.bufferapp.com/ideal-image-sizes-social-media-posts
https://www.facebook.com/business/ads-guide/image
https://help.instagram.com/1631821640426723
https://mailchimp.com/help/image-requirements-for-templates/
Peter Andersson 2019-11-12