Stäng

Meny

Black Friday-kalendern 2.0, dagliga tips för lönsam e-handel / #14: Fyra tips på var en Black Friday-kampanj kan kommuniceras i din webbshop

#14: Fyra tips på var en Black Friday-kampanj kan kommuniceras i din webbshop

Under kampanjperioden på och kring Black Friday är det viktigt att nå ut både till befintliga och nya kunder genom externa kanaler såsom sociala medier, nyhetsbrev, annonser och så vidare. Men vad finns det för möjligheter att kommunicera ett erbjudande inne i själva webbshopen? Nedan följer fyra förslag på var man i olika delar av innehållet och gränssnittet kan framhäva sitt kampanjbudskap.

1. Startsidan

Det vanligaste sättet och kanske den mest uppenbara platsen att berätta om en kampanj är webbshopens startsida, exempelvis i form av en banner (bild- eller splash-widget) högt upp.

Läs även tidigare artikel (lucka #12) som innehåller lite tips om hur ett budskap på startsidan kan utformas och se ut.

OBS! En vanlig miss är att information om en kampanj enbart läggs ut på startsidan, samtidigt som det är långt ifrån via just den sidan som många besökare hamnar i webbshopen. Från exempelvis Google och prisjämförelsestjänster landar många besökare direkt på en artikelsida eller annan landningssida i webbplatsen.

Tips! Genom att utnyttja finessen med tidsstyrd sida i E37 admin har du möjlighet att förbereda en omarbetad startsida som webbshopen automatisk kan växla över till vid ett visst datum & klockslag då en kampanj startar. Läs mer om hur du går till väga i följande guide i E37 Hjälpcenter.

Exempel på en kampanjbild hos Blåvittshopen.

Exempel på en kampanjbild hos Stockholms Ljusbutik.

2. Informationsrad vid sidhuvudet

Hur kan man på ett enkelt sätt, OCH på en utrymmesmässigt liten yta samtidigt som det är tydligt och sticker ut, berätta om en kampanj på alla sidor i webbshopen? Svaret är att aktivera en informationsrad (”info/promo bar”) högst upp i webbshopen ovanför sidhuvudet (eller direkt under). Med hjälp av en lagom utstickande bakgrundsfärg (förslagsvis svart under Black Friday).

Rent tekniskt är detta en yta (rad) som kan tändas/släckas när som helst via E37 admin och där man givetvis också kan ändra innehållet i den. Ytan kan antingen ställas in att innehålla en enkel textrad vilket är enklast och vanligast (där möjlighet att lägga in länk också finns) eller att innehålla widgets som exempelvis en nedräknare, bilder med mera.

Tänk på! Håll budskapet kort och koncist i informationsraden. Inte minst även för att samma budskap ska få plats på en smalare mobilskärm.

Exempel på en informationsrad som visas på alla sidor, direkt under sidhuvudet, hos Träningsmaskiner.com.

3. Kampanjbanner i varugruppslistning

En ganska anonym funktion i varugruppslistningen är att det finns möjlighet att bland artiklarna visa en rad med (exempelvis) ett kampanjbudskap. Denna rad kan ställas in att visas på rad X i varugruppsvyn och visar samma budskap i samtliga varugrupper. Med andra ord ett enkelt och perfekt sätt att framhäva en stor kampanj som Black Friday!

På denna rad kan valfria widgets läggas in, förslagsvis en bildwidget med någon form av kampanjbanner. Raden visas också bara i varugrupperna om den har något innehåll, vilket gör att du kan förbereda och lägga in en dold widget i den som aktiveras när det är dags för kampanjen att starta.

Tips! Skapa gärna en dold innehållssida för testning där du först kan lägga in din widget för att se hur den ser ut på olika skärmstorlekar.

Exempel på en bild som visas i alla varugruppslistningar hos Träningsmaskiner.com.

4. Etiketter på tumnaglar och artikelsida

För att allra tydligast visa vilka artiklar som ingår i en kampanj kan dessa märkas ut med hjälp av etiketter. En etikett visas i produktlistningar vid respektive tumnagelbild samt kan även visas inne på en artikelsida.

Läs mer om etiketter i följande guide i E37 Hjälpcenter.

Tips! Om du gjort en prissänkning och normalt har en etikett som automatiskt visas på dessa med texten ”Kampanj” eller ”Rea”, har du möjlighet att ändra denna generella inställning till ”Black Friday” tillfälligt via E37 admin. Den generella etiketten (som oftast är röd) kan även ändras till svart med vit text.

Exempel på svarta black friday-etiketter hos Amazing Seven.

Peter Andersson den 14 november 2019



Missa inte Black Friday-kalendern 2.0!

Så optimerar du din e-handel för att lyckas på Black Friday. Nya tips i vår blogg varje dag om smarta kampanjer, marknadsföring och merförsäljning som ger lönsamhet.

Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss