Black Friday-kalendern lucka #18: Det många sätt att göra prissänkningar och kampanjer på Black Friday. När passar det bäst med vanliga extrapriser, rabattkoder eller flerköpskampanjer? I den här artikeln går vi igenom för- och nackdelar med olika metoder.
Det finns många frågor för e-handlare att fundera på inför Black Friday - ska jag vara med, och i så fall, vilka produkter ska rabatteras och med hur mycket? Därefter kommer frågan om hur prissänkningarna ska verkställas och hur kunderna ska få ta del av dina kampanjer.
I E37 Triton e-handelsplattform finns det två huvudspår för prissänkningar och kampanjer:
- På artikelnivå: Tidsstyrda extrapriser för en enskild produkt i en prislista.
- På varukorgsnivå: Kampanjer och rabattkoder för alla produkter i varukorgen. som beräknas i kassan.
Alternativ 1, extrapriser på artiklarna, kan skapas på tre sätt:
- Om du har en fysisk butik, och skapar samma extrapriser i affärs- eller butiksdatasystemet, kan de synkas med ut till webbshopen. Klart!
- Lägga in extrapriser per artikel i webbshopen.
- Skapa prisregler för genererade extrapriser i webbshopen. Det är ett kraftfullt verktyg som vi ska titta närmare på nedan.
Alternativ 2, kampanjer som tillämpas på varukorgen i kassan, finns i flera varianter:
- Automatiska kampanjer som tillämpas i kassan.
- Kampanjer som aktiveras om kunden matar in rabattkoder i kassan.
- Som ovan, men personliga rabattkoder som bara kan användas en gång.
Produkter med olika kampanjer hos Jordklok.se.
Flexibelt med kombinationskampanjer och rabattkoder
Automatiska kassakampanjer och rabattkoder fungerar likadant i kampanjmotorn i E37 Triton, enda skillnaden är att rabattkoder måste anges explicit av kunden i kassan. Kampanjmodulens styrka är att den kan användas för komplexa kampanjupplägg på kombinationer av produkter. Den är också effektiv för att driva merförsäljning. Här ges några exempel på dess möjligheter:
- Kombinationer som "köp 4 för 3", "3 för 299:-" eller "köp 2 - billigaste paret ½ priset".
- Erbjud XX % rabatt på en valfri vara.
- Mängdrabatt med rabattstegar, t.ex. 10 % rabatt vid köp över 2000 kr, 15 % vid köp över 5000 kr o.s.v.
- Fraktfria produkter - kampanjvaror som alltid ger fraktfritt.
- Bonusstegar med upplägg som ”köp X för att få köpa Y med rabatt”, t.ex. handla för minst 2000 kr eller köp en X så får du välja tre st med 50 % extra rabatt bland utvalda kampanjprodukter.
- Lojalitet: Kampanjer som endast gäller för inloggade kunder, med tilläggskrav på att ha handlat för minst ett visst belopp under de X senaste månaderna.
- Rabattkoder kan vara personliga, eller åtminstone ge en känsla av exklusivitet om de skickas ut via e-post.
- Enkelt att skapa tilläggskrav på produkter som kan ingå i en kampanj, t.ex. att de säljs till ordinarie pris eller inte får ingå i en annan kampanj.
- Allt ovan kan begränsas till produkter som uppfyller bestämda urval av varugrupper, varumärken, taggar och artikelkategorier.
Möjligheterna begränsas bara av e-handlarens fantasi. Nackdelen med kampanjer i kassan är att de inte sänker produkternas pris som visas i webbshopens produktlistningar, produktsida m.m. Därmed syns de inte heller i Google Shopping eller prisjämförelsetjänster som Prisjakt och Pricerunner.
Rakt på sak med genererade extrapriser
Regler för genererade extrapriser är ett extremt flexibelt verktyg i E37 Triton för att skapa extrapriser på breda urval av produkter. Det ger ett effektivt sätt att prissänka stora mängder produkter baserat på exakta prissänkningsregler utan nämnvärd arbetsinsats.
Funktionen för genererade extrapriser har en stor flexibilitet.
- Skapa flera prisregler med olika urval på ingående och/eller uteslutna varugrupper och varumärken.
- Det är även möjligt att göra smala urval på en lista med artikelnummer.
- Om flera prisregler kolliderar löses konflikten enkelt genom att prioritera nyaste prissänkning och högsta prissänkning i procent.
- Undanta varor som har sålt slut (produkter som tar slut i lager och övergår till beställningsvaror återfår då sitt ordinarie pris).
- Prissänk hela sortimentet utom produkter från vissa varumärken som du kanske inte vill eller får rea ut.
- Möjlighet att detaljstyra vad som ska gälla för produkter som redan är prissänkta, se nedan.
För de produkter där du behöver priskonkurrera på Black Friday är extrapriser sannolikt det bästa valet, då dina reapriser även syns i externa tjänster. (Fler perspektiv på detta i tidigare artikel.) Kampanjer och rabattkoder är bra verktyg om externa prisjämförelser är mindre viktigt, för att driva merförsäljning med andra delar av sortimentet och för att ge ett mervärde till befintliga kunder.
Tips - skapa en reakategori!
Om du har valt att prissänka en begränsad del av sortimentet är det bra att samla alla reaprodukter på en sida. Då kan fyndjägare enkelt botanisera bland dina reavaror. Med E37 Triton går det att konfigurera en speciell reavarugrupp där alla produkter som just nu har ett extrapris placeras automatiskt, alternativt även de som ingår i en kassakampanj. Den fungerar som en vanlig varugrupp där kunden kan filtrera på varumärke, ordinarie huvudvarugrupp, prisintervall etc. för att snabbt hitta rätt bland alla reaprodukter.
En sådan samlingssida är inte bara nyttig på Black Friday, utan kan öka konverteringen för dina prissänkta produkter under varje kampanj under året. Utanför ordinarie reaprodukter är det även ett sätt att locka kunder till gamla hyllvärmare som ligger kvar i sortimentet permanent prissänkta. En extra bonus är att du får landningssidor som kan sökmotoroptimeras för de olika reakategorierna. Se exempel hos PY Hobby och Jordklok.
Fredrik Karlsson 2019-11-18 21:52