Black Friday-kalendern lucka #21: Har din webbshop en lönsam strategi inför Black Friday? I den här artikeln sammanfattar vi alla kampanjupplägg och metoder för högre konverteringsgrad och merförsäljning som Black Friday-kalendern har handlat om. Samt några extra e-handelstips!
Förberedelser
Vi rekommenderar alla butiker att planera och förbereda för Black Friday i god tid. Några konkreta tips:
- Skapa en sökmotoroptimerad landningssida för din kampanj i god tid. Fånga upp potentiella kunder så de återvänder för att handla på Black Friday. Se artikel #1.
- Bestäm vilken starttid och sluttid som ska gälla för din kampanj. Det finns flera aspekter att tänka på, se artikel #2.
- Är det bäst att hålla sig till Black Friday, eller utöka kampanjen till Black Weekend eller hela Black Week? Läs artikel #3 om att ta fram en Black Week-strategi.
- Förbered säljande kampanjgrafik för att verkligen framhäva er medverkan på Black Friday och göra det enkelt för kunderna att snabbt hitta rätt. I artikel #12 tipsar vi om vilka grafiska element du kan behöva förbereda och hur du ska gå tillväga. En enkel guide att följa steg för steg.
- Framhäv ditt kampanjbudskap på rätt ställen i webbshopen. Här ges förslag på fyra ställen i webbshopen där dina erbjudanden kan kommuniceras för att nå alla besökare.
- Googla din egen webbutik inför Black Friday. Jämför sökresultaten med konkurrenter. Är dina sökresultat tillräckligt informativa och säljande? Mer om detta i artikel #13.
- Förbered dina e-postutskick till befintliga kunder i god tid. Kom ihåg att fundera lite extra på en säljande ämnesrad.
- Ta fram en strategi för vad som ska hända med slutsålda produkter i din webbshop. Frågan blir extra viktig vid hög försäljning på Black Friday. I den här artikeln diskuterar vi metoder för att vända en potentiellt missad affär till en andra chans att sälja.
Smarta kampanjupplägg
Black Friday-rean kan vara ett hot som urholkar julhandelns lönsamhet för många e-handlare, så det gäller att hitta smarta kampanjupplägg som säkerställer din lönsamhet trots prispressen.
- Att erbjuda god rabatt på de delar av sortimentet där du har högst marginal kan vara ett alternativ till en storskalig Black Friday-rea. Se vår artikel om smalare, riktade kampanjer på tillbehör m.m.
- Att erbjuda fri frakt över en viss varusumma är ett tänkbart kampanjupplägg. Har du hittat en lönsam gräns för fri frakt som samtidigt stimulerar merförsäljning? Artikel #6 gör en djupdykning i det ämnet.
- I vissa branscher hotas lönsamheten p.g.a. att julhandel med goda marginaler flyttas till Black Friday. I artikel #5 föreslår vi ett kampanjupplägg för Black Friday som tvärtom kan stärka din julhandel.
- Det många sätt att göra prissänkningar och kampanjer på Black Friday. När passar det bäst med vanliga extrapriser, rabattkoder eller flerköpskampanjer? I den här artikeln går vi igenom för- och nackdelar med olika metoder.
- Tidsbegränsade erbjudanden kan pusha kunden till ett snabbare köpbeslut.
- Samla alla dina reaprodukter på en sida så fyndjägare snabbt kan hitta rätt.
Sälj lite mer till varje kund
Ett sätt att stärka lönsamheten på Black Friday är att fokusera på merförsäljning.
- Samla liknande produkter på temasidor och koppla dem till kampanjer och mängdrabatt. Se artikel #10.
- En väg till högre lönsamhet på Black Friday är kampanjer som bygger på mängdrabatt. Artikel #11 handlar om en lösning med paketrabatter där kunden får stor valfrihet att skräddarsy sitt paket.
- Produktrekommendationer och relaterade produkter är universalverktyg som kan förbättra både merförsäljning och konverteringsgrad i din webbshop. Läs mer i artikel #15.
- Med en smart utformad rabattstege är det möjligt att maximera ordervärdena, inte bara sälja de mest prissänkta varorna och öka lönsamheten.
Köpögonblicket är avgörande
Att undvika övergivna varukorgar i kassan från de som är nära att slutföra sin order är viktigt för en webbshops lönsamhet.
- Tydlighet om leveransen, förtroendehöjande information, ett rakt flöde och ett avskalat gränssnitt utan distraktioner är viktiga faktorer i kassan. Läs mer om detta i artikel #9.
- I den här artikeln diskuterar vi betydelsen av att erbjuda kunden alternativ och valfrihet i leveransen. Att erbjuda kunden att välja utlämningsställe är en enkel och viktig detalj.
- Då många handlar julklappar på Black Friday kan det vara betydelsefullt med ett erbjudande om förlängd bytesrätt som sträcker sig över julen.
- Enligt e-barometern skulle tre gånger fler vilja ha hemleverans jämfört med hur många som faktiskt erbjöds det vid senaste köpet. Att lägga till det leveransalternativet kan vara ett effektivt sätt att vinna fler kunder. Läs mer om hur det kan fungera.
Optimera alla detaljer i din webbshop
Det finns många små detaljer som är avgörande för konverteringsgrad och lönsamhet i en webbshop. Sök och sortering är två av dem.
- Besökare som använder webbshopens sökruta har ofta flera gånger högre konverteringsfrekvens än andra besökare. Genom att analysera sökhistorik och sökningar utan träffar kan du minska risken att missa köpsugna kunder.
- På Black Friday är det viktigare än någonsin att din webbutik framhåller de produkter som det är mest sannolikt att en kund vill köpa. Artikel #16 handlar om att automatiskt lista heta, populära produkter överst.
- Små detaljer i webbshopens sökmotor kan vara skillnaden mellan snabba affärer eller tappade kunder. På Black Friday är den extra viktig. Läs mer i den här artikeln.
- Satsa på god utförlig och informativ produktinformation på dina förväntade storsäljare.
Fler tips
- Med en förmodan om ett högre antal besökare under Black Friday är det viktigt att ha en bra och utökad kundtjänst redo att svara på frågor.
- Ofta kan en integrerad live-chat vara både smidigare, snabbare och mer tillgänglig för dina kunder än telefon och e-post. Läs mer i artikel #7.
- Har du koll på dina konkurrenters marknadsföringsaktiviteter under Black Friday? Läs mer i den här artikeln om verktyg, olika slags bevakningar och andra sätt att följa dina konkurrenter.
- Var aktiv med dina kampanjer i sociala medier.
- Skicka nyhetsbrev till dina prenumeranter. Under Black Week är det svårt att nå ut genom bruset, men alla är vana vid att få många erbjudanden så dina kunder bör tolerera ett påminnelseutskick.
- Optimera din sida och testa webbplatsen. Undvik onödigt högupplöst och tung grafik på startsidan.
- Kom ihåg att säkerställa upplevelsen för mobila besökare också, då de lär stå för majoriteten av alla order.
- Har du testat dina kampanjer så prissänkningarna verkligen fungerar rätt?
- Uttryck dina kampanjvillkor så tydligt som möjligt för att undvika missförstånd och kunder som blir missnöjda i köpogonblicket.
Fredrik Karlsson och Peter Andersson 2019-11-21