Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #1: Förbered för Black Friday i god tid och fånga upp besökare som planerar sina köp

#1: Förbered för Black Friday i god tid och fånga upp besökare som planerar sina köp

Lucka 1 med e-handelstips i vår Black Friday-kalender: Skapa en optimerad landningssida för din Black Friday-kampanj i god tid. Här får du tips om hur du skapar en sökmotoroptimerad sida och fångar upp potentiella kunder så de återvänder för att handla på Black Friday.

Sökningar i Google relaterade till Black Friday ökar successivt under dagarna innan då många börjar kolla upp och leta butiker som kommer ha erbjudanden. Tittar man i Google Trends kan man få detta bekräftat då söktermer innehållandes ”Black Friday” började öka kraftigt redan veckan innan förra året: https://trends.google.com/trends/explore?date=2017-11-15%202017-11-24&geo=SE&q=black%20friday

Ett enkelt sätt att fånga upp dessa besökare, med målet att få dem att återkomma och handla under Black Friday, är att skapa en landningssida. Denna sida kommer dina besökare kunna hitta via sökning i Google, webbshopens interna sökmotor, kanske genom en puff på webbshopens startsida och övriga ställen där du eventuellt vill informera i god tid om att Black Friday är på gång och att ni kommer vara med.

En landningssida bör i det här fallet innehålla två huvudsakliga delar: 1) innehåll som gör sidan sökbar och ger träffar och därmed många besökare, samt 2) ett sätt att fånga upp besökarna så att de återkommer under Black Friday.

  1. Innehållet som gör landningssidan sökbar bör naturligtvis innehålla ord som besökare kan tänkas söka på, vilket (förutom ”Black Friday” och ”Cyber Monday”) exempelvis kan vara kampanj, rea, rabatt, 23 nov 2018, erbjudande, deal,  julklappar, prissänkning o.s.v. tillsammans med breda söktermer som har med just ert sortiment att göra. Ett sätt att få med många tänkbara sökord kan vara att berätta lite allmän bakgrund om Black Friday och hur er webbshop kommer jobba med det bakom kulisserna. Tänk på att skapa landningssidan i god tid så att Google hittar och indexerar den innan sökningarna efter Black Friday-erbjudanden börjar.
  2. Förutom att berätta om att din webbshop kommer vara med och ha erbjudanden under Black Friday, vilket i sig förstås kommer locka många att återvända, kan det vara bra att försöka fånga upp dem på något sätt för att påminna dem när det väl är dags. Det givna sättet är förstås att ha ett anmälningsformulär för ditt nyhetsbrev på landningssidan. Men glöm heller inte att försöka få dem att följa er på Facebook och Instagram. Ett smart sätt kan även vara att skapa ett evenemang på Facebook som besökare kan följa, vilket då också sprider sig till deras vänner.

Exempel på landningssidor

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/
Innehåller information om att Elgiganten kommer ha många erbjudanden, information om Black Friday och vad det är för något samt ett evenemang på Facebook.

https://www.komplett.se/kampanj/black-friday
Anmälningsformulär till nyhetsbrev tillsammans med information och historik om Black Friday. Film om vad som händer bakom kulisserna när en order läggs samt en film om föregående år och att förberedelser pågår inför denna Black Friday.

https://www.tretti.se/blackfriday/
Här finns mycket textinnehåll om Black Friday samt nedräknare, anmälningsformulär till nyhetsbrev samt evenemang på Facebook.

https://cdon.se/black_friday/
Innehåller information om när Black Friday startar hos CDON och om hur det kommer gå till samt vanliga frågor och svar. Nedräknare samt påminnelse om att anmäla sig till nyhetsbrev samt följa dem i sociala medier.

Några finesser i E37 Triton för din landningssida

Glöm inte att byta ut innehållet på landningssidan när kampanjen startar. Lägg exempelvis in stora puffar till de olika kategorierna i webbshopen eller skyltfönster med utvalda erbjudanden. Landningssidan kan automatiskt växla till förbestämt innehåll under kampanjtiden genom att använda funktionen tidsstyrd version av innehållssida i E37 Triton.

PS. Du visste väl att det även finns en widget i E37 Triton för att visa en nedräknare till ett visst datum. Den är superenkel att lägga in och passar perfekt på din landningssida för Black Friday!

Peter Andersson den 1 november 2018