Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #2: Konsten att välja starttid och sluttid för din Black Friday-kampanj

#2: Konsten att välja starttid och sluttid för din Black Friday-kampanj

Lucka 2 med e-handelstips i vår Black Friday-kalender: En smart medverkan på Black Friday kräver mer eftertanke än att bara lägga in några prissänkningar i webbshopen på fredag morgon. I den här artikeln resonerar vi kring olika aspekter av starttid och sluttid för en lyckad Black Friday-kampanj.

Välj rätt starttid

För reakampanjer med prissänkningar som gäller ett eller flera dygn är starttiden av betydelse. Om du går ut med kampanjen på morgonen är det bättre att sätta en starttid mitt i natten än när du kommer till kontoret. Då kan även morgonpigga kunder handla och prisjämförelsetjänster som Prisjakt har hunnit indexera de sänkta priserna under natten. Därmed syns dina attraktiva priser även för fyndjägare som är ute i ottan. Om du har kommunicerat att kampanjen gäller ett bestämt datum kan det vara smartast att börja direkt vid midnatt.

Sätt en generös sluttid

En kampanj som gäller under ett dygn bör inte avslutas exakt kl. 23:59 eller 00:00. För att slippa missnöjda kunder som var ute i sista sekunden och missade deadline, eller ärenden från kunder som hävdar att de visst handlade kl. 23:59 utan att få rabatten, är det lämpligt att förlänga kampanjen några minuter. Avsluta istället t.ex. kl. 00:30 eller 01:00 nästa dygn.

Hur bör man göra med tjuvstart och Black Weekend?

Vissa butiker försöker alltid få en fördel genom att tjuvstarta en rea för att hinna nå kunderna före sina konkurrenter. Det tenderar lätt att bli en förskjutning för varje år, något som inte minst har varit tydligt med allt tidigare mellandagsrea. En lämplig, måttlig tjuvstart kan vara att sätta igång på torsdagseftermiddagen eller kvällen före Black Friday. Det kan kommuniceras via nyhetsbrev till befintliga kunder med en positiv vinkel om förtur till rean. Det har också fördelen att alla prissänkningar hinner fångas upp av prisagenter i god tid inför Black Friday-dygnet och det ger en jämnare fördelning av orderflöde och belastning.

Det kan också vara en god idé att förlänga kampanjen över hela ”Black Weekend” t.o.m. Cyber Monday på måndagen. Det är kanske smart att initialt bara kommunicera ut att rean gäller på fredagen så kunder känner en brådska och kommer till skott med sina order, för att sedan gå vidare med en förlängd rea över helgen och måndagen.

Undvik att överbelasta din egen sajt

Det är inte bra att driva tiotusentals besökare till webbshopen i precis samma minut eller sekund, då det kan överbelasta vilken driftslösning som helst. Undvik alltså att pusha kunderna till shopen ett bestämt klockslag eller som en anstormning i samma sekund p.g.a. ett massutskick. Vid breda utskick via e-post eller SMS är det smart att ”strömma ut” kontinuerligt eller dela upp på flera utskick fördelade över några timmar.

Fredrik Karlsson den 2 november 2018