Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #3: Hur kan Black Friday öka din julhandel?

#3: Hur kan Black Friday öka din julhandel?

Black Friday-kalendern lucka #3: I vissa branscher hotas lönsamheten p.g.a. att julhandel med goda marginaler flyttas till Black Friday med rea och prispress. Här föreslår vi ett kampanjupplägg för Black Friday som tvärtom kan stärka din julhandel.

Enligt PostNords julprognos, baserad på den kommande e-barometern för Q3, planerar var fjärde konsument att handla det mesta av sina julklappar redan före den 1 december. För de flesta butiker bör det alltså vara en god idé att hänga med i Black Friday-racet på något sätt. Om du inte vill konkurrera med högst rea och prissänkningar av hela sortimentet är begränsade eller riktade kampanjer ett alternativ. En möjlighet är att krydda ditt kampanjerbjudande med upplägg av typen ”Handla på Black Friday - få rabatt i julhandeln”. Det kan konvertera fyndjägare på Black Friday till lojala, återkommande kunder och stärka din julhandel.

Ett konkret förslag till kampanjupplägg är att ge Black Friday-kunder en personlig rabattkod som endast gäller under julhandeln, t.ex. ”Handla för minst 1000 kr på Black Friday - få en rabattkod på 100 kr som gäller under 1-15 december”. Rabattkoden skulle även kunna villkoras med ett krav på att bli prenumerant på butikens nyhetsbrev, vilket ytterligare ökar chansen att en spontanshoppare på Black Friday blir prenumerant och en återkommande kund.

I praktiken kan kampanjen genomföras tämligen enkelt med rabattkodsmodulen i E37 Triton tillsammans med marknadsföringstjänsten MailChimp, som är integrerad med E37. Med Mailchimp-kopplingen aktiverad förs alla nya order i webbshopen kontinuerligt över till Mailchimp, så det går att göra en segmentering och hitta e-postadresser för de kunder som uppfyller kampanjvillkoren. E-postlistan sätts sedan ihop med en lista med personliga engångsrabattkoder som genereras med rabattkodsmodulen i e-handelsplattformen och importeras till Mailchimp. Slutligen kan man använda en s.k. ”merge tag” i Mailchimp för att göra personliga utskick med rabattkoderna. Lite längre fram i julhandeln kan man följa upp med ett extra utskick med ämnet ”Missa inte din personliga rabattkod” till de kunder i urvalet som inte har lagt någon mer order. Med Mailchimp-kopplingen kan utskicken även innehålla relevanta julklappstips för varje mottagare, med hjälp av personliga produktrekommendationer baserat på det tidigare köpet.

Fredrik Karlsson den 3 november 2018