Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #4: Erbjud valfrihet och alternativ i leveransen

#4: Erbjud valfrihet och alternativ i leveransen

Black Friday-kalendern lucka #4: I den här artikeln diskuterar vi betydelsen av att erbjuda kunden alternativ och valfrihet i leveransen. Att undvika övergivna varukorgar i kassan från de som är nära att slutföra sin order är viktigt för en webbshops lönsamhet.

Enligt e-barometern Q2 2018, som ges ut av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research, är möjlighet att välja hur varan levereras mycket viktigt för 85 % av konsumenterna, och andelen har ökat de senaste åren. Mer än en av fyra har avstått från ett köp under det senaste året p.g.a. saknade leveransalternativ. Som e-handlare kan man erbjuda hemleverans eller avhämtning i butik eller lager utöver leverans till postlåda och utlämningsställe. Att låta din kund välja mellan olika logistikbolag är också möjligt, men det torde inte vara avgörande för så många kunder.

Bland de som avstått från köp p.g.a. bristande leveransalternativ, var den vanligaste orsaken i e-barometerns undersökning att inte få välja utlämningsställe. Att erbjuda val av utlämningsställe är alltså en viktig detalj som kan avgöra köpbeslutet. Det utlämningsställe som ligger närmast kundens hem kanske ligger i helt fel riktning medan ett annat ligger perfekt på vägen hem från jobbet. Att erbjuda lösningar som får leveransen att fungera optimalt med kundens vardag är en faktor som kan vara avgörande vid val av webbutik.

I E37 Triton e-handelsplattform stöds val av utlämningsställe hos Postnord, DHL och Schenker via Unifaun Online. Av e-barometerns undersökning framgår även att endast drygt en av tre webbshopar erbjuder val av utlämningsställe, så här finns fortfarande möjligheter att skaffa sig en konkurrensfördel mot många andra butiker.

Fredrik Karlsson den 4 november 2018