Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #8: Riktade kampanjupplägg för Black Friday

#8: Riktade kampanjupplägg för Black Friday

Black Friday-kalendern lucka #8: Idag tar vi upp fler varianter av smalare, riktade kampanjer för e-handlare. Att erbjuda god rabatt på de delar av sortimentet där du har högst marginal kan vara ett alternativ till en storskalig Black Friday-rea.

Om du inte vill eller har råd att delta på Black Friday med massiva prissänkningar av stora delar av din webbshops sortiment, kan nischade kampanjer på vissa produktkategorier vara en smart och lönsam medelväg. Ett lämpligt val är då dina produkter med högst täckningsgrad (marginal i procent), vilket ofta är tillbehör och reservdelar. De dyrare huvudprodukterna kan ha lägre täckningsgrad eller en prissättning som är delvis styrd av leverantörers krav, vilket begränsar handlingsfriheten. Med en generös rabatt på tillbehör kan du skapa erbjudanden som blir attraktiva för kund samtidigt som lönsamheten behålls.

Metod 1 – generell rea på vissa produktkategorier

Första steget är att välja ut och samla reaprodukterna. Om de redan ligger i en eller flera specifika varugrupper är det klart. Annars går det att märka reaprodukterna med en ”tagg” i E37 Triton, läs mer om produkttaggning i det här blogginlägget eller i vårt hjälpcenter. I båda fallen får du samtidigt samlings- och landningssidor där reaprodukterna är samlade.

Andra steget är att skapa rabattkampanjen på urvalet av produkter, vilket kan göras på flera sätt med kampanjmotorn i E37 Triton.

  • Generera extrapriser på produktnivå med en s.k. prisregel. En fördel med prissänkningar på produktnivå är att rabatten blir direkt synlig i webbshopens produktlistningar och slår igenom i prisjämförelsetjänster m.m.
  • Ge rabatten via en rabattkod eller automatisk kampanj som tillämpas i kassan. En fördel med detta är att det går att koppla rabatten till extra kampanjkrav med hjälp av kampanjmodulen, t.ex. ”Handla för minst 5000 kr på Black Friday, få 50 % rabatt på valfria tillbehör” eller ”Köp en XXX, välj tre gratis tillbehör”. På det sättet kan rean på tillbehör villkoras med att kunden även köper dyrare produkter.

Metod 2 – rea på utvalda tillbehör

Ett annat upplägg är att koppla ett bestämt urval av rabatterade tillbehör till vissa dyrare huvudprodukter. Med modulen Tillvalsartiklar i E37 Triton går det att koppla valbara produkter som kan köpas tillsammans med en huvudprodukt. För varje kopplad tillvalsartikel kan en extra kampanjrabatt ställas in, som endast tillämpas då tillbehöret köps tillsammans med huvudprodukten. På det sättet fås en konkret Black Friday-kampanj som innebär att kunden får köpa en produkt med rabatt på utvalda tillbehör - ”Köp en XXX, få 50 % rabatt på fem passande tillbehör”. Att visa tillbehör som säkert passar ihop med produkten är dessutom god kundservice och minskar risken för felaktiga köp och returer. För exempel på webbshopar som använder tillvalsmodulen, se Lastexperten och Baby V.

Fredrik Karlsson den 8 november 2018