Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #9: Fler kampanjupplägg för merförsäljning

#9: Fler kampanjupplägg för merförsäljning

Black Friday-kalendern lucka #9: Ett sätt att stärka lönsamheten på Black Friday är att fokusera på merförsäljning. I den här artikeln tittar vi på en metod för att samla liknande produkter på temasidor och koppla dem till kampanjer och mängdrabatt.

Skapa temasidor för produkter som hör ihop

Produkttaggar är en flexibel funktion i E37 Triton som öppnar många möjligheter. Genom att märka produkter med en bestämd tagg kan man samla dem på en taggsida, vilket ger kunden fler sätt att navigera i din webbshop än bara via traditionella varugrupper, varumärken och fritextsökning. Man kan t.ex. samla produkter som hör ihop enligt olika teman - årstider, helgdagar och högtidsdagar, julklappstips, adventsprodukter, trender, mönster, färger, formgivare eller förslag på hela outfits. Det ger dina kunder inspiration och shoppingförslag samt gör din sida mer levande och aktuell, samtidigt som kunden får förslag på flera produkter som passar ihop.

Inför Black Friday kan man sedan använda kampanjmotorn för att enkelt ge rabatt på de utvalda produkter som har samlats på en temasida, exempelvis:

  • ”20 % extrapris på alla julklappstips”
  • ”Köp 4 betala för 3 på alla svarta produkter”

Det går även att göra kampanjupplägg som mer specifikt driver merförsäljning:

  • ”Köp en XXX, få 50 % rabatt på tre valfria adventsprodukter”
  • ”Handla för minst 3 000 kr, få 25 % extra rabatt på alla svarta produkter”

Produkttaggning och temasidor har även följande fördelar:

  • Möjlighet att skapa en sökmotoroptimerad landningssida för produktlistningar som inte passar in i det vanliga varugruppsträdet. En sådan sida kan även anpassas inför en kampanj.
  • Visa taggar på produktsidan, så besökaren enkelt kan klicka sig vidare till en sida med alla produkter som hör till samma kollektion, använder samma teknik, har samma miljöcertifiering etc.
  • Tagga med specifika produktegenskaper för att få fler sätt att filtrera och hitta rätt produkt i breda sortiment.

Läs mer om produkttaggning i det här blogginlägget eller i vårt hjälpcenter.

Exempel på produkttaggning och temasidor

Party- och maskeradbutiken Kalaskompaniet har skapat en stor uppsättning temasidor. Här finns temasidor med utvalda prylar för allt från oktoberfest och studentfest till juldekorationer och Alla hjärtans dag. Ett utmärkt sätt att kombinera merförsäljning och sökmotormarknadsföring.

Tapethandeln använder taggar för att skapa en samlingssida per tapetkollektion.

Jordklok använder taggar för att visa miljömärkningar och certifieringar.

Länna Sport använder taggar för filtrering och samlingssidor utifrån produktegenskaper, t.ex. cyklar med skivbroms.

Bright 1-2-3 presenterar även sina lampor per formgivare och designer.

Fredrik Karlsson den 9 november 2018