Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #12: Googla din egen webbutik inför Black Friday

#12: Googla din egen webbutik inför Black Friday

Black Friday-kalendern lucka #12: Ibland är det lätt att glömma det mest uppenbara. Dagens tips inför Black Friday handlar om att googla sin egen butik och jämföra sökresultaten med konkurrenter. Är dina sökresultat tillräckligt informativa och säljande?

Organiska sökresultat bör ses som en liten annons på samma sätt som betalda annonser. Inför Black Friday kan det vara en god idé att se över hur startsida och övriga viktiga sidor presenteras i sökresultaten, för att på bästa sätt konvertera organiska sökningar till besökare. Det gäller helt enkelt att uttrycka sig på ett sätt som säljer in ett klick till den som söker.

Googla och fundera

Börja med att kontrollera hur din egen startsida visas i sökresultaten. Några frågeställningar att fundera över:

  • Framgår det att det är en butik och/eller webbshop?
  • Framgår det vilket sortiment du säljer?
  • Lyfter du fram något eller några säljargument?
  • Går det att komplettera med en uppmaning?

Sök sedan så du får upp både din egen butik och några konkurrenter i träfflistan. Vilken ser mest intressant ut att klicka på för en potentiell kund? Jämför säljargument och tydlighet. Ett ganska vanligt misstag är att ha en startsida som bara heter ”Hem” eller ”Start”.

Googla även efter några av dina viktigaste varugrupper, varumärken och/eller produkter och bedöm om dina sökresultat ser informativa och säljande ut. Inför Black Friday är det även viktigt att förbereda en sökmotoroptimerad landningssida för Black Friday-kampanjen i god tid, som vi skrev om i artikel #1.

Metataggar för titel och beskrivning

När en sökmotor väljer vilken text som visas i sökresultaten går den i första hand efter sidans taggar för titel och metabeskrivning. Att stoppa in ett stort antal sökord så texten blir för lång eller ser ut som spam torde inte vara en god idé. Om Google bedömer att det finns annat textinnehåll i sidan som är mer relevant för sökningen kan det dock visas istället, se Googles artikel om utdrag.

Att tänka på:

  • Titel och metabeskrivning bör vara unik per sida om möjligt.
  • Uttryck dig informativt, relevant, säljande och lyft fram fördelar, t.ex. fri frakt, störst sortiment, lång historik etc.
  • Tänk annonsutformning med budskap – säljargument – uppmaning.
  • Begränsa titel till ca 60 tecken och metabeskrivning till ca 150-160 tecken så de inte klipps av.
  • Titel eller metabeskrivning bör innehålla det sökord eller den sökfras du optimerar för. (Om sökfrågan innehåller ett ord som förekommer exakt i sökresultatets beskrivning markeras det med fetstil, vilket drar till sig extra uppmärksamhet till din länk.)
  • Du kanske inte vill optimera för din butiks namn som primär sökterm. De kunder som söker på din butik kommer troligen ta sig till den ändå. Det är viktigast att fånga upp kunder som sökt på andra begrepp som t.ex. dina varugrupper eller din bransch.
  • Enligt många källor spelar sökord i metabeskrivningen inte roll för hur din sida rankas i sökresultaten. Där vill du skriva med användaren som ser din länk i sitt sökresultat i åtanke. Vad maximerar chansen att denne klickar på din länk och inte en konkurrents?

Normalt sätter E37 Triton automatiskt en titel och metabeskrivning utifrån tillgängligt textinnehåll per varugrupp, varumärke, produkt etc. men du kan gå in och överstyra med en mer säljande text för särskilt viktiga sidor. För innehållssidor bör titel och metabeskrivning alltid anges. Hur det ställs in i E37 Triton behandlas närmare i supportartiklar i E37 Hjälpcenter här, här och här. För mer information om hur du kan ta fram bättre texter till dina sidor, se guiden "Att skriva innehållssidor för SEO och konvertering".

För ytterligare fördjupning kan du läsa mer om titel och metabeskrivning hos moz.com.

Ett dåligt och ett bra exempel på sökresultat

Som dåligt exempel har vi valt den stora amerikanska detaljhandelskedjan Kroger som borde kunna ligga i framkant med sin sökmotoroptimering. Så här ser Kroger ut i ett sökresultat:

Titeln är bara "Kroger" vilket är onödigt kort för de flesta företag. De skulle kunna få plats att inkludera några av de varugrupper de säljer mest av på nätet i titeln och kanske ett säljbudskap som gör att de framgår att de driver e-handel. "Kroger – Groceries, Produce, Pet care and more to your door!" eller "Kroger – Fast deliveries from USA's leading supermarket!" vore exempel på bättre titel-text som båda skulle hålla sig inom 60 tecken och ge mer info till den som ser sökresultaten.

Det som används som deras metabeskrivning, då deras startsida helt saknar en sådan, är ett automatgenererat sammandrag Google skapat. Första säljbudskapet handlar om en kampanj som tog slut för mer än två veckor sen när vi tog skärmbilden. Ingen av den övriga texten är heller lämplig eller speciellt säljande.

Ett bra exempel på hur man kan nyttja titel och metabeskrivning är kortlekar.nu. För en användare som googlat "kortlekar" kommer de upp som första organiska sökresultat och visas så här:

Titeln innehåller flera av de viktigaste sökorden och är samtidigt beskrivande av vad sidan handlar om. Metabeskrivningen visar tydligt att det är en webbutik det rör sig om och förklarar vidare vem sidan är till för. (Kortlekar.nu är en underbutik till magibutiken Gycklaren.se. Den använder E37s modul shop-in-shop för att med ett enda artikelregister kunna driva två olika webbutiker som kan få olika utseenden.)

Fler exempel på bra startsidor i sökresultaten

Fredrik Karlsson den 12 november 2018