Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #13: Missa inte dina guldkunder på Black Friday

#13: Missa inte dina guldkunder på Black Friday

Black Friday-kalendern lucka #13: Besökare som använder webbshopens sökruta är målmedvetna och på jakt efter något specifikt att handla. Genom att analysera sökhistorik och sökningar utan träffar kan du minska risken att missa köpsugna kunder.

Den interna sökfunktionen är viktig i webbshopar, speciellt för de med breda sortiment. Konverteringsgraden för besökare som använder sökrutan kan ofta vara 2-4 gånger högre än för besökare som inte söker. Även om man räknar bort besökare som lämnar webbplatsen direkt (efter första sidvisningen), är konverteringen ofta 50-150 % högre. Det hänger ihop med att besökare som använder sökfunktionen är mer målinriktade och närmare ett köpbeslut. Dessutom är snittordern för dessa kunder i många fall 10-25 % högre.

En slutsats av detta är att varje sökning som inte ger några träffar, eller ger dåliga sökresultat, kan innebära en förlorad affär. För att hålla koll på sådana sökningar finns det två goda källor till information:

Metod 1 - Spårning av webbplatssökning i Google Analytics (Site Search)

I Google Analytics finns en undanskymd men värdefull funktion som heter Webbplatssökning. Det är enkelt att konfigurera så alla interna sökningar i en webbshop rapporteras till Google Analytics (se Analytics Hjälp och E37 hjälpcenter). Exempel på intressanta frågeställningar som kan undersökas:

  • Hur stor andel av besökarna använder sökmotorn?
  • Vilka sökningar leder oftast till en s.k. utgång, d.v.s. att besökaren lämnar din webbshop direkt?
  • Vilka sökord och sökfraser är vanligast när besökare söker i din webbshop?
  • Vilka sökfrågor har bra resp. dålig konvertering?
  • Från vilka sidor är det vanligast att besökare utgår när de gör en sökning?
  • Jämföra konverteringsfrekvens för besökare som använder sökfunktionen med de som inte gör det.

Inför Black Friday kan det vara en god idé att studera sökbeteendet i din webbshop enligt ovanstående frågor för de senaste veckorna eller månaderna. Går det att förbättra eller komplettera produktinformationen för vissa produkter så populära sökningar ger bättre resultat? Om din webbshop körde en Black Friday-kampanj förra året är det även intressant att jämföra sökbeteendet under Black Friday-kampanjen med veckorna före resp. efter. Google skriver även om hur rapporten kan användas för att optimera dina Google Ads-annonser.

Metod 2 - Sökordsloggen i E37 Triton

I E37 Triton loggas sökningar med sökfras och antal matchande produkter i webbshopens databas. Det ingår ett enkelt analysverktyg för att ta fram statistik för specifika urval i sökordsloggen, så det går att följa upp exakt vad kunder söker efter i webbshopens inbyggda sökmotor. Av särskilt intresse är att ta reda på vilka vanligt förekommande sökningar som inte ger några träffar alls, då de kan hänga ihop med missade affärer.

  • Söker kunder efter svar på produktrelaterade frågeställningar som har lämnats obesvarade? Att införa kopplade informationssidor till vissa varugrupper kan vara en god idé eller en sektion med ”Vanliga frågor och svar”.
  • Söker kunder efter produkter som inte alls finns i sortimentet? Det kan ge tips inför framtida inköp.
  • Söker kunder efter ”fel” produktnamn eller begrepp?
    Ibland har man råkat man använda andra begrepp och synonymer än vad som är vanligast hos kunderna. I så fall är en lösning att komplettera eller ändra produktinformationen.
Fredrik Karlsson den 13 november 2018