Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #14: Ett universalverktyg för e-handlare inför Black Friday

#14: Ett universalverktyg för e-handlare inför Black Friday

Black Friday-kalendern lucka #14: Dagens artikel handlar om relaterade produkter ur ett Black Friday-perspektiv. Produktrekommendationer är ett universalverktyg som kan förbättra både merförsäljning och konverteringsgrad i din webbshop.

Att visa upp relaterade produkter på olika sidor och innehållsytor i en webbshop, i första hand på produktdetaljsidan, är ett av de äldsta knepen i e-handelshistorien. Huvudsyftet är förstås merförsäljning genom att visa fler produkter som kunden också kan tänkas vilja köpa samtidigt. Att sälja så många produkter som möjligt till varje kund är en nyckelfaktor till lönsamhet för webbutiker, vilket gäller i ännu högre grad under en Black Friday-rea. Det andra viktiga ändamålet är att hjälpa kunden att överhuvudtaget hitta exakt den produkt som avgör köpbeslutet, vilket höjer konverteringsgraden.

Med utgångspunkt från en huvudprodukt kan andra produkter visas upp utifrån olika perspektiv, exempelvis:

  1. Tillbehör
  2. Reservdelar
  3. Liknande produkter (t.ex. andra färger och modeller av en jacka eller andra produkter som hör till samma serie eller kollektion).
  4. Alternativa produkter med ungefär samma användningsområde.
  5. Förslag på andra produkter som kan tänkas köpas tillsammans (t.ex. en matchande friluftsjacka om kunden tittar på vildmarksbyxor).

Se över dina relaterade produkter inför Black Friday

Ett gott råd inför Black Friday är att se över de relaterade produkterna på förväntade storsäljare och på dina mest prissänkta och marknadsförda erbjudanden. Att lägga extra tid på att välja ut särskilt bra produktförslag för dem är sannolikt en god investering.

Med E37 Triton finns även möjlighet att visa flera widgets på produktsidan med förslag utifrån olika perspektiv enligt listan ovan. För storsäljare inför Black Friday går det alltså att visa en rad med tillbehör och en rad med liknande eller alternativa produkter. Se artikel i E37 Hjälpcenter. Att visa alternativa produkter har en extra uppsida om en produkt tar slut under Black Friday-rean. De kan då fungera som ersättande reavaror förutsatt att produktsidan fortfarande visas när en produkt har tagit slut (lagerprofil 3 i E37 Triton).

Förenklade sätt att visa relaterade produkter

Att gå igenom hela artikelregistret och relatera lämpliga produkter är orimligt med ett stort sortiment. Med E37 Triton finns det dock flera genvägar att ha i åtanke:

  • Spara tid genom att relatera flera artiklar åt gången (det går att massrelatera envägs- eller tvåvägsrelationer).
  • Relatera artiklar till alla produkter som ligger i en varugrupp. På det sättet går det snabbt att t.ex. relatera tillbehör till alla produkter av en viss typ.
  • Visa automatiskt andra produkter som har en viss produktegenskap gemensam via begreppet artikelattribut, t.ex. serie eller kollektion.

Exempel på automatisk visning av relaterade produkter som hör till samma kollektion hos tapethandeln.se.

Automatiska produktrekommendationer – e-handlarens drömfunktion

Att underhålla alla relaterade produkter och se till att de ständigt är aktuella och smart utvalda innebär dock en orimlig arbetsinsats om webbshopen har ett brett sortiment. Bortsett från fallet med direkta tillbehör är det dessutom svårt att bedöma vilka produkter som det faktiskt är optimalt att relatera. Som tur är finns det en genväg genom att låta besökarna i webbshopen göra jobbet, utan att de ens vet om det. Med modulen Intelligenta produktrekommendationer i E37 Triton relateras produkterna istället automatiskt utifrån besökarnas köp- och klickbeteende. Allt från klickmönster och artiklar som köpts tillsammans till övergivna varukorgar och kundhistorik m.m. kan bidra som statistikkällor.

En extra finess i E37 Tritons rekommendationsmotor är att det går att skapa flera rekommendationsprofiler där statistikkällorna viktas på olika sätt (se E37 Hjälpcenter). På det sättet fås fler perspektiv än bara det klassiska ”kunder som köpte, köpte även...”. Flera skyltfönster med olika rekommendationer kan placeras ut i webbshopens sidor, med t.ex. följande syften:

  • Visa alternativa eller liknande produkter på produktsidan, före köpbeslutet.
  • Visa i högre grad tillbehör och produkter som brukar köpas i kombination när kunden har lagt något i varukorgen, efter köpbeslutet.
  • En tredje profil kan ställas in för att primärt visa produktnyheter eller fånga upp heta, trendiga produkter. Möjligheten att kraftigt vikta upp nya händelser och nypublicerade produkter samt justera statistikens tidsintervall kan allmänt lösa det klassiska problemet med rekommendationsmotorer som tenderar att mest visa gamla storsäljare.

De mätbara, positiva effekterna av att införa produktrekommendationer i form av ökad merförsäljning har vi tidigare skrivit om i den här artikeln. Om du inte redan har funktionen på plats i din webbshop är det en utmärkt åtgärd för att maximera merförsäljningen inför Black Friday.

Fredrik Karlsson den 14 november 2018