Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #15: Ha en strategi för slutsålda produkter på Black Friday

#15: Ha en strategi för slutsålda produkter på Black Friday

Black Friday-kalendern lucka #15: Vad händer med produkter som har tagit slut i din webbshop? Frågan blir extra viktig vid högt besökstryck på Black Friday. I den här artikeln diskuterar vi metoder för att vända en potentiellt missad affär till en andra chans att sälja.

Att produkter tar slut är en naturlig situation. I samband med en Black Friday-kampanj och högt försäljningstryck är det dock extra viktigt att tänka igenom vad som ska hända när olika produkter som fanns i lager säljer slut. Det är även en god idé att analysera förra årets försäljningsdata för att planera dina inköp och lagernivåer.

I E37 Triton styrs produkters säljbarhet och lagersaldologik av s.k. lagerprofiler:

  1. Alltid säljbar - oberoende av lagersaldo
  2. Alltid säljbar - återkommande, lagervara/beställningsvara
  3. Varierande säljbarhet – återkommande, lagervara/tillfälligt slut (ej köpbar om slut i lager)
  4. Begränsat parti/säsongsvara - utgående eller tillfällig lagervara (tas bort om slut i lager)

För lagerprofil 2 och 3 finns även möjlighet att visa leveranstid. Ett lämpligt upplägg är att sätta en standardlagerprofil som stämmer för de flesta produkterna i ditt sortiment och sedan göra undantag och sätta en annan profil för avvikande produkter eller kategorier.

Fokusera på relaterade produkter för storsäljare

Som vi skrev om i gårdagens artikel, är det viktigt att se över visningen av relaterade produkter på förväntade storsäljare under Black Friday. Att visa alternativa produkter ger en extra fördel om en produkt tar slut under rean. Om du har valt att visa artikelsidan för en produkt som är slut i lager men utan att den kan köpas längre (d.v.s. lagerprofil 3), kan besökaren ledas vidare till de alternativ du har föreslagit. Ur det perspektivet är det lämpligt att relatera alternativa produkter som också är prissänkta på Black Friday. De kommer då fungera som ersättande reavaror till varandra om någon tar slut.

Låt dina kunder bevaka produkter som är slut i lager

För produkter med lagerprofil 3 öppnas fler möjligheter. Med modulen "Åter i lager” i E37 Triton kan besökare ange sin e-postadress för att bevaka produkter som för tillfället är slut i lager och inte kan köpas. (Läs mer i E37 Hjälpcenter.) När produkten kommer tillbaka i lager meddelas kunden via e-post, ett enkelt och automatiserat mail som ofta ger hög konvertering. Hos flera webbshopar som använder E37 Triton har besökare från dessa e-postutskick en högre konverteringsgrad än någon trafikkälla eller annat e-postutskick. (Det kan studeras i Google Analytics under Förvärv, Källa/Medium, All trafik, klicka på webshop/email, välj primär dimension Kampanj och sök efter "Shopmail - Åter i lager/produktbevakning").

Bevakning passar utmärkt för återkommande produkter med okänd eller lång leveranstid, och ger dig en extra chans att fånga upp potentiella kunder som sannolikt skulle förloras annars. Frågan är dock hur det fungerar på Black Friday? För slutsålda produkter som inte ingår i en kampanj har du goda möjligheter att få bevakningar som vanligt, men för reaprodukter är risken överhängande att kunder rusar vidare till en konkurrent. En möjlighet är att utlova en ny chans att handla till samma reapris när produkten kommer tillbaka i lager.

Funktionen har även fler användningsområden, t.ex. att låta kunder bevaka produkter som ännu inte har inlevererats och släppts till försäljning.

Exempel på bevakningsknapp med tydligt formulär och förklaringstext hos PY Hobby.

Produkter som tagits bort från sortimentet

För produkter som är definitivt slut och tas bort helt och hållet (lagerprofil 4, tillfällig/utgående lagervara) är det också viktigt med en strategi. Kunder kan komma in till döda sidor via direkta länkar eller p.g.a. att sidorna fortfarande är indexerade i sökmotorer. För borttagna produkter eller varugrupper som har en ny motsvarande eller ersättande produkt resp. varugrupp är det lämpligt att göra en 301-omdirigering. Då skickas besökare direkt vidare till den nya sidan och upparbetad sökmotorranking kan överföras.

För sidor som är borttagna visas annars ”Sidan kunde inte visas” (felkod 404). Här gäller det att ge besökare ett tydligt besked om att sidan inte finns kvar, men samtidigt leda dem vidare i webbshopen. Därmed är det lämpligt att visa webbshopens vanliga gränssnitt med sökruta och navigationsmeny etc. I E37 Triton kan 404-sidan dessutom anpassas med valfri rubrik, innehåll och widgets så den ger det budskap som önskas. Vidare gör systemet automatiskt en sökning efter relaterade varugrupper och produkter baserat på ord i den borttagna sidans URL, för att maximera chansen att besökaren hittar rätt och inte lämnar webbplatsen. Ett effektivt sätt att öka chansen att fånga upp besökare som kommit fel.

Exempel på 404-sida hos Jordklok där matchande varugrupper och produkter visas som förslag.

Fredrik Karlsson den 15 november 2018