Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #16: Sälj mer på Black Friday med smart produktsortering

#16: Sälj mer på Black Friday med smart produktsortering

Black Friday-kalendern lucka #16: Black Friday växer för varje år och konkurrensen ökar. Då är det viktigare än någonsin att din webbutik framhåller de produkter som det är mest sannolikt att en kund vill köpa. Dagens artikel handlar om att automatiskt lista heta, populära produkter överst.

I skyltningen i en fysisk butik kan man lyfta fram både nya produkter och storsäljare i varje butiksavdelning, och skylta om inför ny säsong. Det är enkelt att arbeta likadant med webbshopens startsida och vissa landningssidor. Den stora frågan är vilka produkter som ska lyftas fram i övriga produktlistningar i webbshopen? Egentligen fungerar varje varugrupp, varumärke, sökresultat etc. som ett skyltfönster där det är viktigt att lyfta fram de produkter som det är störst chans att kunden vill köpa.

Förr låg stort fokus på begreppet ”the fold” i webbdesign och konverteringsoptimering. Det gällde att visa den viktigaste informationen i den omedelbart synliga ytan ovanför webbläsarens nedre kant, något som har blivit mer diffust då allt mer e-handel sker via mobila enheter med olika upplösningar. Det är dock fortfarande ett faktum att få kunder har tålamod att scrolla igenom hundratals produkter eller flera sidor för att hitta något intressant. På Black Friday har det extra stor betydelse att visa relevanta och heta produkter överst i blickfånget så inte kunden tröttnar och rusar vidare till en konkurrents webbshop.

Så fungerar popularitetssortering

Den optimala lösningen för de flesta webbshopar är en automatisk sortering av produkter utifrån hur populära eller ”heta” de är. Med E37 Tritons Popularitetsmodul beräknas varje produkts aktuella popularitetpoäng med en algoritm som är baserad på kundernas klick- och köpbeteende. Resultatet blir ett automatiserat sätt att sortera produkterna i varugrupper, varumärkessidor m.m. utifrån deras aktuella popularitet. Det är enkelt att skruva på olika parametrar och tidsintervall så algoritmen anpassas för din webbshops sortiment, t.ex. med tanke på olika säsongssortiment eller hur snabbt sortimentet förnyas.

Populariteten beräknas kontinuerligt från bl.a. följande datakällor och kriterier:

  • Antal sålda exemplar (toppsäljare är normalt den tyngst vägande komponenten).
  • Antal klick/sidvisningar.
  • Produkter som har lagts i övergivna varukorgar.
  • Antal kommenterar, frågor och hur högt betyg produkten har fått av besökare.
  • Tidsintervall för använd statistik.
  • Hur väl produkten presterar i form av konverteringsgrad.
  • Om produkten finns i lager eller hur stor andel av dess storlekar/färger som fortfarande finns i lager. (Gamla storsäljare som bara finns kvar i ovanliga storlekar bör placeras lägre.)
  • Konfigurerbar övervikt för nyare statistikhändelse resp. nypublicerade produkter.
  • Manuell justering för enstaka produkter.

Finjustera din produktsortering inför Black Friday

Det finns många sätt att anpassa popularitetssorteringen i E37 Triton för att få bästa resultat på Black Friday i din webbshop. Några idéer och tips:

  1. Höj övervikten för nya statistikhändelser och nyligen publicerade artiklar. Då kommer produktnyheter och heta produkter som sålt mycket under den senaste tiden att lyftas upp högre. Det går även att tillfälligt sänka hur många dagars statistik som tas med. Eller gör tvärtom om du istället bedömer att det är bättre att pusha gamla, klassiska storsäljare.
  2. Fritt fram att fuska! I en fysisk butik är det enkelt att ställa fram vissa mindre populära produkter i skyltfönstret, t.ex. produkter med hög marginal eller högt antal på lager som man vill exponera lite extra. I E37 Triton är det lika enkelt genom att sätta en ”justeringsfaktor” som multiplicerar upp populariteten på en produkt.
  3. Om du nyligen har publicerat många nya säsongsprodukter har de inte hunnit samla ihop så mycket popularitetspoäng. Överväg att ändra till sorteringen ”senaste först” under en period före Black Friday så de nya produkterna lyfts fram, hinner samla tillräcklig statistik och få sin popularitet prövad sinsemellan.
  4. Placera ut ett skyltfönster med toppsäljande/populära produkter på startsidan eller en landningssida.
  5. Det går att ställa in olika standardsortering per varugrupp. Det kanske är lämpligt att sortera efter ”lägsta pris” i en varugrupp, ”senaste” i en annan varugruppsgren och ”mest populära” för övrigt.
  6. Erbjud alltid kunden ett enkelt sätt att välja sorteringsordning. Vissa kunder är ute efter billiga fynd medan andra primärt söker produktnyheter, så ”lägsta pris” och ”senaste” är ett lämpligt minimiutbud av sorteringsval utöver ”mest populär”.
Fredrik Karlsson den 16 november 2018