Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #17: Bevaka dina konkurrenters strategier under Black Friday

#17: Bevaka dina konkurrenters strategier under Black Friday

Black Friday-kalendern lucka #17: Kan du matcha dina konkurrenter under Black Friday? Har du koll på deras marknadsföringsaktiviteter och hur de får sina kunder? Det finns många verktyg och sätt att följa dina konkurrenter med hjälp av olika slags bevakningar.

Här tipsar vi om några väldigt grundläggande sätt och ett par verktyg som låter dig bevaka på en djupare nivå.

  • Följ dina konkurrenter i sociala medier och prenumerera på deras nyhetsbrev
  • Lägg in bevakningar i Google Alerts
  • Bevaka priser i Prisjakt och Pricerunner
  • Bevaka och få meddelande när av dig utvalda detaljer i deras webbshopar uppdateras med hjälp av Visualping
  • Få statistik och information om andra webbshopar med SimilarWeb
  • Se dina konkurrenters bästa organiska och betalda sökord samt inlänkar i SEMrush
  • Bli kund!

Sociala medier och nyhetsbrev

Den enklaste formen av automatisk bevakning är att följa konkurrenterna i alla sociala medier samt prenumerera på deras nyhetsbrev. Du har därmed hela tiden koll på vilka kampanjer de kör, vilka budskap de använder och vilka produkter samt kategorier de satsar på just nu.

Tips! Jämför din egen Facebook-sida med dina konkurrenters. Håller du jämna steg med antal följare, gilla-markeringar med mera? Gå in på sidan för din webbshop i Facebook och klicka på Statistik. Rulla ned en bit på sidan till rubriken Sidor att bevaka. Du kan lägga till konkurrenters sidor manuellt eller lägga till de sidor Facebook föreslår.

Tips! Hur annonserar dina konkurrenter i Facebook och Instagram just nu? Du ser det enkelt genom att klicka dig in på deras Facebook-sida och välja Info och annonser i menyn.

Tips! Under särskilt intensiva kampanjperioder som Black Friday kan det vara intressant att få en avisering varje gång en konkurrent lägger upp något på Instagram. Börja med att följa konkurrenten och gå därefter in på deras Instagram-flöde. Tryck på menysymbolen (tre punkter uppe till höger) och välj Aktivera aviseringar om inlägg.

Google Alerts

Med hjälp av Google Alerts (https://www.google.se/alerts) kan du få en avisering via e-post när nytt innehåll om en konkurrent dyker upp på nätet. Lägg upp namnen på dina konkurrenter så meddelas du när Google hittar nytt material om dem (exempelvis ett pressmeddelande). Du kan även ställa in att få ett sammandrag av alla bevakningar högst en gång om dagen.

Tips! I Google kan du även manuellt söka efter nytt innehåll om en konkurrent på nätet. För att exempelvis söka efter innehåll om e37 utanför vår webbplats skriver du ”e37 -site:e37.se”. Därefter kan du välja att visa träffar för senaste dygnet, veckan eller annan period.

Prisjakt och PriceRunner

För att hålla ett öga på konkurrenternas prisändringar får man en överskådlig bild i både Prisjakt (https://www.prisjakt.nu/) och PriceRunner (https://www.pricerunner.se/). Vill du vara billigast? Lägg upp prisbevakning på några utvalda produkter, som ett par storsäljare och nyheter, vilka du kommer få ett meddelande om när priserna ändras.

Tips! Ett enkelt sätt att få en översikt över konkurrenternas prisändringar är att gå in på deras  butikssidor (https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php) i Prisjakt och klicka på fliken Prisändringar.

Visualping

Vill du veta när en konkurrent ändrar ett specifik pris, sina USP:ar, betalsätt, lägger upp en ny bild på startsidan eller ändrar något annat i sin webbshop? Med tjänsten Visualping (https://visualping.io/) kan du definiera ytor i en konkurrents webbplats som du vill bevaka. Så fort något ändras får du ett meddelande via e-post.

Visualping kan titta efter ändringar på 3 olika sätt; helt utseendemässigt (genom att jämföra skärmdumpar mellan varandra), bakomliggande HTML-kod eller rent textmässigt. Vid en textmässig bevakning går det även att ange ett antal ord som Visualping ska bevaka och larma om när de hittas, tas bort eller ändras.

SimilarWeb

Ett lättanvänt verktyg med ett överskådligt gränssnitt för att få information om andra webbplatser är SimilarWeb (https://www.similarweb.com/). Få insikt om hur mycket trafikvolym som konkurrenterna har, var deras besökare kommer ifrån, hur deras avvisningsfrekvens ser ut och mycket mer. SimilarWeb har naturligtvis inte tillgång till all ursprungsdata, men samlar in information på olika sätt och kan ge en bra vägledning.

SimilarWeb erbjuder både en gratis- och betalversion där den senare förstår innehåller och visar mer statistik och data. Ett smidigt sätt att snabbt få övergripande information om en webbplats är att även installera deras webbläsartillägg till Chrome som du hittar här. (Webbläsartillägget är även ett sätt för dem att samla in data om webbplatser som besöks med mera.)

Se även Alexa (https://www.alexa.com/) som har en liknande tjänst och även de ett webbläsartillägg.

Exempel på vad webbläsartillägget för SimilarWeb visar för den aktuella webbshopen du befinner dig på.

SEMrush

Vilka strategier använder dina konkurrenter gällande annonsering i Googles annonsnätverk? Vilka sökord ger dem flest besökare? Hur arbetar de med sitt länkbygge och vilka webbplatser ger dem mest trafik? I det populära och omfattande verktyget SEMrush (https://www.semrush.com) får du en värdefull insikt i dina konkurrenters SEO- och annonseringsstrategi och hur de arbetar med både organiska och köpta sökresultat.

Bli kund!

Välj ut dina största konkurrenter, surfa in i deras webbshopar och gör allt som du hade gjort om du varit intresserad av deras produkter. Vad fångar ditt öga och varför? Kan du identifiera deras storsäljare? Hur tydliga är de med frakt, USP:ar, kampanjer, omdömen från andra kunder, varukorg och så vidare? Gör ett litet köp och studera deras kassa noga. Vad har de för betal- och fraktsätt? Hur är produkten packad när den kommer? Vad har de för returpolicy och hur går en retur till? Går det att lämna omdöme om produkten eller köpet i efterhand?

Det finns nästan alltid en eller flera konkurrenter som ligger steget före och att lära av. Att följa dem och lära av deras strategier är ofta en viktig del i att få sin egen verksamhet att växa.

Peter Andersson den 17 november 2018