Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #20: Välj rätt ämnesrad på dina e-postutskick

#20: Välj rätt ämnesrad på dina e-postutskick

Black Friday-kalendern lucka #20: Om du skriver bra ämnesrader till ditt nyhetsbrev så kommer fler mottagare att öppna det. I dagens lucka går vi igenom saker att tänka på när du väljer ämnesrad till dina utskick. 

Inför och under Black Friday kommer betydligt fler handlare att skicka ut nyhetsbrev och erbjudanden via e-post än under en normal vecka. Så för att ditt utskick inte ska svepas upp och döljas i floden av annan e-post kan det vara extra viktigt att du sticker ut lite under just Black Friday.

Tänk på följande när du skriver en ämnesrad

  • Kort och koncist – Generellt är en bra ämnesrad kort, håll dig under 50 tecken.
  • Lägg det viktigaste först – De tre första orden är de som mottagaren läser mest noggrant.

  • Belys ett bra erbjudande – Som e-handlare är detta troligen den lättaste vägen att gå för ämnesrader. Under en shoppinghelg som Black Friday/Cyber Monday är det ju dessutom extra troligt att du har ett riktigt bra erbjudande att visa upp. Kom ihåg att ämnesraden i sig inte behöver beskriva allt om erbjudandet, men det får givetvis inte kännas missvisande när man läser resten av nyhetsbrevet. 

  • Skapa nyfikenhet – Ge tillräckligt med information i ämnesraden för att få läsaren intresserad nog att öppna mejlet. Att ställa en fråga i ämnesraden kan också vara ett grepp som leder till ökad öppningsfrekvens. Målet här är detsamma som rubriker för clickbait-nyheter: Att göra den som läser texten intresserad nog att klicka vidare. Exempel på sådana ämnesrader kan vara "50% på fem av våra bästsäljande varor!" eller "Vi kör Black Friday på vårt eget vis, passar det dig?".

  • Använd "Fear of missing out" (FOMO) – Detta görs typiskt genom att sätta en deadline på erbjudandet. På Black Friday är den naturliga deadlinen midnatt till lördag, men det går även att ha deadlines av typen "Gäller så länge lagret räcker". En annan möjlighet är att använda "flash sales" där erbjudandet bara gäller fram till ett visst klockslag, när det typiskt byts ut mot ett nytt erbjudande, och byta regelbundet under hela fredagen.

  • Innehåller rabattkod – Att ge de som prenumererar på ditt nyhetsbrev en ytterligare rabatt under Black Friday gör att det kan kännas som en ännu bättre deal. Med E37 Tritons modul Rabattkoder kan du enkelt skapa rabattkoder som kan ge kunden fri frakt eller en prissänkning i procent på en varugrupp, ett varumärke, en artikeltagg eller på allt i butiken. En rad andra typer av rabatter är också möjliga, till exempel "Köp 3 betala för 2" eller "Köp 2 för 149:-". Läs mer om rabattkoder på vårt helpcenter.

    Rabatten från rabattkoden behöver i det här fallet kanske inte i sig vara ett jättebra erbjudande om du poängterar att koden gäller på dina redan sänkta priser. "5% på allt i butiken" är i vanliga fall inte ett särskilt starkt erbjudande. Medan "Du får som prenumerant på detta nyhetsbrev ytterligare 5% på hela ditt köp under fredagen, vare sig det är redan prissänkta varor eller inte!" blir plötsligt ännu en anledning till varför man inte bör vänta utan slå till under rean.

    Om ämnesraden säger att mejlet innehåller en rabattkod, men inte säger vad koden är, så ger det dessutom en ytterligare anledning att öppna mejlet.

  • Hur ser början av ingressen i utskicket ut? – De flesta appar och program för e-post visar även en del av ingressen på meddelandet redan i listningen av inkorgen. Därför är det bra om den första texten i själva meddelandet också är text som leder till att man vill öppna mejlet enligt punkterna ovan.

    Exakt hur många tecken som syns varierar kraftigt mellan olika e-posttjänster, om mottagaren läser sin e-post på dator, telefon eller surfplatta, iPhone eller Android o.s.v. Så att ge konkreta råd om exakt hur många tecken i början av meddelandet som är viktigt i detta syfte är tyvärr i stort sett omöjligt. I vårt eget högst ovetenskapliga testande av våra anställdas telefon-appar för e-post, samt Outlook och Gmail på dator såg vi mellan 4 och 25 ord av ingressen innan utskicket öppnades. På en del tjänster gör kortare ämnesrad att mer av ingressen visas. 

    Se till att den första texten i dina utskick inte är av typen "Kan du inte se mejlet? Klicka här för webbversion" eller "Klicka här för att avanmäla dig från utskick". Det är tyvärr vanligt att standardmallar för nyhetsbrevstjänster lägger sådan text först. Det är naturligtvis text som bör finnas med i utskicket, men den behöver inte ligga allra först.

    Om ditt utskick börjar med en bild som innehåller text och du under bilden skriver ett förtydligande så är det bra att tänka på att detta förtydligande inte ska låta konstigt om man läser det innan man ser bilden. Till exempel en bild med texten "Black Friday Sale! 40% på alla höstjackor!" och du under bilden skriver "Gäller ej artiklar från Nike eller Adidas." så kommer den sista texten kunna bli bland det första som dina kunder ser av mejlet.
Pelle Nyrén den 20 november 2018