Stäng

Meny

Black Friday-kalendern, dagliga tips för lönsam e-handel / #22: Efter Black Friday - behåll kundernas intresse genom hela julhandeln med en julkalender

#22: Efter Black Friday - behåll kundernas intresse genom hela julhandeln med en julkalender

Med startskottet Black Friday inleds julhandeln på allvar. Denna dag läggs ofta mycket krut på att få kunderna att besöka din webbshop med både nyhetsbrev och annonser som leder till din kampanj. Förväntan på att göra ett bra köp är stor bland kunderna. Men hur behåller man detta intresse vidare under julhandeln? I dagens artikel föreslår vi en julkalender och berättar om hur du går till väga för att skapa en sådan.

En julkalender där varje datum och lucka kopplas till schemalagda kampanjer eller prissänkningar är ett effektivt verktyg för att fånga och behålla kundernas intresse genom hela julhandeln. Utöver dagliga köptriggers som genererar merförsäljning kan du stärka din webbshops varumärke, etablera långsiktig kundlojalitet och lyfta fram övriga delar av sortimentet.

För att skapa en visuell julkalender på en egen landningssida behöver du följande:

  • En bakgrundsbild (se exempelvis https://unsplash.com/search/photos/christmas för fria bilder att använda)
  • Luckor att placera på bilden (se nedan för mallar att använda)
  • Länkar till schemalagda kampanjer eller prissänkningar för varje lucka
  • Verktyg för att markera upp luckorna och göra dem klickbara på aktuell dag (i E37 Triton behöver du modulen Bildkarta)

En julkalender kan se ut på följande sätt:

Efter att du valt bakgrundsbild och ställt in dess bildstorlek för att passa din landningssida är det dags att applicera luckorna på bilden efter vald mall nedan. Detta görs enkelt i Photoshop genom Arkiv -> Montera inbäddat… och välja den mall du tycker passar bäst.

Ladda ner skalbara mallar i PDF-format:

Exempel på hur en mall med luckor i oordning och svarta siffror ser ut.

Nästa steg efter att bilden för julkalendern är klar är att skapa alla schemalagda kampanjer eller prissänkningar för de artiklar de ska gälla för. Om du har tänkt att ha kampanj på utvalda artiklar per dag kan dessa märkas upp genom att sätta en unik tagg för varje lucka på dem. Exempelvis kan taggen på artiklar för 1 dec vara just ”1dec” o.s.v. I kampanjinställningarna anger du sedan under vilken dag kampanjen ska aktiveras och med vilka produkter märkta med respektive dags tagg.

Läs mer i artikel #18 som går igenom olika för- och nackdelar mellan olika sätt att göra prissänkningar och kampanjer samt vilken metod du ska välja.

Att länka varje lucka till en egen taggsida med utvalda artiklar är bara ett exempel på vad en lucka kan leda till. Fler möjligheter kan vara:

  • Varugrupp
  • Varumärke
  • Innehållssida bestående av skyltfönster-widget(s) med utvalda artiklar
  • Specifik artikel

Slutligen är det dags att med hjälp av modulen Bildkarta markera upp klickbara ytor för luckorna, ställa in under vilken dag och tid de ska vara klickbara samt vilken länk de ska leda till.

Tips! En julkalender behöver inte pågå mellan 1 – 24 december. Den kan istället sträcka sig fram till närheten av sista datum för leverans innan jul. Se till exempel hur Lapland Eco Store gjort med sin kalender som gäller mellan 17/11 till 10/12.

Läs utförliga instruktioner om hur du skapar julkalendern i en guide i vårt hjälpcenter.

Kom ihåg att som kund hos E37 kan du alltid vända dig till support@e37.se för att få hjälp!

Peter Andersson den 22 november 2018