E-handelsbloggen

E-handelsbloggen

E37 har nu checkout-lösningen Ecster Pay tillgänglig

Med Ecster Pay erbjuder Ecster en checkout som samlar de vanligaste betalsätten under en och samma leverantör, där konsumenten kan välja det som passar bäst. För att underlätta nästa köp kommer kassan även ihåg vilket betalsätt kunden valde senast och föreslår det tillsammans med redan ifyllda adressuppgifter. 

Identifiering med Mobilt BankID innebär att köp sker lika enkelt som säkert i mobilen, plattan eller datorn. Ecster Pay erbjuder också kunden att få sina varor levererade till en annan adress än bokföringsadressen, vilket ökar flexibiliteten för dem som handlar.

Vi valde att samarbeta med Ecster för att vi båda har en ambition att göra det enklare att handla och skapa lönsammare affärer med fler nöjda och återkommande kunder. Ecster tänker precis som vi och därför var det ett självklart val för oss, säger Peter Kansell, Sälj & Marknad på E37.

 


En gemensam kund till Ecster och E37 som använder Ecster Pay är belysningsbutiken Bright123.
– Vi ville ha en betalleverantör som inser att den påverkar kundens upplevelse både före, under och inte minst efter köpet, säger Björn Winblad ägare/VD på Bright 123.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Läs pressmeddelande från Ecster om samarbetet med E37:

https://www.ecster.se/om-oss/press/pressmeddelande-171010

Peter Andersson den 13 oktober 2017 15:52 | 0 kommentarer

Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel

Pressmeddelande 2017-02-22.
För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen. Detta visar att optimerad merchandiseförsäljning på nätet blir en allt viktigare del av elitidrottsklubbars intäktsmodell.

2016 innebar flera rekord och milstolpar för AIK Shops näthandel:

  • Julhandeln inklusive Black Friday ökade med 31 % jämfört med 2015 och 100 % jämfört med 2013.
  • Under Q4 gjordes 56 % av alla köp med en mobiltelefon, en ökning med 74 % jämfört med 2015.
  • Årsomsättningen på nätet översteg 12 miljoner, nästan 50 % mer än 2015.

Först och främst vill jag tacka alla AIK-supportrar som är de som verkligen ligger bakom detta försäljningsrekord. Nyckeln till omsättningsrekorden under 2015 och 2016 har varit ett vasst och målgruppsanpassat utbud med särskilda satsningar mot dam-, barn- och babysortiment där vi identifierat stora behov. Vi är mycket nöjda med webbshopen och tack vare omsättningsrekorden levererar e-handeln ett starkt överskott till AIK Fotbolls verksamhet på sista raden. Vi ser fram emot ett ännu starkare 2017 där AIK Merchandise befäster sin position som ledande i Norden på merchandise” säger AIK Fotbolls Kommersielle chef Stefan Jonasson som mellan 2013 och 2016 var Merchandise manager i AIK Shop.

Den nuvarande e-handelsplattformen från samarbetspartnern E37 har använts sedan hösten 2013 då E37 även utförde en redesign och tog fram ett modernt gränssnitt med tydligt formspråk. Genom kopplingar till ekonomisystemet Mamut One Enterprise och betalningslösningar från AIK Fotbolls huvudsamarbetspartner Svea Ekonomi har AIK Shop en helt integrerad e-handelskedja.

Mobila kunder står för AIK Shops tillväxt

Det är den mobila e-handeln som står för hela försäljningstillväxten i AIK Shop under de senaste två åren och under 2016 har trenden blivit allt starkare. I Q4 2014 stod mobiltelefoner för 26 % av alla e-handelstransaktioner, Q4 2015 var det 40 % och Q4 2016 nåddes anmärkningsvärda 56 %. Räknar man även in surfplattor är andelen order från mobila enheter 64 %.

AIK Shop mobilanpassades tekniskt under våren 2015 vilket blev ett avstamp för tillväxten. Med hjälp av mobilanpassningstekniken i E37 Triton e-handelsplattform kan AIK Shop erbjuda en snabb och enkel köpupplevelse.

Brett sortiment för AIK-supportrar är framgångsfaktor

En helhetsstrategi för sociala medier och e-handel har varit en av AIK Shops viktigaste framgångsfaktorer. Med över 229 000 följare på Facebook, 85 000 på Instagram och 37 000 på Twitter har man en mycket stark plattform för marknadsföring av AIK Shop där sortimentets bredd och förnyelse också är en styrka som driver försäljningsökningen. Under 2016 har över 1 100 olika produkter sålts i AIK Shop, utöver matchkläder med personligt tryck finns accessoarer, kläder för alla åldersgrupper, böcker, flaggor, hörlurar med mera. Vidare har produkter för flera andra AIK-sektioner utöver fotboll tagits in i AIK Shop under de senaste åren, exempelvis basket, boxning och ishockey. Tack vare det breda sortimentet erbjuder AIK Shop inte bara matchkläder utan även produkter för alla tillfällen, exempelvis prylar för hemmet, kläder till resten av familjen och presenter.

Med ett bredare sortiment blir e-handelssystemets funktioner allt viktigare. Den inbyggda produktrekommendationsmotorn skapar merförsäljning och visar kunden relaterade produkter från andra delar av sortimentet. AIK Shops sökmotor föreslår matchande produkter, kategorier och sökförslag direkt medan kunden skriver i sökrutan”, säger Johan Andersson som är projektledare på E37.

Sedan 2015 har vi tydligare varit närvarande på AIK:s alla sociala kanaler och haft en strategi gällande hur vi marknadsför oss i dessa under säsongens olika skeden, vilket har haft en mycket stor inverkan på vår försäljning”, säger Stefan Jonasson.

Framgång med kampanjintensiv julhandel

Säsongsanpassade kampanjer är ytterligare en faktor som ligger bakom framgångarna, både i takt med olika faser av fotbollssäsongen, vid släpp av nya produkter samt Black Friday och den traditionella julhandeln. En lyckad omnikanalkampanj både i sociala medier och på arenan är 'Matchens vara', med en prissänkt produkt i samband med hemmamatcherna. 'Matchens vara' kan köpas både i e-handeln och i AIK Shop samt både utanför och inne på Friends Arena.

Dessutom prövade AIK Shop under 2016 att vara med på Black Friday för första gången och var nära att nå fantastiska 1 000 order på ett dygn. Det följdes upp med en julkalender där supportrarna varje dag bjöds på en lucka med unika erbjudanden - en kampanj som är optimal för att lyfta fram resten av sortimentet och marknadsföra via sociala medier. Sammanlagt ökade julhandeln i AIK Shop med 31 % jämfört med 2015 och 46 % jämfört med 2014.

Det har varit en fantastisk resa under dessa år som Merchandise manager för AIK Shop och en riktigt bra grund är nu lagd för framtiden. I min roll som Kommersiell chef ser jag fram emot ett bra samarbete med nästa Merchandise manager för AIK Shop”, säger Stefan Jonasson.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

Johan Andersson, Projektledare, E37 System AB
Tel: 08-587 667 93
E-post: johan.andersson@e37.se

Stefan Jonasson, Kommersiell chef, AIK Fotboll
Tel: 08-735 96 81
E-post: stefan.jonasson@aik.se

Om E37 System

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AIK, Jordklok, AZ Design, IFK Göteborg, Femme Collection, Träningsmaskiner.com och Daily Sports m.fl.

Fredrik Karlsson den 22 februari 2017 | 0 kommentarer

E-handelsoptimering: Frakt och leverans

Frakten är en av de viktigaste parametrarna att få rätt för en e-handlare. Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. En smart utformad fraktmodell har betydelse för både konverteringsgrad, merförsäljning och lönsamhet. I den här artikeln går vi igenom sex aspekter av frakt- och leveransoptimering.

1. Fri frakt eller inte?

Frågan om att erbjuda fri frakt eller inte är svår och omdebatterad bland e-handlare.  Enligt en undersökning i e-barometern 2015, som ges ut av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research, är fri frakt i en webbutik viktigt för 72 % av konsumenterna. Fri frakt är onekligen ett tydligt säljargument som konverterar, men det sänker förstås e-handlarens intäkter och lönsamhet.

Har jag råd att erbjuda fri frakt? Den frågan beror till stor del på produkternas täckningsgrad och shopens snittorder. Om man säljer dyra produkter med hög marginal är fri frakt enkelt att räkna hem, men nästan omöjligt med billiga lågmarginalprodukter.

Behöver jag erbjuda fri frakt? Den här frågan avgörs till stor del av hur dina närmaste konkurrenter gör. I vissa e-handelsbranscher har fri frakt nästan blivit standard, medan det är ovanligt i andra branscher. Frånvaron av konkurrens är också intressant. Om du säljer unika produkter, eller produkter vars pris är svårt att jämföra, kan man använda knepet att höja produkternas pris och istället locka med fri frakt. Det är främst aktuellt för rena näthandlare utan fysiska butiker.

En faktor att ha i åtanke i lönsamhetskalkylen är att återkommande kunder normalt har högre ordervärden än förstagångsköpare. Det kan vara värt att ta in en ny kund utan vinst, för chansen till tiotals mer lönsamma order under kommande år. Om man vill testa effekterna av fri frakt kan man alltid pröva att erbjuda det under en tidsbegränsad kampanjperiod.

2. Att sätta en gräns för fri frakt

En vanlig kompromiss är att erbjuda fri frakt vid order över en viss varusumma. Enligt e-barometern Q3 2016 planerade ca en fjärdedel av e-handlarna att erbjuda det under julhandeln.

Med hjälp av nyckeltal som genomsnittlig ordersumma, marginal på produkterna och faktiska fraktkostnader kan man räkna ut ungefär vid vilken gräns man skulle ha råd att erbjuda fri frakt. Hur konkurrenterna sätter sina gränser är också en del av beslutsunderlaget.  I prisjämförelsetjänster framgår det ofta tydligt vad det kostar att köpa en enskild produkt både exkl. och inkl. frakt från olika webbutiker.

En tredje aspekt är merförsäljningseffekten, d.v.s. att kunden motiveras att hitta något mer att köpa för att uppnå fri frakt. Det innebär att man kan lägga gränsen på en nivå som driver merförsäljning för så hög andel av kunderna som möjligt. För att hitta en lämplig nivå kan man räkna ut medianvärdet* för order (varusumma) i shopen och lägga gränsen 15-25 % ovanför. Nyckeln är alltså att få genomsnittskunden att lägga ett par extra produkter i varukorgen (merförsäljning) och därigenom uppnå fri frakt (ökar konverteringen). Om man lägger gränsen avsevärt högre så den känns ouppnåelig för de flesta kan det istället ge en negativ psykologisk effekt.

(*Median är ett bättre riktmärke än medelvärde, då medelvärdet tenderar att bli missvisande högt p.g.a. svansen av beställningar med riktigt höga ordervärden. För att säkert se i vilket ordervärdesintervall man har flest kunder bör man studera ett diagram med ordervärde exkl. frakt på ena axeln och antal order på den andra.)

Diagram, merförsäljning med rätt gräns för fri frakt

Case 1: I den här shopen är det fri frakt över 500 kr, många små order och hög spridning på ordervärden (grafen är avklippt till höger). Median för ordervärde är 217 kr, snittorder 421 kr och grafen visar att många kunder mellan 375-499 kr har höjt sin order med 100-150 kr. Att sänka gränsen skulle locka fler kunder att försöka nå fri frakt.

Diagram, merförsäljning med rätt gräns för fri frakt

Case 2: Fri frakt över 500 kr och medianen för ordervärde hamnar också kring 500 kr. Grafen visar att många kunder mellan 300-499 kr ser till att komma över 500 kr. Man skulle kunna överväga att höja gränsen med en hundralapp för att maximera lönsamheten.

Enligt Ehandelsindex från Ehandel.se är det vanligast att lägga gränsen mellan 500-999 kr. Bland E37s kunder finner vi att just 500 kr är en vanlig gräns.

3. Visa hur långt kunden har kvar till fri frakt

För att stimulera merförsäljning är det viktigt att visa kunden vad som gäller för att få fri frakt. I e-handelsplattformen E37 Triton kan man dynamiskt visa exakt hur många kronor det är kvar till gränsen i anslutning till varukorgens innehåll. Tydlighet i ett tidigt skede är viktigt av fler skäl då överraskande fraktkostnader som dyker upp i slutet av köpprocessen (d.v.s. i kassan) är en av de vanligaste orsakerna till avbrutna köp. Man kan visa sitt frakterbjudande, t.ex. ”fri frakt över 500 kr” eller ”frakt från 59 kr”, i besökarens blickfång i shopens sidhuvud.

Visa hur långt kunden har kvar till fri frakt

Exempel på tydlig information om fri frakt hos Jordklok.

4. Skapa en dynamisk fraktmodell

I många fall är det enstaka produkter som är tunga eller skrymmande och kräver att man tar ut en hög fraktkostnad för att undvika olönsamhet. Att låta dessa produkter diktera fraktkostnaden för hela shopen är olyckligt då det i onödan avskräcker kunder från att handla resten av sortimentet. Det finns flera bättre alternativ:

1. Erbjud generös frakt på hela sortimentet utom de särskilt tunga produkterna.
2. Om du erbjuder flera leveransalternativ behöver de billigaste leveranssätten inte vara tillgängliga vid köp av de tunga produkterna.
3. Höj priset eller erbjud endast avhämtning i butik för särskilt besvärliga produkter som ingår i sortimentet men knappt är lönsamma att skicka överhuvudtaget.

Med E37 Triton är det enkelt att lägga upp flera leveransalternativ med olika kostnadsmodeller och synlighet baserat på varukorgens ordersumma eller viktsumma. Med hjälp av vikt eller viktpoäng på artikelnivå kan fraktkostnaden för tunga/olönsamma produkter styras med flexibla fraktklasser.

5. Begriplig terminologi och tydlig information i kassan

Enligt e-barometern 2015 är tydlig information om hur och när varan levereras särskilt avgörande vid val av webbutik (93 % av konsumenterna tycker det är viktigt). Det här ska förstås stå i köpvillkoren och/eller kundtjänstsidor, men det övergripande bör anges tydligt direkt i kassan. Exempel på frågeställningar är om produkterna skickas till brevlåda eller utlämningsställe, kan man hämta i butik, går det att få hemleverans och i så fall när, vilken transportör används, får man avisering före leverans?

Tänk även på att använda kundens språk så leveransalternativen i kassan blir begripliga. Att bara kortfattat använda fraktbolags produktnamn som ”MyPack” och ”Privpak” eller begrepp som ”Click & Collect” kan orsaka att osäkra kunder avbryter köpet. Paket, hemleverans, butik, ombud, utlämningsställe är begrepp som fler kan relatera till, och det är alltid bra med några förklarande meningar.

Exempel på tydliga leveransalternativ i E37s kassa hos QX shop.

De positiva effekterna av en informativ och avskalad kassa med linjärt flöde har vi skrivit om i den här artikeln.

6. Erbjud flera leveransalternativ och valfritt utlämningsställe

Den sista punkten handlar om att erbjuda flera leveransalternativ. Val av hur varan levereras är mycket viktigt för 79 % av konsumenterna enligt e-barometern Q1 2016.

Som e-handlare kan man erbjuda hemleverans eller avhämtning i butik eller lager vid sidan av leverans till postlåda och utlämningsställe. Att låta kunden välja mellan olika logistikbolag är också möjligt, men det torde inte vara avgörande för så många kunder. Att erbjuda val av utlämningsställe är en detalj som kan avgöra köpbeslutet. Det utlämningsställe som ligger närmast kundens hem kanske ligger i helt fel riktning medan ett annat ligger perfekt på vägen hem från jobbet. I E37s e-handelsplattform stöds val av utlämningsställe hos Postnord, DHL och Schenker via Unifaun Online.

 Exempel på val av utlämningsställe i E37s kassa hos Länna Sport.

Fredrik Karlsson den 19 januari 2017 | 0 kommentarer

Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom

Pressmeddelande 2015-12-07. Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. En grön, miljövänlig och ”jordklok” inriktning har burit frukt med en spikrak tillväxtresa under flera år.
Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till ett modernare e-handelssystem. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.

Hela e-handelskedjan i molnet

Jordkloks nya e-handel har utvecklats av e-handelsleverantören E37 och lanserades i början av oktober. Det har varit ett ambitiöst projekt som pågått under större delen av 2015. Samtidigt har man infört kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout och integrerat shopen med sitt webbaserade affärssystem Specter Business Management, och driver nu hela e-handelskedjan med molnbaserade tjänster.

I E37s uppdrag ingick bl.a. följande:

  • Redesign av webbshopen utifrån Jordkloks grafiska profil, enligt E37s arbetsmodell för säljande e-handelsdesign.
  • Implementation och molndrift av e-handelsplattformen E37 Triton Premium.
  • Optimering av hela e-handelskedjan med full integration av affärssystem och betalningslösningar.
  • Lösningar för användarvänlig navigation och filtrering i ett brett produktsortiment.
  • Anpassning för mobila enheter.
  • Tjänster för automatiska produktrekommendationer och intelligenta produktlistningar baserat på statistik och beteendedata.

 

Jordkloks vision är att göra det enkelt för alla att minska sin miljöpåverkan genom att erbjuda ett brett utbud av naturliga, ekologiska och hållbara produkter. Att skapa en webblayout och ett formspråk som förstärker och gör den visionen levande var en central del av projektet.

Vår målsättning var att skapa ett ekologiskt tema och en jordnära färgsättning som både fångar Jordkloks gröna vision och är anpassad för e-handel”, berättar Peter Andersson, Art Director på E37. ”Dessutom låg fokus på en förbättrad köpupplevelse för kunder med mobila enheter.

Utvärdering och avgörande framgångsfaktorer

Den nya webbshopen har utvärderats utifrån konverteringsgrad, total försäljning och avvisningsfrekvens för olika enheter. De första fem veckorna efter lansering har dels jämförts med närmast föregående fem veckor, dels med samma period föregående år.

Konverteringsfrekvens:

Typ av enhet Ny shop Jmf. med föreg. period Jmf. med föreg. år
Dator 8,58 % +37 % (6,26 %) +36 % (6,32 %)
Surfplatta 6,65 % +40 % (4,76 %) +50 % (4,45 %)
Mobil/smartphone 3,95 % +60 % (2,47 %) +193 % (1,35 %)

Totalt är konverteringsfrekvensen ca 50 % högre i den nya shopen.  Förklaringen finns i en kombination av bättre navigation, möjlighet att filtrera i sortimentet, ny layout med tydliga säljargument i sidhuvudet, bättre sökmotor samt uppgradering till Klarna Checkout.
Förbättringen är allra störst för kunder med mobiltelefoner, nästan tre gånger högre konvertering jämfört med samma period 2014. Här ser vi tre huvudsakliga förklaringar:

  1. Tillägg av mobilanpassad version med mobilvänligt och snabbladdat gränssnitt.
  2. Optimerad orderläggning då kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout har införts tillsammans med E37s responsiva kassasida. Vinsterna av detta har dokumenterats i en tidigare undersökning.
  3. Den allmänna trenden där en allt större del av e-handeln sker via mobiltelefoner.

Förändring av övriga viktiga nyckeltal:

Jämförelseperiod Antal order Antal besökare Avvisningsfrekvens
Föreg. 5 veckor +52 % +5,4 % -21,7 %
Föregående år +56 % +1,9 % -17,6 %
  • Avvisningsfrekvensen (d.v.s. andel besökare som lämnade shopen direkt efter en sidvisning) har sjunkit med ca 20 %. Detta indikerar att layout och budskap fungerar bra, och mobilanpassningen är särskilt betydelsefull (31 % lägre avvisning för mobila besökare).
  • Intäkterna och antal order har snabbt ökat med 50-56 % i den nya shopen trots nästan konstant antal besökare, en omedelbar effekt av den högre konverteringsgraden. Jämfört med föregående år har intäkterna från kunder med mobiltelefon ökat med 220 %.

 ”Inför 2015 kände vi att det var dags att byta e-handelsplattform för att hänga med i den mobila utvecklingen och utnyttja tillväxtpotentialen i vår nisch. Det innebar en investering som vi hoppades skulle löna sig på 6-9 månaders sikt. Med facit i hand ser vi att försäljningsökningen blev så hög att e-handelsinvesteringen har betalat sig redan efter en dryg månad”, berättar Lars Andersson som är VD och grundare av Jordklok.

Dessutom sparar vi massor av tid i både artikeladministration, innehållshantering, logistik och orderhantering tack vare den helt integrerade lösningen med både E37, Specter och Klarna. Det är avgörande för att klara av en allt högre ordervolym med god lönsamhet. Med vår nya e-handel på plats kommer vi satsa på bredare marknadsföring och räknar med kraftig tillväxt under 2016.

För oss som e-handelsleverantör är det spännande att se resultatet av hur Jordklok utnyttjar e-handelssystemets fulla potential. Med noggrann produktinformation och tydliga säljargument är Jordklok.se ett skolboksexempel på hur man bör arbeta med säljande innehåll på nätet”, säger Fredrik Karlsson, VD på E37. 

Jordkloks succé är ytterligare ett bevis för hur mycket man kan öka försäljningen till befintliga besökare genom e-handelsoptimering och god mobilanpassning.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

Lars Andersson, VD, Jordklok AB
Tel: 08-618 12 13
E-post: lars.andersson@jordklok.se

Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB
Tel: 08-587 667 91
E-post: fredrik.karlsson@e37.se

Om Jordklok.se

Jordklok är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologisk kroppsvård, naturlig tvätt- och rengöring samt det mesta du behöver för en hållbar livsstil! Idén till Jordklok kom till liv under 2007 och hemsidan startades året efter. Bakom företaget står två unga män med gediget miljöintresse och en stark vilja att bidra till ett mer rättvist och grönare, med andra ord ”jordklokt”, samhälle.

Jordklok.se vill göra det enkelt för alla att minska sin miljöpåverkan genom att erbjuda ett brett utbud av naturliga, ekologiska och hållbara produkter via nätet. Visionen är att hjälpa folk att ändra sina konsumtionsvanor och på så vis pressa andra företag att erbjuda miljövänliga och etiskt riktiga alternativ.

Läs mer på www.jordklok.se.

OM E37 SYSTEM

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AIK, AZ Design, IFK Göteborg, Femme Collection, Jordklok, Daily Sports och SWEdala Outlet m.fl.

Läs mer på www.e37.se.

Fredrik Karlsson den 7 december 2015 | 0 kommentarer

Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%

Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
På e-handelsträffen #ehandel031 hos Svensk Digital Handel i höstas berättade Joakim Fjällgård, Merchandise Manager på IFK Göteborg, om den nya omnikanalsatsningens framgångsfaktorer.

Inför fotbollssäsongen 2015 satsade IFK Göteborg på fler plan än det sportsliga. Joakim Fjällgård, som rekryterades under 2014 som ny Merchandise Manager, fick i uppdrag att förädla och implementera IFK Göteborg Promotions nya affärsplan samt att upphandla ny e-handelsplattform. En ny grafisk profil rullades ut tillsammans med en ny, modern och mobilanpassad e-handelslösning från E37 i april 2015. Samtidigt integrerades hela e-handelskedjan med affärssystemet Hogia Retail, vilket var ett viktigt krav på den nya lösningen. Joakim Fjällgård på IFK Göteborg spände bågen och räknade med en fördubblad försäljning på nätet under det första året.

Nu finns facit och den djärva målsättningen uppfylldes, ökningen jämfört med förra året ligger omkring 130 %. Den höga tillväxten på kort tid är särskilt intressant ur ett e-handelsperspektiv eftersom Blåvittshopen är en souvenirbutik med en så specifik målgrupp i form av sina fans.

Lanseringen av vår nya webbshop har varit en fullträff och allt har funkat helt enligt våra önskemål med både E37 och Hogia. Försäljningen i webbshopen har ökat med klart mer än 100 % jämfört med förra året och redan i september hade vi uppnått årets e-handelsbudget”, berättar Joakim Fjällgård.

Blåvittshopens framgångsfaktorer 2015

  1. Den nya webblayouten med ett ”blåvitt formspråk” har byggt rätt känsla av IFK Göteborg. Utseende, känsla, rent, snyggt och enkelt var ledorden när den nya designen utarbetades.
    En bra e-handelsdesign ska både konvertera optimalt via gränssnittsdetaljer och ge en inspirerande köpupplevelse som går hem hos butikens målgrupp”, säger Mercedes Karacsony på E37.

  2. Att integrera e-handelsflödet med den fysiska butiken på Gamla Ullevi var särskilt viktigt eftersom all hantering sköts därifrån.
    Tid är pengar - i dubbel bemärkelse. Genom en fullständig integration mellan webbshopen och Hogia Retail har hanteringen av produktinformation, priser, lagersaldon, order och logistik förenklats. Mindre arbete med administration ger inte bara en kostnadsbesparing, utan har också frigjort tid och kraft till kampanjer, marknadsföring och utveckling av sortimentet.

  3. Den mobilanpassade versionen av shopen visade sig bli ännu viktigare än man trodde från början. Under sommaren stod mobiltelefoner för hela 43,5 % av trafiken.
    Jag trodde inte att mobilen skulle slå så stort, men är glad idag att vi valde mobilanpassning från start. Tulla inte på den kostnaden!” säger Joakim Fjällgård.

  4. Optimerad orderläggning är som alltid en viktig framgångsfaktor. Blåvittshopen uppgraderade till kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout, som i kombination med E37s responsiva kassasida visat sig mycket effektiv för konverteringsgraden även i en tidigare undersökning.

  5. Sociala medier har blivit en allt effektivare marknadsföringskanal för IFK Göteborg med bl.a. 140 000 följare på Facebook och över en halv miljon filmvisningar per år på Youtube. ”Vi ser direkt att trafiken och ordervolym ökar när vi publicerar en ny produkt på Facebook. Vi ser även en stor potential i Youtube” säger Joakim Fjällgård.

  6. Slutligen har optimering av webbshopens innehåll bidragit till framgången. Här har fokus legat på en ren och tydlig produktsida, stor kampanjyta på startsidan, utbyggd kategorisering och bättre bilder med egen fotostudio.

Blåvittshopens framgångar är intressant som ännu ett bevis för hur mycket man kan uppnå genom att optimera alla fundamentala delar i e-handelskedjan – säljande design, integration, innehåll, betalningsflöde och mobilanpassning” säger Mercedes Karacsony på E37.


Joakim Fjällgård från IFK Göteborg berättade om Blåvittshopen på E-handelsträff Göteborg hos Svensk Digital Handel.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

Mercedes Karacsony, marknadschef, E37 System AB
Tel: 08-587 667 95
E-post: mercedes.karacsony@e37.se

Joakim Fjällgård, Merchandise Manager, IFK Göteborg
Tel: 0735-21 77 06
E-post: joakim.fjallgard@ifkgoteborg.se

Roger Persson, försäljningschef, Hogia Handelssystem AB
Tel: 0303-667 83
E-post: roger.persson@hogia.se 

OM E37 SYSTEM

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AZ Design, Femme Collection, Jordklok, Daily Sports och SWEdala Outlet m.fl.

Läs mer på www.e37.se.

OM HOGIA HANDELSSYSTEM

Hogia Handelssystem erbjuder branschanpassade standardsystem för mindre och medelstora butiker och butikskedjor. Vi kan idag erbjuda branschen kompletta lösningar inom butiksdatasystem, ekonomi, lön och HR. Vi har som ambition att själva och tillsammans med partners kunna leverera de helhetslösningar som efterfrågas. Med personlig erfarenhet från branschen tillhandahåller vi en kompetent support som enbart jobbar mot branschen Handel – på detta sätt lär vi känna våra kunders särskilda behov och önskemål.

Läs mer på www.hogia.se/handel.

OM IFK GÖTEBORG

Läs på www.ifkgoteborg.se.

Fredrik Karlsson den 26 november 2015 | 0 kommentarer

Nytt samarbete förenklar mobil e-handel

Pressmeddelande 2015-05-22.
Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37.
SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.

Då mobiltelefoner står för en allt större del av e-handeln blir enkel orderläggning och säker, mobil betalning allt viktigare. Flera undersökningar från senaste halvåret visar att mobila enheter har nått över 50 % av e-handelstransaktionerna. Enligt e-barometern 2014 från Postnord, HUI och Svensk Digital Handel uppger 43 % av kunderna att enkel och säker betalning är avgörande för att fullfölja ett köp online.

Den mobila betalningstjänsten SEQR har funnits tillgänglig i fysiska butiker under flera år, bl.a. på Hemköp, Willys och McDonald's. Med SEQRs nya lösning ”Instant Checkout” integrerad i E37 e-handelssystem blir det extremt enkelt att slutföra köp även i en mobilshop. Kunden behöver inte mata in några uppgifter i shopens kassa - allt som krävs är att godkänna befintlig adress m.m. och ange sin PIN-kod i SEQR-appen i mobiltelefonen.

Det är häpnadsväckande enkelt att slutföra ett köp, även första gången en SEQR-användare handlar i vår shop. Från att ha hittat en produkt till genomförd order krävs det bara en handfull klick”, säger Mikael Rehn som är E-commerce Manager hos pilotkunden SWEdala Outlet. ”Det är en enorm skillnad mot i värsta fall över 100 knapptryckningar för att mata in namn, alla adressuppgifter, kortnummer etc.

Mobilanpassad helhetslösning ska ge e-handlare högre lönsamhet

SWEdala Outlets nätbutik är den första som använder SEQR Instant Checkout. SWEdala Outlet har satsat fullt ut på mobilanpassning med en mobiloptimerad shop baserad på E37 e-handelssystem. Shopens responsiva kassa är utvecklad utifrån de undersökningar som visar hur man uppnår högre avslutsfrekvens genom ett avskalat gränssnitt och linjärt flöde.

Vid betalning med SEQR blir det särskilt enkelt att slutföra köpet eftersom alla kunduppgifter som namn, adress, e-postadress och mobilnummer överförs från SEQR-appen. När man shoppar via en dator slutförs köpet enkelt genom att man startar SEQR-appen i sin mobiltelefon och scannar en QR-kod som visas på skärmen. När man handlar direkt i mobilen blir det ännu enklare genom att SEQR-appen öppnas direkt.

Vi ser att samarbetet med Seamless och SEQR ger tre stora konkurrensfördelar för e-handlare hos E37” säger Fredrik Karlsson, som är VD för E37:

  1. SEQR gör det särskilt enkelt att handla och betala via mobilen.
  2. SEQR sänker transaktionskostnaderna, något som är särskilt viktigt inom branscher med pressade marginaler.
  3. SEQRs upplägg med erbjudanden i appen, återbäringsprogram och kampanjer hjälper anslutna butiker att både få nya kunder, sälja mer och vårda befintliga kunder.

För oss som handlare skapar helhetslösningen med SEQR och E37 värde på många sätt. Vi får samtidigt kostnadsbesparingar, marknadsföring, förenklad shopping via mobilen och ett verktyg för kundlojalitet” säger Mikael Rehn på SWEdala Outlet.

Den mobila e-handeln ökar hela tiden och vi ser att allt fler kunder efterfrågar betalningssätt som är både säkra och smidiga”, säger Peter Fredell, VD för Seamless. ”Genom samarbetet med E37 kan vi nå ut till över 100 snabbväxande e-handlare. Det blir särskilt intressant att se hur goda resultat den förenklade köpprocessen hos SEQR Instant Checkout ger i kombination med E37s mobiloptimerade e-handelslösningar.

SEQR är en ny, spännande pusselbit som passar in perfekt i vårt koncept - att integrera butikers e-handelskedja på ett sätt som höjer både lönsamhet och försäljning” säger Fredrik Karlsson, VD för E37. ”Genom samarbetet med Seamless är E37 redo att hjälpa e-handlare att ta klivet in i nästa tillväxtvåg för mobil e-handel.


Så här bekräftar man sina adressuppgifter och slutför köpet via SEQR-appen.


E37s mobilanpassade och responsiva kassa hos SWEdala Outlet.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB
Tel: 08-587 667 91
E-post: fredrik.karlsson@e37.se

Jonas Larsson, presskontakt, Seamless
Tel: 0701-08 86 68
E-post: jonas.larsson@seamless.se

Peter Fredell, VD, Seamless
Tel: 08-564 878 00
E-post: peter.fredell@seamless.se

Mikael Rehn, E-Commerce Manager, Swedala Outlet AB
Tel: 0725-88 55 75
E-post: mikael@swedalaoutlet.se

OM E37 SYSTEM

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags affärssystem, betalningslösningar och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, mobilanpassning, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, SWEdala Outlet, Lampan, AIK, AZ Design, IFK Göteborg och Femme Collection m.fl.

Läs mer på www.e37.se.

Om SEQR

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt, ge mobilgåvor och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 26 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 6 200 handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Q-park, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. SEQR är etablerat i Sverige, Finland, Rumänien, Belgien, Portugal, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM.

Läs mer på www.seqr.se.

OM SWEDALA OUTLET

SWEdala Quality Outlet, en av Sveriges största outlets inom mode, har sedan 2006 en butik i Svedala utanför Malmö, sedan 2011 en butik i Löddeköpinge och i oktober 2013 öppnades den tredje butiken i Hyllinge utanför Helsingborg. Butikerna har ett stort utbud av välkända varumärken till både män och kvinnor – alla till oslagbara priser. Grundarna har lång erfarenhet från detaljhandelsbranschen från olika positioner inom ett par av de mer kända varumärkena på marknaden. Företaget har i dag 20 anställda och total affärsyta i båda butikerna på 2700 kvm.

Läs mer på www.swedalaoutlet.se.

Fredrik Karlsson den 22 maj 2015 | 0 kommentarer

Acrinova och E37 i nytt samarbete för framtidens e-handel

Pressmeddelande 2015-04-30.
Fastighetsbolaget Acrinova AB, med inriktning mot logistikfastigheter för e-handel, inleder samarbete med e-handelsleverantören E37. Syftet är att erbjuda en helhetslösning med allt från e-handelssystem till logistiklösningar för framtidens snabbväxande nätbutiker. I Acrinovas planer ingår att skapa ett e-handelskluster som ska ge e-handlare synergivinster inom logistik.

Acrinova bygger nytt e-handelskluster i Skåne

Acrinovas ledning har en lång erfarenhet av att utveckla logistikfastigheter för nätbutiker med både små som stora volymer. I koncernen har man i flera år hyrt ut sin fastighet i Ängelholm till Logent AB, som sköter logistiken för e-handlaren boozt.com. Denna erfarenhet tar man med sig inför bygget av en ny fastighet specialanpassad för e-handel i Norra Varalöv i Skåne. Bygglov beviljades av Ängelholms kommun den 29 april och nu går planeringsarbetet vidare. Acrinovas plan är att skapa ett e-handelskluster med plats för både medelstora och stora e-handlare.

Jag tror mycket på att bygga upp partnerskap med olika aktörer på marknaden. Våra naturliga samarbetspartners är logistikföretag, medelstora och stora e-handelskunder, samt entreprenörer inom e-handelslösningar”, säger Göran Månsson, VD på Acrinova. ”E37 är vårt första partnerskap med en e-handelsleverantör. E37s integrationskompetens, fokus på hela e-handelskedjan och stora kundstock med snabbväxande, ambitiösa e-handlare vägde tungt i vårt val.


Bild från Acrinovas logistikfastighet i Ängelholm.

Vikten av kostnadseffektiv e-handelslogistik

E37s ambition som e-handelsleverantör är att erbjuda tekniska lösningar, samarbeten och integrationer för e-handlarens hela livscykel. Bland E37s kunder finns många snabbväxande e-handelsbutiker, vilket ställer krav på kostnadseffektiva och flexibla logistiklösningar för att en e-handelssatsning ska bli lönsam. Genom samarbetsavtalet med Acrinova kommer E37s kunder ges möjligheten att hantera sina logistikutmaningar på samma villkor som de stora aktörerna.

Vi har många uppdragsgivare vars försäljning på nätet har ökat med 100-200% varje år. Denna trend har accelererat ytterligare under senaste året med flerdubblad försäljning för de webbutiker som även börjat sälja helt integrerat via externa marknadsplatser på nätet som t.ex. CDON Marketplace. En sådan tillväxt ställer krav på att integrera hela e-handelskedjan och automatisera processer i varje led” säger Fredrik Karlsson, VD på E37.

Genom samarbetet med Acrinova kan vi rekommendera en effektiv och lönsam lösning för de e-handlare som är på väg att växa ur sin egen logistikhantering. Acrinovas vision att dessutom skapa ett e-handelskluster som ger näthandlare samverkansvinster kring lager och distribution är intressant och betydelsefull” säger Fredrik Karlsson.

Bra och innovativa lösningar för logistik har pekats ut som en avgörande framgångsfaktor för lönsam handel i flera rapporter, t.ex. från Handels Utvecklingsråd (http://www.hur.nu/sokresultat/?swpquery=logistik). "Genom samarbetet med Acrinova får vårt helhetskoncept för e-handel den sista pusselbit som krävs för att kunna hjälpa alla typer av uppdragsgivare till långsiktig lönsamhet" säger Fredrik Karlsson.

För ytterligare information

Göran Månsson, VD, Acrinova AB
Tel: 0705-91 71 90
E-post: goran.mansson@acrinova.se

Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB
Tel: 08-587 667 91
E-post: fredrik.karlsson@e37.se

Om Acrinova

Acrinova AB skall bygga, förvärva, utveckla och förvalta logistikfastigheter med fokus mot e-handel. Bolaget skall snarast utreda möjligheter till att etablera ett e-handelskluster i södra Sverige. Genom att utveckla detta kluster kan Acrinovas kunder reducera sina kostnader och omgående dra många fördelar av gemensamma upphandlingar och gemensamma marknadsföringsinsatser.

Acrinova är noterat på Aktietorget och målbilden är att inom fem år ha ett fastighetsbestånd på ca 700 – 1 000 MSEK.

Läs mer på www.acrinova.se.

Om E37 System

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, AIK, Lampan, IFK Göteborg, AZ Design, Femme Collection och SWEdala Outlet m.fl.

Läs mer på www.e37.se.

Fredrik Karlsson den 30 april 2015 | 0 kommentarer

IFK Göteborg lanserar ny mobilanpassad e-handel

Pressmeddelande 2015-04-21.
Idag lanserar IFK Göteborg en ny modern webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37.
Den nya BLÅVITTshopen är mobilanpassad och gör det därmed enkelt för supportrarna att handla via alla kanaler och enheter. Utbudet är samma på nätet och i den fysiska butiken. Integration mellan nätbutiken och affärssystemet Hogia Retail POS lägger grunden till en effektiv omnikanalstrategi.

Integration av hela e-handelskedjan

Fotbollssäsongen har börjat bra för IFK Göteborg och teaser-kampanjen ”Save the day” via sociala medier har byggt upp extra spänning för supportrarna. Strax efter midnatt tisdag den 21 april avtäcktes den nya e-handelslösningen baserad på E37 Triton e-handelssystem. ”Vår gamla e-handel kunde inte leva upp till de krav vi ställt för att kunna tillgodose en ökande efterfrågan och en förbättrad köpupplevelse för de anhängare som inte har möjlighet att besök vår fysiska butik”, säger Joakim Fjällgård, Merchandise Manager hos IFK Göteborg.

En viktig förbättring för IFK Göteborg är att alla säljkanaler har bundits ihop med Hogias affärssystem Retail POS som utgångspunkt. ”Efter vårt första möte kände vi att E37 var rätt partner till oss när det gäller att få ett tätt samarbete och korta beslutsvägar. Detta tillsammans med plattformens funktioner och kopplingen till vårt affärssystem från Hogia gjorde valet enkelt”, berättar Joakim Fjällgård.

Klicka här för att besöka IFK Göteborgs nya webbshop.

IFK Göteborg tror på 100 % tillväxt

Den integrerade multikanallösningen innebär mindre administrativt arbete för IFK Göteborg, vilket frigör mer tid för arbete med marknadsföring och webbkampanjer. ”Vi har höga förväntningar på vår nya e-handel och tror på 100 % tillväxt under det första året”, säger Joakim Fjällgård.

Nyckeln till detta är att förbättra kundens köpupplevelse med hjälp av mobilanpassning och ny layout. Den nya shopen är anpassad för både mobila enheter och vanliga datorer, och särskild vikt har lagts vid optimerad orderläggning. Som kassa används E37s responsiva och avskalade kassasida med kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout, som visat sig mycket effektiv för konverteringsgraden i en tidigare undersökning.

”E37 har tagit fram en helt ny webblayout utifrån IFK Göteborgs nya grafiska profil, med fokus på att skapa ett inspirerande och färgstarkt ”blåvitt formspråk”. Med den förbättrade kundupplevelsen i sin helhet tror vi att IFK Göteborg har goda chanser att uppfylla sina förväntningar”, säger Mercedes Karacsony på E37. Bland förbättringarna kan även nämnas tydligare kategorisering, bättre produktbilder samt möjlighet för kunderna att handla på nätet men hämta varorna i den fysiska butiken.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

Mercedes Karacsony, marknadschef, E37 System AB
Tel: 08-587 667 95
E-post: mercedes.karacsony@e37.se

Joakim Fjällgård, Merchandise Manager, IFK Göteborg
Tel: 0735-21 77 06
E-post: joakim.fjallgard@ifkgoteborg.se

Roger Persson, försäljningschef, Hogia Handelssystem AB
Tel: 0303-667 83
E-post: roger.persson@hogia.se 

OM E37 SYSTEM

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AZ Design, Woolrich Store och SWEdala Outlet m.fl.

Läs mer på www.e37.se.

Om Hogia Handelssystem

Hogia Handelssystem erbjuder branschanpassade standardsystem för mindre och medelstora butiker och butikskedjor. Vi kan idag erbjuda branschen kompletta lösningar inom Kassasystem, ekonomi, lön och HR. Vi har som ambition att själva och tillsammans med partners kunna leverera den helhetslösningar som efterfrågas. Med personlig erfarenhet från branschen tillhandahåller vi en kompetent support som enbart jobbar mot branschen Handel – på detta sätt lär vi känna våra kunders särskilda behov och önskemål.

Läs mer på www.hogia.se/handel.

Om IFK Göteborg

Läs på www.ifkgoteborg.se.

Fredrik Karlsson den 21 april 2015 | 0 kommentarer

Nya försäljningsrekord för julhandeln på nätet

I år har den USA-inspirerade shoppinghelgen med Black Friday och Cyber Monday slagit igenom på allvar i Sverige. Många e-handlare hos E37 har satt nya, fantastiska försäljningsrekord på nätet. Koppling till CDON Marketplace, julkalenderkampanjer och ökad shopping från mobila enheter har bidragit till rekorden.

Black Friday hos Leila gav +2590 %

Leilasgeneralstore.com, Leila Lindholms konceptbutik på nätet, rivstartade julhandeln med en lyckad Black Friday-kampanj. Det gamla rekordet (från webbshopens lansering) för antal order samma dag slogs med 240 %. Genomslaget för Black Friday i år framgår också av att Leilas försäljning var 2590 % högre än en genomsnittlig fredag.

Nyckeln till framgången var effektiv marknadsföring av Black Friday-kampanjen till befintliga kunder och följare via e-postutskick, Facebook, Instagram etc. Succén har sedan följts upp med en julkalender där prenumeranter och följare varje dag får ett nytt erbjudande i ”dagens lucka”. Kampanjer och tidsbegränsade erbjudanden är alltid effektivt när man säljer B2C. Här har E37s flexibla kampanjhanteringsmodul utnyttjats till fullo då man dagligen har skapat kombinationskampanjer och rabattkoder på olika delar av shopens sortiment.

Växande multikanalförsäljning med CDON-koppling

SWEdala Quality Outlet har en framgångsrik multikanalstrategi.  Man har nu tre fysiska butiker i Skåne och har under 2014 även börjat sälja på CDON Marketplace vid sidan av den egna webbutiken. SWEdala Outlet var aktiva med olika kampanjer under kampanjhelgen (28 nov-1 dec). Under dagarna från Black Friday till Cyber Monday var försäljningen på nätet mer än fem gånger högre än ett genomsnittligt veckoslut.

Kalaskompaniet är en maskerad- och partybutik i Täby Centrum som har startat en spännande resa på nätet. Sommaren 2013 öppnade man sin webbutik med hjälp av E37 och under hösten 2014 kopplade man in CDON.com som en extra säljkanal. Under de senaste två månaderna har antalet beställningar på nätet ökat med 288 % jämfört med samma period förra året. Och trenden pekar spikrakt uppåt i båda säljkanalerna.

Med hjälp av E37s CDON-integration kan vi enkelt märka upp och publicera en stor del av webbshopens sortiment även på CDON.com. Order som läggs på CDON.com läses automatiskt tillbaka och levereras i samma flöde som order från vår egen webbshop”, säger Catharina Kejbert som driver Kalaskompaniet. ”Dessutom hålls lagersaldon hela tiden synkroniserade mellan vår webshop, vårt kassasystem Hogia Retail POS och CDON.com. För mig som driver en mindre butik är detta ett kostnadseffektivt sätt att nå två miljoner potentiella kunder, jämfört med t.ex. sökmotorannonsering.

CDON.com imponerade under Black Friday och rapporterar fler än 100 000 order. Merchants stod för drygt 20 000 orders under det mest intensiva dygnet vi upplevt i Nordens e-handelshistoria. Detta var en oerhört stark start på julhandeln, och trenden håller i sig, volymerna ökar varje dag” säger Ted Boman, chef för CDON Marketplace.

Cyber Monday slog trafikrekord

På Cyber Monday den 1 december körde flera av E37s största kunder kampanjer, vilket gav nästan dubbelt så många besökare i E37s molndriftsmiljö som någonsin tidigare. Jämfört med Cyber Monday 2013 ökade totala försäljningen med 100 %, en kombination av e-handelns tillväxt och att Cyber Monday fått större genomslag. Under minuterna efter kl. 22 kulminerade anstormningen med som mest en såld produkt genom E37s plattform var tredje sekund.

SWEdala Outlet, Bookbinders Design och Länna Sport är tre av de e-handlare hos E37 som var med på Cyber Monday i år. Länna Sport var tidigt ute och lanserade Cyber Monday redan 2012 och i år utökade man sin satsning.

Cyber Monday är som en OS-final för oss som e-handelsleverantör”, säger Fredrik Karlsson, VD för E37. ”Förberedelserna pågår i månader med prestandaoptimering, tester och utbyggnad av driftsmiljön. Det var en spännande upplevelse att se hur väl systemet hanterade det höga antalet samtidiga besökare.

Vi vill även ge en eloge till våra driftspartners Ipeer och Ballou, som hjälpt oss igenom julhandeln med perfekt drift och upptider. En e-handelskedja är inte starkare än sin svagaste länk, något som E37 alltid har i åtanke vid val av samarbetspartners.

Lampan.se dubblar julförsäljningen med mobil konverteringsboom

Att starta julhandeln med reakampanjer är dock inte en självklarhet i alla branscher, vilket påpekas i denna artikel. Vad som är rätt för en enskild butik beror på såväl konkurrenssituation, tillväxt, logistikaspekter samt möjligheten att skapa kampanjer som är både lönsamma och attraktiva.

Vi har tidigare skrivit om lampan.se som har vuxit med 200 % per år på nätet och nått en stark marknadsposition inom hembelysning. Deras viktigaste framgångsfaktorer har varit smart sökmotormarknadsföring, återkommande kunder och en helt integrerad e-handelskedja av allt från inköp till logistik. Den mörka hösten är Lampans absoluta högsäsong och i november har man fördubblat försäljningen. Nu kommer en stor del av tillväxten från kunder med smartphones, där försäljningen ökat med 290 % jämfört med samma månad förra året. Mobila besökare har blivit allt mer benägna att inte bara söka information utan även avsluta sina köp, vilket även framgick av vår undersökning av mobilanpassade kassor.

Lampan.se är intressant då man valt att inte göra några kampanjer under Black Friday och Cyber Monday. ”Vi är mitt i vår högsäsong och har redan en så stark tillväxt. För oss är det viktigare att jämna ut orderingången över hela julhandeln för att klara av snabba leveranser”, säger Anders Sjöberg, en av Lampans ägare. ”Vår helt integrerade lösning med E37 e-handelssystem, Hogia Retail POS, Unifaun Online och Klarna är avgörande för att kunna hantera så höga ordervolymer med god lönsamhet.

Fredrik Karlsson den 19 december 2014 | 0 kommentarer

Undersökning: Mobilanpassad kassa extremt viktigt för konverteringsgraden

Pressmeddelande 2014-11-27.
Under senaste året har det skett en dramatisk ökning av andelen besökare med smartphones i webbutiker. Det kan antingen innebära en risk för tappad försäljning eller möjligheter att öka sin marknadsandel. 
En undersökning av tre mobilanpassningsprojekt för e-handlare med E37 Triton e-handelssystem visar vikten av att skala av och mobilanpassa kassan och erbjuda kunderna de populäraste betalsätten.

Undersökning: Vikten av att mobilanpassa kassan

Vi har undersökt effekten av att mobilanpassa kassan för tre etablerade e-handlare som utnyttjar E37 e-handelssystem. De åtgärder som implementerades är:

(1) Infört E37s nya responsiva kassasida med kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout, med de populäraste betalningsmetoderna och automatisk mobilanpassning. E37 e-handelssystem och Klarna Checkout bildar tillsammans en helt integrerad och mobilanpassad enstegskassa.

(2) Fokuserat på att ett avskalat gränssnitt i kassan ger ökad konverteringsgrad för e-handlare (”enclosing the checkout”). Detta innebär att navigationsmenyer, länkar och grafiska element som inte har med orderläggningen att göra döljs när man går till kassan. Endast information som är förtroendehöjande eller besvarar frågeställningar i köpögonblicket visas. Det ska ge färre distraktioner och ett rakare flöde mot köpets slutförande.

Vår undersökning visar en signifikant ökning av konverteringsgraden i alla tre webbshoparna. Förbättringen är logiskt nog störst för besökare med smartphones (50 - 71%), men resultatet är även positivt för besökare med surfplattor och vanliga datorer (10 - 32%).

Alla shoparna hade tidigare en traditionell, ej responsiv kassa där ordinarie sidhuvud och navigationsmenyer var med. Betalsätt var Klarna Faktura och vanlig kortbetalning.

Kundcase 1 – Lampan.se

Lampan.se är en snabbväxande hembelysningsbutik som ökat på nätet med mer än 175 % per år under 2011-2014. Under senaste året har andelen besökare med mobila enheter ökat från 43 % till 53 %. Att erbjuda dessa kunder en bra köpupplevelse är allt viktigare för att behålla tillväxten.

Resultaten av mobilanpassningen var mycket glädjande:

Typ av enhet Förbättrad konverteringsgrad
Dator +26 %
Surfplatta +22 %
Mobil/smartphone +50 %

(Då försäljningen hos Lampan har en stark säsongsvariation har vi valt att jämföra med samma period, september-november, förra året.)

Den totala intäkten från kunder med smartphones har under samma period ökat med 247 % - en kombinerad effekt av både fler besökare, högre ordervärden och högre konverteringsgrad.

Vi har fått mycket positiv respons efter förändringen”, berättar Anders Sjöberg, en av Lampans ägare. ”Kassans flöde är så enkelt och tydligt att man tar sig igenom orderläggningen med minsta möjliga motstånd på både mobiltelefon och dator. E37 tillsammans med Klarna Checkout ger oss tekniska förutsättningar för att fortsätta växa och slå försäljningsrekord för fjärde året i följd.

I projektet för Lampan.se har fokus även lagts på optimering av innehållet. Information som besvarar allmänna frågor i köpögonblicket eller förstärker förtroende har lyfts fram. All annan information har dolts i kassan.

Kundcase 2 – Leila’s General Store

Leilasgeneralstore.com är Leila Lindholms konceptbutik på nätet. Detta är ett intressant case då det är en av de webbshoppar hos E37 som alltid haft högst andel mobila besökare.

Här ger undersökningen liknande resultat totalt sett, men klart högst förbättring för besökare med smartphones, hela +71 %. Tabellen visar konverteringsökningen under första månaden efter lansering av nya kassan (september) jämfört med första halvåret 2014.

Typ av enhet Förbättrad konverteringsgrad
Dator +15 %
Surfplatta +10 %
Mobil/smartphone +71 %

Under september uppnåddes dessutom en spännande milstolpe då mer än hälften av alla köp (50,3 %) gjordes från mobila enheter (surfplattor + smartphones).

Jämfört med samma månad föregående år har andelen besökare med mobiltelefon ökat från 27,6 % till 41,4 %, och intäkterna från dem har ökat med 133 %.

Vi är glada över det utmärkta resultatet från E37s mobilanpassning av kassan”, säger Mårten Elensky, marknadschef för Leilas General Store. ”För oss som har en så hög andel mobila besökare är det särskilt viktigt att ge dem bästa möjliga köpupplevelse.

Kundcase 3 – Länna Sport

Hos Länna Sport, Stockholms största sportbutik, är förbättringen ännu större för besökare från både smartphones, surfplattor och vanliga datorer.

Med Klarna Checkout och E37s nya lösning kan vi erbjuda våra kunder ett säkert och användarvänligt sätt att slutföra sin order, något som har stor betydelse för deras köpupplevelse i vår butik”, säger Anders Björkman, VD för Länna Sport. ”Det har haft en särskilt stor effekt för besökare med mobila enheter, där vi sett en markant omsättningsökning.

Slutsatser

  • I takt med att andelen besökare från mobila enheter ökar blir det allt viktigare för e-handlare att mobilanpassa sin kassa – både för att behålla och kunna öka sin försäljning.
  • Det finns en enorm förbättringspotential i att mobilanpassa kassan. För e-handlare som inte redan gjort detta, bör det stå högt på listan inför närmaste framtiden.

Detta visar att mobilanpassning av just kassan har en enorm betydelse för att driva lönsam e-handel”, säger Fredrik Karlsson, VD på E37. ”Det är svårt att tänka sig någon annan enskild optimeringsåtgärd som kan höja konverteringsgraden, och därmed försäljningen, lika dramatiskt i en webbshop.

Statistiken från E37s undersökning visar hur viktigt det är att ta den mobila trafiken på allvar. Många av våra e-butiker har idag 50% av sin trafik från mobila enheter”, säger Björn Widerström, partneransvarig på Klarna.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION

Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB
Tel: 08-587 667 91
E-post: fredrik.karlsson@e37.se

OM E37 SYSTEM

E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är integration med alla slags butiksdatasystem, affärssystem och andra IT-system ett av våra specialområden. E37 levererar en helhetslösning med allt från säljande design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.

E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Lampan, AIK, Bookbinders Design, Woolrich Store, Sko-Boo och SWEdala Outlet m.fl.

Läs mer på www.e37.se.

Fredrik Karlsson den 27 november 2014 | 0 kommentarer

E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2017-10-13 15:52
E37 har nu checkout-lösningen Ecster Pay tillgänglig
Nu samarbetar vi och Ecster kring deras Ecster Pay i kassan som hjälper kunden före, under och efter köpprocessen. Med Ecster Pay förenklas köpet genom en smidig checkout med de vanligaste betalsätten, tillsammans med möjligheten att få välja leveransadress.
2017-02-22
Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel
För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen.
2017-01-19
E-handelsoptimering: Frakt och leverans
Frakten är en av de viktigaste parametrarna att få rätt för en e-handlare. Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. En smart utformad fraktmodell har betydelse för både konverteringsgrad, merförsäljning och lönsamhet. I den här artikeln går vi igenom sex aspekter av frakt- och leveransoptimering.
2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.
2015-05-22
Nytt samarbete förenklar mobil e-handel
Pressmeddelande 2015-05-22. Betalningsleverantören Seamless, med sin mobila betalningstjänst SEQR, satsar på att förenkla m-handeln tillsammans med e-handelsleverantören E37. SEQRs nyhet ”Instant Checkout” har integrerats i E37s mobilanpassade kassa vilket möjliggör shopping i mobilen med så få steg som möjligt. Butikskedjan SWEdala Outlet är pilotkund och imponeras av den förenklade köpprocessen.

Arkiv

2017
   oktober 2017 (1)
   februari 2017 (1)
   januari 2017 (1)
2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng