Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Frågan är inte om utan hur

Frågan är inte om utan hur

Att e-handeln växer är ingen nyhet. Var och annan vecka kan vi läsa om nya rekord som överraskar och gläder framförallt oss som jobbar med e-handel. Se HUI:s e-barometer, http://www.hui.se/web/E-barometern.aspx, för att följa utvecklingen.

Jag har träffat många butiksägare de senaste tio åren och snacka om att det är enorm skillnad på nu och då. För drygt tio år sedan kämpade jag med att övertyga företag att de är i behov av en hemsida och att Internet är här för att stanna. Det gick förvånansvärt bra i de flesta fall. För ca sex år sedan var det dags att övertyga dessa om att e-handel är här för att stanna. Det gick inget vidare alls. Idag ser det helt annorlunda ut, jag behöver inte längre övertyga någon. Frågan är inte längre om man ska komplettera sin butik med e-handel utan hur man ska göra det. 

Den senaste tiden har jag träffat ett flertal butiker som länge funderat på börja med e-handel men som inte har kommit vidare då de inte har hittat en plattform som tillfredställer deras krav på funktionalitet, design och pris.  Antingen har de funnit lågbudgetvarianter som inte fungerar om försäljningen kommer igång på riktigt (vilket förstås är målet) eller premiumvarianter där priset  inte har stått i rimlig proportion till resultatet.  Vilken lycka för oss! För vi kan tillfredsställa precis det som efterfrågas.  Vi har helt enkelt svaret på hur…

Mercedes Karacsony den 8 april 2010 17:08