Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Sociala medier, hur gör vi med det?

Sociala medier, hur gör vi med det?

Det är en fråga som dyker upp allt oftare från våra kunder, så nu är det verkligen på sin plats att skriva om det på bloggen. Självklart är det något som e-handlare ska vara delaktiga i, anser jag. Är man inte delaktig så är det nästan som att inte finnas. Dessutom betalar man inte mer än man vill, d.v.s. det är ens egna tid som kostar, inget annat. Resultatet beror till viss del på hur mycket tid man har att lägga ned.

Sociala medier är den nya tidens marknadsföringskanal där man inte bara vrålar ut sitt budskap utan har en dialog. Man kommunicerar helt enkelt. Vanligtvis ses ju kommunikation som en tvåvägsprocess där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information. Och det är just det som är framgångsreceptet.  För kommunicerar man med sina kunder så har man stor chans att vinna deras förtroende och stärka relationen med dem. Därmed ökar chansen att kunden återkommer samt rekommenderar ditt företag, din tjänst eller produkt till andra som i sin tur gör detsamma. Sen är ringarna på vattnet igång.  

Innan ni sätter igång bör ni först besvara följande frågor:

  • Vad vill ni uppnå med att vara delaktiga, vad är ert mål?
  • Vad är affärsnyttan?
  • Hur mycket tid kan ni avsätta? Det är ingen mening om det inte händer något.
  • Var finns era kunder?          
  • Vad tror ni att era kunder vill få ut av er delaktighet?
  • Hur får ni era kunder att rekommendera er?

Bestäm er för var ni ska vara delaktiga och sist men inte minst FÖLJ UPP OCH UTVÄRDERA!

Behöver ni hjälp med att komma igång så är ni självklart välkomna att höra av er.

Bild: Flickr/Matt Hamm

Bild: Flickr/Matt Hamm  

För dig som vill vetA lite mer

Annika Bergström , studierektor vid Göteborgs universitet gjorde under SOM-seminariet den 22 april en presentation med rubriken ” Sociala medier - vad är det och vad har de för betydelse?" med siffror från den senaste SOM-undersökningen. I undersökningen ställs bland annat frågan om hur ofta man använder sociala medier. SOM-institutet är en opartisk undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet.

Se seminariet på SVT Play:

http://svtplay.se/v/1973905/svt_forum/som__sociala_medier_-_annika_bergstrom?sb,k108208,2,f,-1

Mercedes Karacsony den 28 april 2010 11:55