Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Facebook-sida eller grupp?

Facebook-sida eller grupp?

Hur många stackare är det inte som har lyckats att få massor av medlemmar i sin Facebook-grupp och som sedan kommer på att de faktiskt borde ha skapat en Facebook-sida istället? Kanske tillhör du en de många? Att behöva locka över sina medlemmar till att bli vänner på en sida är inte det roligaste och risken är att man tappar några på vägen. Men tyvärr är det bäst att ta tjuren vid hornen på en gång eftersom risken blir större ju fler medlemmar man har. Genom en Facebook-sida ökar man dessutom chansen att få fler som ansluter sig, så det lönar sig i längden.


Skillnaden mellan grupp och sida

Vad är det då för skillnad på att ha en grupp respektive sida på Facebook?  Det är en fråga som har återkommit från flera av våra kunder den senaste tiden. Att hitta ett svar på det genom Facebook är absolut inte det lättaste.  Kortfattat kan jag säga att sidor är bättre för varumärken, företag, band, filmer, kändisar med mera, som vill interagera med sina fans eller kunder långsiktigt, medan grupper lämpar sig bättre för diskussioner kring ett ämne. Sidor kan ha obegränsat antal vänner medan grupper begränsas till 5000 medlemmar. En viktig skillnad är att sidor indexeras av externa sökmotorer som t.ex.Google, medan grupper inte indexeras.


Så här funkar en Facebook-sida

Facebook-sidor kan betraktas på ungefär samma sätt som normala profiler på Facebook. På samma sätt som på din egen profil, har du möjlighet att få ”vänner”, fast i det här fallet kallas det för vänner som ”gillar”. Du kan lägga till bilder, dina vänner kan göra egna inlägg, du kan skapa diskussioner, evenemang med mera.  

När någon börjar ”gilla” ditt varumärke så syns det på dennes nyhetsflöde samt under fliken information. Sidor kommunicerar genom uppdateringar som visas i dina vänners nyhetsflöden.

Det är enkelt att skapa en egen sida. Gå bara in på facebook.com/pages/create.php och följ instruktionerna.


Egen URL-adress

Något som jag har märkt att många missar är att man kan skapa en egen URL-adress till sin Facebook-sida. Det krävs dock att man har minst 25 vänner. Gå in på: http://www.facebook.com/username/ för att skapa din egen adress. Använd den sedan flitigt i all din marknadsföring! Ska du trycka upp nya visitkort? Se då till att adressen finns med även där.

 

 

 

Texten är skriven med reservation för Facebooks snabba förändringar :-)

Mercedes Karacsony den 22 juni 2010 15:34