Stäng

Meny

E-handelsbloggen / E-handeln 2010

E-handeln 2010

Medan snöovädret slog till igår släppte DIBS sitt årliga e-handelsindex. E-handeln fortsätter att växa och vår e-handelsfilosofi, som grundar sig på hög kvalitet och flexibilitet, har en lysande framtid. Vi som på något sätt jobbar med e-handel befinner oss i en otroligt spännande och rolig bransch!

Det är inte bara att slänga upp en webbutik och tro att den ska börja sälja, det är mycket mer än så. En framgångsrik e-handlare når ut med sitt varumärke, kommunicerar tillförlitlighet, har en bra hemsida och erbjuder rätt betalsätt, det är en av slutsatserna i rapporten och det är just dessa fyra punkter vi brukar poängtera extra mycket.

Hur ska då kunderna hitta till er webbutik? 60 % av konsumenterna i DIBS rapport anger att de börjar leta i butiker som de har använt tidigare, 59 % av konsumenterna brukar använda sökmotorer för att hitta rätt webbutik, 54 % av konsumenterna använder prisjämförelsesajter. Tips från vänner och bekanta står för 29 % och det tolkar jag som till stor del tips genom sociala medier. Nästa år tror jag att den siffran kommer att vara ännu högre.

En vanlig fråga som jag brukar få från våra kunder och blivande kunder är vilka betalsätt som är vanligast. Enligt rapporten är det i Sverige vanligast att man betalar med kort (33%) och online banköverföring, även så kallad direktbetalning (30%). Tätt efter kommer faktura (28%). Vår rekommendation är att man erbjuder alla dessa betalsätt för att inte tappa affärer.  I rapporten kan man också läsa om hur det ser ut i de övriga nordiska länderna. Kort sagt kan jag säga att skillnaderna är stora!

Mejla till mig om du vill ta del av hela rapporten!

mercedes(at)e37.se

Mercedes Karacsony den 10 november 2010 15:01