Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Sammanfattning av Social E-commerce Conference 2011

Sammanfattning av Social E-commerce Conference 2011

Den 17-18 mars var jag på Social E-commerce Conference (secc) där det hölls en rad intressanta föredrag för ca 60 deltagare beståendes av leverantörer och e-handlare.  Bland föredragshållarna fanns representanter från bland andra St George, Neolane, Hybris,  Bygghemma.se, Ving, Fritidsresor, Björn Borg, Best Buy, Dell, Halens och Headweb. Första dagen avslutades med en paneldebatt som bestod av Malin Sråhle fån Soko, Judith Wolst från Halvarsson & Halvarsson samt Andreas Vural från Headweb. Den andra dagen avslutades med rundabordssamtal som hölls av Gothia Financial Group samt Jajja Communications.

Konferensen arrangerades av Talentum Events. Jag vill tacka dem och alla deltagre för en riktigt trevlig och bra konferens!


Social medier
Sociala medier är ett hett ämne, vart man än tittar, inte minst inom e-handel. De stora frågeställningarna på konferensen var kring huruvida man ska vara delaktig i Sociala medier, om de verkligen har någon affärsnytta och hur man mäter resultatet.  Erfarenheterna var olika, men det man var rörande överens om är att man ska finnas där kunderna finns. ”Social media needs to be part of your business DNA” sa Stephen Jio, eBusiness programme manager, Dell.

”Sociala medier är inte gratis, men ger mer, rätt använt mycket bättre utdelning än traditionella kanaler” sa Micke Kazarnowicz, Digital kommunikationsansvarig, Björn Borg. Inte gratis? Man är ju van vid att höra att det är gratis vara med i Sociala medier. Ja, på så sätt att det är gratis att öppna konton, men man måste också lägga ner tid för att lyckas och tid kostar som bekant pengar.

Det talades mycket om att ”lajka” (gilla) sidor och jag undrar om inte låtsasordet ”lajka” snart kommer att finnas med i Svenska Akademins ordlista bland nyord, så frekvent som det användes. ;-) Hur som helst gäller det att man verkligen satsar på sin Facebook-sida  om man vill att den ska ge något tillbaka. Det räcker inte med att nöja sig med att lägga upp en sida och sedan tro att folk ska ”gilla” den och aktivera sig. Man måste som alltid bjuda till, vara personlig och inte bara skrika rakt ut ”Kom och kööööp!”.  Lyssna på dina kunder och bemöt dem på ett trevligt sätt. Ta reda på vad de förväntar sig och försök att leva upp till det.  Man måste räkna med negativ kritik och inte vara rädd för det. Transparens ger förtroende, så för gudsskull radera inte de negativa kommentarerna!

Att ha en strategi för sitt deltagande eller inte rådde det också olika meningar om. Vissa hade mycket väl genomarbetade strategier medan andra tyckte att man skulle skippa det och lära av att göra istället, d.v.s. testa. Själv tycker jag att man ska kombinera dessa, men med extra vikt på att testa. Ha en strategi men lägg inte ner för mycket tid då det lätt leder till att man inte kommer igång alls.

Halens har lyckats bra mycket tack vare att de har vågat testa sig fram. Ett exempel på det är när de på Facebook frågade sina kunder vilken varugrupp de ville ha 50% rabatt på. Den varugrupp som fick flest röster blev rabatterad.  Det hela resulterade i 5500 röster och 800 ordrar. 

Övergivna shoppingvagnar
Andelen som lämnar webbutiken med ifylld shoppingvagn är 60- 80%. Vad beror det på och vad kan man göra åt det?
Först och främst gäller det att ha en enstegskassa, d.v.s. en kassa där man slipper att klicka sig fram genom de olika momenten. Allt ska finnas på en och samma sida! I våra kunders webbutiker är det förstås alltid så. ;-)  Det ska också vara lätt att hitta till kassan när det väl är dags att avsluta sina köp.

Många gånger är inte orsaken till att shoppingvagnen överges konstigare än att det helt enkelt kommer något emellan för kunden. Det kan vara kundens barn behöver uppmärksamhet, att hon/han fastar i ett telefonsamtal, att grannen ringer på dörren, ja det finns massor av orsaker. Att då kunna erbjuda kunden att spara shoppingvagnen ökar chansen till att köpet genomförs.

Öka konverteringsgraden
Det pratades också en del om hur man ökar konverteringsgraden på sin e-handel.

Halens berättade att det som ger bra konverteringseffekt i deras webbutik är listor med ”Bloggat” och ”Kommenterat”, se www.halens.se.

Bygghemmas satsning på instruktionsfilmer och produktdemonstrationsfilmer har ökat deras konverteringsgrad med 2-3 gånger. Det behöver inte kosta så mycket att få en film producerad, Bygghemma betalar 1000-3000 kr per film hos www.ajamjo.se. Har man en riktigt stram budget är det bara att ta till med den egna kameran och göra så gott man kan. Folk förväntar sig inte några proffsfilmer och dessutom är risken att filmerna aldrig blir av om lägger ribban för högt.
Föra att hålla nere kostnaderna och göra det möjligt för besökarna titta på filmerna i mobilen också, använder sig Bygghemma av Youtube som filmspelare.

Ett bra och hyfsat billigt sätt att få en rejäl genomgång av sin e-handel är att söka Trygg e-handelscertifiering. Det är en kvalitetsstämpel som gör att kunder känner sig trygga när de handlar vilket också bidrar till ökad konerteringsgrad.

Titta gärna på hur andra som har lyckats har gjort eller som Malin Stråhle från Soko sa ”Gör som japanerna, kopiera och förbättra”. 

Mercedes Karacsony den 3 april 2011