Pinterest används för att skapa klädstilar, organisera recept, planera bröllop, inreda hem, önskelistor och mycket mer. Tänk dig att du har en virtuell anslagstavla där du samlar bilder och urklipp på saker du gillar.
Exempel:
Du ska inreda ett vardagsrum och skapar därför en anslagstavla du kallar ”Mitt nya vardagsrum”. När du sedan surfar runt på inredningsbloggar, möbelbutiker, färgbutiker och så vidare kan du skapa pins och samla det du gillar på din anslagstavla. Din anslagstavla kan exempelvis komma att innehålla snygga tapeter, soffor, inredningsdetaljer, bord, tavlor, lampor och så vidare. På så sätt kan du skapa fram en bra stil för ditt vardagsrum. Du kan även låta en eller flera andra personer hjälpa dig lägga till pins på din anslagstavla. Varje pin kan dessutom kommenteras av andra eller gillas, precis som på Facebook.
På Pinterest läggs ett ständigt flöde av nya pins upp av dess användare. Precis som på andra sociala nätverk kan man följa andra användare och se nya bilder de sparar på sina anslagstavlor. Det går även att söka anslagstavlor inom en viss kategori, pins inom ett prisintervall eller populära pins. Ser man en pin man gillar kan man spara den i någon av ens egna anslagstavlor. Dina vänner kommer då se din bild och kan i sin tur lägga det på sina anslagstavlor. Chansen att en bild sprids vidare, tillsammans med dess länk, kan alltså vara relativt stor.
HUR SKAPAR MAN EN PIN?
Efter att man registrerat sig på Pinterest behöver knappen "Pin it" installeras. Detta sker genom att man helt enkelt drar knappen till bokmärkesfältet i webbläsaren (Google Chrome). När "Pin it"-knappen väl är på plats låter den dig ta en bild från vilken webbplats som helst och lägga till den på en av dina anslagstavlor.
"Pin it"-knappen hittar du här:
http://pinterest.com/about/goodies/
ER WEBBUTIK PÅ PINTEREST
Pinterest är även en bra möjlighet för webbutiker att få fler besökare, vilket i sin tur kan ge mer försäljning. Fler länkar kan även leda till högre ranking i Google. Att få er webbutiks besökare att lägga upp era artiklar på sina anslagstavlor är naturligtvis mest önskvärt, men er webbutik kan även skapa egna anslagstavlor.
Det finns dock några riktlinjer Pinterest gärna vill att sina användare följer. Under etikettregel #3 på denna lista står det att man ska försöka att inte använda Pinterest enbart som ett verktyg för egenreklam. Att bara skapa en anslagstavla full av artiklar från egna webbutiken är ingen bra idé, eftersom den då förmodligen inte blir så intressant eller användbar för särskilt många.
Tänk istället kreativt när du skapar dina anslagstavlor! Blanda artikelbilder med andra typer av bilder från Internet (eller ladda upp från egna datorn), som exempelvis matchande miljöbilder, vintage-prylar och platser. Det går även att lägga in filmer. Försök hitta ett tema för varje anslagstavla. Exempel på några generella teman kan vara:
- Kläd- eller inredningsstil
- Högtid (bröllop, jul, dop etc)
- Geografisk plats
- Färg (t ex enbart gula bilder)
- Sport
- Livsstil
Uppdatera hela tiden anslagstavlorna genom att lägga till nytt innehåll. Var även uppmärksam på trender och vad som är aktuellt just nu.
LÄGG TILL PRIS PÅ EN PIN
Det finns möjlighet att lägga till ett pris på en pin, vilket placeras i bildens ena hörn. För närvarande finns endast stöd för dollar och pund. Det räcker att skriva priset någonstans i beskrivningstexten så hittar Pinterest det automatiskt. Skriv någon av valutasymbolerna $ eller £ följt av priset.
"PIN IT"-KNAPPAR I WEBBUTIKEN
Det finns möjlighet att lägga till en "Pin it"-knapp vid varje artikel i en webbshop. Knappen påminner om Facebooks gilla-knapp och både uppmanar och gör det enklare för besökare att lägga till artiklar i sina anslagstavlor.
Läs mer på:
http://pinterest.com/about/goodies/
http://pinterest.com/Peter Andersson 2012-03-02 11:00