Engelska Laura Ashley är ett av världens mest älskade varumärken inom mode och heminredning. I Sverige har Laura Ashley funnits sedan 1981, och har fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Idag öppnar Laura Ashley sin webbutik som har utvecklats av oss på E37.
Att ha en webbutik som komplement till de fysiska butikerna ser Laura Ashley som en självklar utveckling som ligger i tiden. Man vill även nå ut till en bredare målgrupp, finnas tillgänglig för alla, komma närmare sina kunder samt stärka sitt varumärke som förtjänar mer uppmärksamhet. I England har Laura Ashley bedrivit e-handel med framgång sedan 2001.
I den nyöppnade svenska webbutiken,
www.lauraashley.se, finner man i stort sett allt som finns i de fysiska butikerna. En viktig del i webbplatsen är inspirationssidan där Laura Ashleys rumsuppsättningar visas upp med interaktiva bilder. Syftet är att ge kunderna en helhetsbild av produkterna samt inspiration och idéer till sina hem. Klickar man på en produkt inuti en miljöbild, hamnar man på den aktuella produktens sida med närmare beskrivning samt möjlighet till köp. Tanken är att webbutiken ska återspegla de fysiska butikerna så mycket som möjligt och att det ska vara enkelt för kunderna att handla.
– Webbutiken är en satsning som vi hela tiden kommer att vidareutveckla för att ge besökarna den optimala köpupplevelsen. Vi välkomnar självklart idéer och önskemål från de som besöker oss, säger Björn Widerström, e-handelsansvarig på Laura Ashley.
Att starta webbutik utan tidigare erfarenhet är en stor utmaning. Det finns mycket att tänka på, men en sak som man kom fram till i ett tidigt skede var vikten av att ha en fungerande koppling mellan kassasystemet och webbutiken. E37s kompetens och långa erfarenhet av koppling till butiksdatasystem var avgörande i Laura Ashleys val av e-handelsleverantör.
– Utan kopplingen hade det varit oerhört tidskrävande att få ihop alla pusselbitar till den webbutik som vi i dag kan presentera. Dessutom kommer kopplingen att underlätta vårt dagliga arbete med allt från att ha koll på lagersaldon till att lägga upp nya produkter, säger Björn Widerström.
Stort lycka till önskar vi på E37!
www.lauraashley.seMercedes Karacsony 2012-04-13 08:13