Start / E-handelsbloggen / Dilemmat med fri frakt eller inte

Dilemmat med fri frakt eller inte

Fri frakt eller ej är inte en helt trivial fråga. Även med ganska låg fraktavgift kan man få ihop ett ganska stort täckningsbidrag på bara frakten. Så det är inget som man bör ge upp helt utan vidare. Samtidigt gäller det att analysera och anpassa sin fraktpolicy så att det i slutändan ger maximal avkastning, d.v.s. kan en billigare frakt ge fler order som i sin tur ger en ackumulerad högre vinst?

Frågar man kunden så kommer denne sannolikt alltid vilja ha fri frakt (vem skulle inte vilja det). Men kom ihåg att fraktkostnaden faktiskt är en kostnad som tas på sista raden! D.v.s. varje krona som ges bort här är en krona mindre i vinst.

Skillnad på produkt och produkt


Det är oftast lättare att sätta frakten i sin nätbutik om man har ganska homogena produkter. D.v.s. de skiljer sig inte allt för mycket i pris och fraktkostnad. Det blir dock svårare när man har stora skillnader i pris. 49 kr i enhetsfrakt blir väldigt mycket om man köper en bok för 99 kr, men det är försvinnande lite om man köper en TV för 5000 kr. Så när man säljer produkter i olika prisklasser måste man tänka igenom sin fraktpolicy extra noga.

Samma problem får man när man säljer otympliga varor som inte är speciellt dyra. D.v.s. produkten i sig kanske bara kostar 100 kr, men frakten skulle kosta 200 kr.

Skilj på frakt och fakturaavgifter


Min erfarenhet är att eventuella fakturaavgifter (t.ex. via Klarna eller Payex) som tas på kunden ska inte räknas in i fraktsumman, utan håll isär frakt och avgifter för valt betalsätt.

Kunder är oftast villiga att betala den extra summan för att få förmånen att betala i efterskott – då ska de inte ledas att tro att detta är en del av frakten. Dessutom bör det gå att göra en liten nettovinst på avgiften då kortavgifter oftast är några kronor – men (i princip) aldrig läggs på kunden separat.

I dag har jag observerat fakturaavgifter på allt från 9-59 kr. Kostnaden för det säljande bolag borde ligga på runt 10-20 kr/faktura i snitt om man lägger ut hanteringen.

Snabbhet i leveranser?


Ett sätt att skilja på frakt och fraktfritt kan vara att göra som bl.a. Bokus gör. De tar en fraktavgift om man vill ha en snabbare leverans. Väljer man fraktfritt så tar det några dagar extra (vilket är möjligt att välja fr.o.m. ett ordervärde på 100 kr).

Ett tänkbart beteende blir då att om man beställer enstaka böcker så väljer man sannolikt fraktfritt, medan om man gör större köp så kan man lika gärna få böckerna snabbare för någon tia extra.

Min erfarenhet


Min affärsmässiga erfarenhet är att en kund mycket väl kan tänkas att betala 50 kr i frakt för en produkt som i sig kostar 100 kr, förutsatt att den är svår att få tag i på annat håll. D.v.s. om man befinner sig i en mono- eller oligopolliknande ställning; Det finns ingen egentlig konkurrent som kan skicka billigare och det är inte bara att gå ner på stan och köpa i närmaste butik.

Råd


Mitt råd är att föra så mycket statistik som möjligt över utgifter/intäkter på fraktsidan, helt i ekonomi-/redovisningsystemet och sedan använda och analysera denna över tiden för att på så sätt skruva in frakterna till en nivå som är bra för försäljningen. Och då menar jag att ha koll på varje krona som spenderas på frakt och packning, inkl. kostnader för förpackningsmaterial och etikettering!

Och är man osäker så går det ju alltid att fråga kunderna… Men det tänkte jag skriva lite mer om en annan dag.

Christopher Ekström är en av grundarna till E37 och fortfarande aktiv som styrelseledamot.
Han arbetar nu bl.a. som IT-konsult och bloggar om e-handel och IT på: http://christopherekstrom.com.
Christopher Ekström den 2 juli 2012 16:25



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2017-10-20
Nytt samarbete förenklar hemleverans för e-handlare
Pressmeddelande 2017-10-20. Flexibilitet och valfrihet för när och hur varan levereras är viktigt för många som handlar på nätet. E-handelsleverantören E37 erbjuder nu hemleveranstjänster via logistikföretaget Best Transport integrerat i e-handelssystemets kassa. För konsumenten blir det enkelt att se hur snabbt det går att få hem varorna och välja leveransdatum.
2017-10-13 15:52
E37 har nu checkout-lösningen Ecster Pay tillgänglig
Nu samarbetar vi och Ecster kring deras Ecster Pay i kassan som hjälper kunden före, under och efter köpprocessen. Med Ecster Pay förenklas köpet genom en smidig checkout med de vanligaste betalsätten, tillsammans med möjligheten att få välja leveransadress.
2017-02-22
Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel
För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen.
2017-01-19
E-handelsoptimering: Frakt och leverans
Frakten är en av de viktigaste parametrarna att få rätt för en e-handlare. Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. En smart utformad fraktmodell har betydelse för både konverteringsgrad, merförsäljning och lönsamhet. I den här artikeln går vi igenom sex aspekter av frakt- och leveransoptimering.
2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.

Arkiv

2017
   oktober 2017 (2)
   februari 2017 (1)
   januari 2017 (1)
2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng