Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Dilemmat med fri frakt eller inte

Dilemmat med fri frakt eller inte

Fri frakt eller ej är inte en helt trivial fråga. Även med ganska låg fraktavgift kan man få ihop ett ganska stort täckningsbidrag på bara frakten. Så det är inget som man bör ge upp helt utan vidare. Samtidigt gäller det att analysera och anpassa sin fraktpolicy så att det i slutändan ger maximal avkastning, d.v.s. kan en billigare frakt ge fler order som i sin tur ger en ackumulerad högre vinst?

Frågar man kunden så kommer denne sannolikt alltid vilja ha fri frakt (vem skulle inte vilja det). Men kom ihåg att fraktkostnaden faktiskt är en kostnad som tas på sista raden! D.v.s. varje krona som ges bort här är en krona mindre i vinst.

Skillnad på produkt och produkt


Det är oftast lättare att sätta frakten i sin nätbutik om man har ganska homogena produkter. D.v.s. de skiljer sig inte allt för mycket i pris och fraktkostnad. Det blir dock svårare när man har stora skillnader i pris. 49 kr i enhetsfrakt blir väldigt mycket om man köper en bok för 99 kr, men det är försvinnande lite om man köper en TV för 5000 kr. Så när man säljer produkter i olika prisklasser måste man tänka igenom sin fraktpolicy extra noga.

Samma problem får man när man säljer otympliga varor som inte är speciellt dyra. D.v.s. produkten i sig kanske bara kostar 100 kr, men frakten skulle kosta 200 kr.

Skilj på frakt och fakturaavgifter


Min erfarenhet är att eventuella fakturaavgifter (t.ex. via Klarna eller Payex) som tas på kunden ska inte räknas in i fraktsumman, utan håll isär frakt och avgifter för valt betalsätt.

Kunder är oftast villiga att betala den extra summan för att få förmånen att betala i efterskott – då ska de inte ledas att tro att detta är en del av frakten. Dessutom bör det gå att göra en liten nettovinst på avgiften då kortavgifter oftast är några kronor – men (i princip) aldrig läggs på kunden separat.

I dag har jag observerat fakturaavgifter på allt från 9-59 kr. Kostnaden för det säljande bolag borde ligga på runt 10-20 kr/faktura i snitt om man lägger ut hanteringen.

Snabbhet i leveranser?


Ett sätt att skilja på frakt och fraktfritt kan vara att göra som bl.a. Bokus gör. De tar en fraktavgift om man vill ha en snabbare leverans. Väljer man fraktfritt så tar det några dagar extra (vilket är möjligt att välja fr.o.m. ett ordervärde på 100 kr).

Ett tänkbart beteende blir då att om man beställer enstaka böcker så väljer man sannolikt fraktfritt, medan om man gör större köp så kan man lika gärna få böckerna snabbare för någon tia extra.

Min erfarenhet


Min affärsmässiga erfarenhet är att en kund mycket väl kan tänkas att betala 50 kr i frakt för en produkt som i sig kostar 100 kr, förutsatt att den är svår att få tag i på annat håll. D.v.s. om man befinner sig i en mono- eller oligopolliknande ställning; Det finns ingen egentlig konkurrent som kan skicka billigare och det är inte bara att gå ner på stan och köpa i närmaste butik.

Råd


Mitt råd är att föra så mycket statistik som möjligt över utgifter/intäkter på fraktsidan, helt i ekonomi-/redovisningsystemet och sedan använda och analysera denna över tiden för att på så sätt skruva in frakterna till en nivå som är bra för försäljningen. Och då menar jag att ha koll på varje krona som spenderas på frakt och packning, inkl. kostnader för förpackningsmaterial och etikettering!

Och är man osäker så går det ju alltid att fråga kunderna… Men det tänkte jag skriva lite mer om en annan dag.

Christopher Ekström är en av grundarna till E37 och fortfarande aktiv som styrelseledamot.
Han arbetar nu bl.a. som IT-konsult och bloggar om e-handel och IT på: http://christopherekstrom.com.
Christopher Ekström den 2 juli 2012 16:25