Start / E-handelsbloggen / Öka konverteringsgraden med produkttaggning och filter

Öka konverteringsgraden med produkttaggning och filter

En webbshop som ger kunden stöd att hitta rätt produkt i ett brett sortiment kan ge avsevärt högre konverteringsgrad. En kund som däremot lämnas att utan hjälp välja bland hundratals liknande produkter kan snabbt försvinna till en konkurrent.

Produkttaggar är en flexibel funktion i E37 e-handelsystem som öppnar många möjligheter. Genom att tagga produkter med specifika produktegenskaper ger man kunden fler sätt att hitta rätt produkt än bara via traditionella navigationssätt som via varugrupper, varumärken eller fritextsökning.

Detta hjälper också alla e-handlare som brottas med beslutsångest om hur varugruppsträdet egentligen bör byggas upp. Det är inte lätt att klämma in både produkttyper, undergrupper, kön och specifika produktegenskaper i ett träd. Och vilket begrepp bör ligga överst för att kunderna ska hitta så enkelt som möjligt? Taggar läggs upp som ett parallellt begrepp helt utanför varugrupperna, så varugruppsträdet kan byggas upp tydligt och enkelt utifrån konkreta produkttyper.

Med hjälp av E37s modul sökfilter kan kunden göra kombinerade urval på både varugrupper, varumärken samt de olika taggar som produkterna har märkts upp med. Ta gärna en titt på hur sportbutiken Länna Sport framgångsrikt har använt urvalsfilter och artikeltaggning:

I exemplet med cyklar står kunden från början inför omkring 100 cyklar att välja på. Genom att välja vissa cykeltyper och varumärken samt önskad bromstyp, framgaffel eller hjulstorlek serveras ett urval av 5-10 passande cyklar. Detta ger en utmärkt köpguide för såväl nybörjare som väl initierade kunder som är ute efter en specifik produkt.

I exemplet med skor finns till att börja med hundratals produkter att välja bland. Även här ger urvalsfiltret ett utmärkt stöd då man kan välja både skotyp, kön, löpstegstyp och de varumärken man gillar.

Slutligen kan alla produkter som har en viss taggning automatiskt listas på en egen sida i webbshopen. Detta ger inte minst en stor fördel vad gäller sökmotoroptimering. Se exempel på http://www.lannasport.se/sv/tag/kraftig-pronation

Christoffer Tyrefors som är e-handelsansvarig på Länna Sport berättar:
"Vi kommer att fortsätta utveckla taggarna på vår hemsida för att göra ännu smartare indelningar. I dagsläget har vi fokuserat på de enklaste typerna, men vi vill också använda oss av varugruppsöverskridande taggar såsom "För löpning" som innehåller både skor, kläder och pulsklockor. Med E37s lätta hantering av taggar och möjlighet att sätta relationer och hierarkier blir det en barnlek att göra när vi väl skissat upp idén, vilket det definitivt inte är i andra system."

Genom att kombinera artikeltaggar och filter med utförliga produktbeskrivningar samt intressanta diskussioner mellan kunder och butikspersonalen via artikelkommentarer, har Länna Sport hittat ett koncept som ger kunden bästa möjliga stöd i beslutsprocessen inför ett köp i webbutiken.

Fredrik Karlsson den 24 augusti 2012 13:30



E37 Nyhetsbrev och e-handelstips

Senaste inläggen

2017-10-20
Nytt samarbete förenklar hemleverans för e-handlare
Pressmeddelande 2017-10-20. Flexibilitet och valfrihet för när och hur varan levereras är viktigt för många som handlar på nätet. E-handelsleverantören E37 erbjuder nu hemleveranstjänster via logistikföretaget Best Transport integrerat i e-handelssystemets kassa. För konsumenten blir det enkelt att se hur snabbt det går att få hem varorna och välja leveransdatum.
2017-10-13 15:52
E37 har nu checkout-lösningen Ecster Pay tillgänglig
Nu samarbetar vi och Ecster kring deras Ecster Pay i kassan som hjälper kunden före, under och efter köpprocessen. Med Ecster Pay förenklas köpet genom en smidig checkout med de vanligaste betalsätten, tillsammans med möjligheten att få välja leveransadress.
2017-02-22
Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel
För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen.
2017-01-19
E-handelsoptimering: Frakt och leverans
Frakten är en av de viktigaste parametrarna att få rätt för en e-handlare. Om leveransen upplevs som dyr, obegriplig eller krånglig är risken stor att man tappar kunden i kassan. En smart utformad fraktmodell har betydelse för både konverteringsgrad, merförsäljning och lönsamhet. I den här artikeln går vi igenom sex aspekter av frakt- och leveransoptimering.
2015-12-07
Jordklok.se – e-handelsoptimering gav ny tillväxtboom
Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologiska produkter. Inför 2015 var frågan hur mycket mer det fanns att hämta genom att byta till en modernare e-handelsplattform. En första utvärdering visar fantastiska resultat på kort tid för både konverteringsgrad och försäljning, med mobilanpassningen som främsta framgångsfaktor.
2015-11-26
Succé för Blåvittshopen, ökade mer än 130%
Inför fotbollssäsongen 2015 lanserade IFK Göteborg en helt ny webbshop med hjälp av e-handelsleverantören E37. Med en försäljningsökning på 130 % jämfört med 2014 har satsningen överträffat alla förväntningar.

Arkiv

2017
   oktober 2017 (2)
   februari 2017 (1)
   januari 2017 (1)
2015
   december 2015 (1)
   november 2015 (1)
   maj 2015 (1)
   april 2015 (2)
2014
   december 2014 (1)
   november 2014 (1)
   oktober 2014 (2)
   september 2014 (1)
   mars 2014 (1)
   februari 2014 (1)
2013
   november 2013 (1)
   oktober 2013 (1)
   september 2013 (1)
   augusti 2013 (1)
   juli 2013 (1)
   juni 2013 (1)
   mars 2013 (4)
   februari 2013 (4)
2012
   december 2012 (1)
   oktober 2012 (3)
   september 2012 (6)
   augusti 2012 (3)
   juli 2012 (1)
   april 2012 (3)
   mars 2012 (3)
2011
   november 2011 (1)
   oktober 2011 (1)
   maj 2011 (2)
   april 2011 (1)
   mars 2011 (1)
2010
   november 2010 (1)
   oktober 2010 (1)
   juni 2010 (2)
   maj 2010 (1)
   april 2010 (2)
   mars 2010 (1)
Scrolla upp
Stäng