Stäng

Meny

E-handelsbloggen / Öka konverteringsgraden med produkttaggning och filter

Öka konverteringsgraden med produkttaggning och filter

En webbshop som ger kunden stöd att hitta rätt produkt i ett brett sortiment kan ge avsevärt högre konverteringsgrad. En kund som däremot lämnas att utan hjälp välja bland hundratals liknande produkter kan snabbt försvinna till en konkurrent.

Produkttaggar är en flexibel funktion i E37 e-handelsystem som öppnar många möjligheter. Genom att tagga produkter med specifika produktegenskaper ger man kunden fler sätt att hitta rätt produkt än bara via traditionella navigationssätt som via varugrupper, varumärken eller fritextsökning.

Detta hjälper också alla e-handlare som brottas med beslutsångest om hur varugruppsträdet egentligen bör byggas upp. Det är inte lätt att klämma in både produkttyper, undergrupper, kön och specifika produktegenskaper i ett träd. Och vilket begrepp bör ligga överst för att kunderna ska hitta så enkelt som möjligt? Taggar läggs upp som ett parallellt begrepp helt utanför varugrupperna, så varugruppsträdet kan byggas upp tydligt och enkelt utifrån konkreta produkttyper.

Med hjälp av E37s modul sökfilter kan kunden göra kombinerade urval på både varugrupper, varumärken samt de olika taggar som produkterna har märkts upp med. Ta gärna en titt på hur sportbutiken Länna Sport framgångsrikt har använt urvalsfilter och artikeltaggning:

I exemplet med cyklar står kunden från början inför omkring 100 cyklar att välja på. Genom att välja vissa cykeltyper och varumärken samt önskad bromstyp, framgaffel eller hjulstorlek serveras ett urval av 5-10 passande cyklar. Detta ger en utmärkt köpguide för såväl nybörjare som väl initierade kunder som är ute efter en specifik produkt.

I exemplet med skor finns till att börja med hundratals produkter att välja bland. Även här ger urvalsfiltret ett utmärkt stöd då man kan välja både skotyp, kön, löpstegstyp och de varumärken man gillar.

Slutligen kan alla produkter som har en viss taggning automatiskt listas på en egen sida i webbshopen. Detta ger inte minst en stor fördel vad gäller sökmotoroptimering. Se exempel på http://www.lannasport.se/sv/tag/kraftig-pronation

Christoffer Tyrefors som är e-handelsansvarig på Länna Sport berättar:
"Vi kommer att fortsätta utveckla taggarna på vår hemsida för att göra ännu smartare indelningar. I dagsläget har vi fokuserat på de enklaste typerna, men vi vill också använda oss av varugruppsöverskridande taggar såsom "För löpning" som innehåller både skor, kläder och pulsklockor. Med E37s lätta hantering av taggar och möjlighet att sätta relationer och hierarkier blir det en barnlek att göra när vi väl skissat upp idén, vilket det definitivt inte är i andra system."

Genom att kombinera artikeltaggar och filter med utförliga produktbeskrivningar samt intressanta diskussioner mellan kunder och butikspersonalen via artikelkommentarer, har Länna Sport hittat ett koncept som ger kunden bästa möjliga stöd i beslutsprocessen inför ett köp i webbutiken.

Fredrik Karlsson den 24 augusti 2012 13:30