Pressmeddelande 2012-09-03.
Udéns Postorder AB är specialister på hörbatterier och tillbehör till hörapparater med över 30 års erfarenhet. Under sommaren 2012 har Udéns storsatsat på Internet som försäljningskanal med hjälp av e-handelsleverantören E37 och designbyrån Söderhavet. Samtidigt förnyade man den grafiska profilen, optimerade hela beställningsflödet och resultatet är redan en succé.
Besök Udéns webbshop på adressen
www.udens.se.
Automatisk koppling med kundregistret
När ett företag tar klivet från postorderverksamhet till integrerad e-handel står man inför både svåra utmaningar och stora möjligheter till optimering av beställningsflöden, förbättrad kundvård och ökad lönsamhet.
I samarbete med hörkliniker och hörcentraler över hela Sverige hade Udéns genom åren samlat på sig ett kundregister med tiotusentals kunder. Att koppla ihop det befintliga kundregistret med webbshopen var en nyckelfråga i projektet som måste lösas. Beställningar har tidigare tagits emot via telefon, fax, fysisk ordersedel eller via e-post från Udéns gamla webbshop utan integration och sedan hanterats manuellt i ekonomisystemet Visma Administration 2000. Därmed har uppgifter som e-postadress, mobiltelefon etc. ofta saknats på kunderna.
- Ett av våra huvudkrav vid val av e-handelsplattform var att kunderna skulle kunna handla enkelt på nätet genom att uppge sitt gamla kundnummer och adressuppgifter. Beställningar från webben måste kopplas ihop med kundregistret i Visma Administration på ett både säkert och flexibelt sätt, utan varken fel eller dubbletter i kundregistret. Detta krav har uppfyllts av E37s intelligenta dubblettmatchningssystem, säger Lilian Östlund Stexgård, som är VD för Udéns Postorder.
På köpet kompletteras kundregistret steg för steg med fler uppgifter (t.ex. e-postadress) då varje kund lägger sin första Internet-order.
Ny grafisk profil
- Den tidigare grafiska profilen var i stort sett obefintlig och för att designa en ny webbplats krävdes ett omtag, säger Anna Östlund, projektledare på Söderhavet. Söderhavet designade en ny tydlig logotyp med en subtil hörapparat som illustrerar accenten på e:et i Udéns. Den blå och vita färgen dominerar och den orangea och gröna är tillsatta accentfärger för länkar och knappar. Webbplatsen designades med tillgänglighetstänk med tydliga produktpresentationer och produktlistor och en tydlig stor kassa. Strukturen från tidigare webbplats behölls för igenkännlighet.
Förbättrad kundvård och service
I den nya webbplatsen förbättras servicen till kunderna genom att Udéns snabbt och enkelt når ut med aktuella skötselråd, instruktioner och manualer för alla produkter samt produktnyheter och erbjudanden. Internet-satsningen öppnar dessutom nya sätt att kommunicera och få ännu lojalare kunder, t.ex. med hjälp av e-postutskick och sociala medier som Facebook.
Lönsamhet i e-handelssatsningen
För ett litet företag med många kunder och hög ordervolym är tidsvinster i orderhanteringen avgörande för att uppnå förbättrad lönsamhet och högre vinstmarginal. Udéns nya webbshop baserad på E37 e-handelssystem med dubbelriktad koppling till Visma Administration ökar lönsamheten inom många områden:
- Lättare att uppdatera artikelregistret på ett ställe
- Snabbare hantering av order med minskad administration
- Frigör tid för direkt rådgivning till kund avseende hörseltekniska produkter
För ytterligare information
Lilian Östlund Stexgård, VD, Udéns Postorder AB
Tel: 026-68 37 20
E-post:
info@udens.se
Björn Eriksson, projektledare, E37
Tel: 08-587 667 96
E-post:
bjorn.eriksson@e37.se
Anna Östlund, projektledare/byråchef, Söderhavet
Tel: 08 - 702 25 00
E-post:
anna.ostlund@soderhavet.com
Om E37 System AB
E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är E37 specialister på att integrera med alla slags butiksdata- och affärssystem. E37 levererar en helhetslösning med allt från design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.
E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Bookbinders Design, Laura Ashley, Woolrich Store, Lampan, Awesome Rags och STUK Manufaktur m.fl.
Läs mer på
www.e37.se.
Om Udéns Postorder
Specialister på hörbatterier och tillbehör till hörapparater med över 30 års erfarenhet av hörhjälpmedel. Våra samarbetspartners är över 100 hörkliniker och hörcentraler över hela Sverige.
Vi representerar landets ledande leverantörer av batterier och hörhjälpmedel, såsom: Oticon, Rayovac, Power One, GN ReSound AB, Widex AB och Duracell med flera.
Våra kunder är privatpersoner, Hörcentraler och Hörkliniker, Apotek, Hörselskadades lokalföreningar, äldreboenden och syn/hörselinstruktörer inom Sverige och Norden.
Läs mer på
www.udens.se.
Om Söderhavet
Söderhavet grundades 2004. Vårt främsta fokus har sedan starten varit att ta fram strategi, koncept, identitet och design för den totala digitala närvaron för stora organisationer och företag.
Vår ambition är att jobba långsiktigt med våra kunder. Efter lansering mäter och lär vi oss kontinuerligt för att skapa en stabil, aktiv och hållbar digital närvaro som driver affär, organisation och/eller varumärke framåt.
Läs mer på
www.soderhavet.com.
Fredrik Karlsson 2012-09-03 11:02