Meny

E-handelsbloggen / 5 enkla sätt att använda rabattkoder för att generera trafik & hitta nya kunder till din webbutik

5 enkla sätt att använda rabattkoder för att generera trafik & hitta nya kunder till din webbutik

Social Media Marketing (SMM) är ett begrepp som blivit allt viktigare inom e-handel. För att nå ut i sociala medier och premiera länkar till din webbutik kan man utnyttja rabattkoder på smarta sätt. Länkarna ger fler besökare, höjer din PageRank i Google och ökar din försäljning. En rabattkod kan ge innehavaren fri frakt, ett fast belopp eller en procentsats i rabatt. Rabattkoder är en av många inbyggda funktioner i E37 e-handelssystem som ger stöd för Sociala medier-marknadsföring.

#1: Inlägg på bloggar


Uppmuntra bloggare att skriva om din webbutik och dina produkter genom att ge dem en rabattkod vid publicerat blogginlägg. Bloggaren kan exempelvis tipsa om din webbutik i allmänhet eller skriva om en eller flera specifika produkter. Säljer din webbutik inredning kan bloggaren lägga upp en bild hemifrån med minst en av dina artiklar. Om din webbutik säljer kläder, kan bloggaren inkludera ett eller flera av plaggen i en ”dagens outfit” eller liknande.

Rabattkoden bör endast delas ut under förutsättning att en eller flera villkor följs. Exempel på villkor kan vara:
  • Bloggen ska ha minst 10 inlägg sedan tidigare.
  • Bloggen ska ha funnits i 3 månader.
  • Länken från blogginlägget ska vara korrekt.
  • Bloggen och inlägget ska vara relevant.
  • Bloggen får inte vara en så kallad spamblogg.
Det bör även framgå att erbjudandet om rabattkod endast gäller en gång per blogg.

Länna Sport erbjuder en bloggrabatt på ett enkelt och utmärkt sätt:
http://www.lannasport.se/sv/blogga-om-oss

Nordic Style har olika rabattsatser baserat på vilken PageRank bloggen har. PageRank 0-2 ger 10%, PageRank 3-4 ger 15% och så vidare.
http://www.nordicstyle.se/ar-du-bloggare-i-53.aspx

Protecty Arbetskläder har tydliga regler och flera varianter på ersättning:
http://www.billigaarbetsklader.se/blogga-om-oss-i-90.aspx

#2: Pins på Pinterest


Det finns många kreativa metoder för att uppmuntra besökare att pinna dina produkter på Pinterest. Ett enkelt sätt är att ge dem som skapar en anslagstavla på Pinterest med dina artiklar en rabattkod. Anslagstavlans namn kan t ex vara ”Mina favoriter från [butiksnamn]”. Besökaren bör pinna minst 10 stycken artiklar för att vara berättigad till rabattkoden. En annan variant kan vara att låta den som pinnar ett visst antal produkter på en befintlig anslagstavla med minst 50 följare en rabattkod.

Ytterligare en intressant modell kan vara att sätta upp ett gemensamt mål med antal pins för att få en rabattkod som gäller en specifik varugrupp eller varumärke. Först när produkter ur den aktuella varugruppen eller varumärket pinnats (eller repinnats av dina besökares följare) totalt 50 gånger aktiverar du rabattkoden och visar den genom exempelvis en bild på Pinterest. Håll koll på antal pins genom att be Pinterest-användarna skriva en unik hashtagg för kampanjen i beskrivningstexten. Gör en sökning på taggen för att se om målet uppnåtts.

#3: Banners på bloggar


Erbjud banners i olika storlekar som bloggare kan lägga upp med ett tidsbegränsat kampanjerbjudande till sina läsare. T ex ”Få 10% rabatt på ditt köp hos [butiksnamn]! Använd rabattkoden XYZ123. Giltig t o m MM/ÅÅ”. Bloggaren ger ett mervärde till sina läsare och kan i sin tur få en högre rabattkod som tack för publiceringen.

#4: Dela på Facebook & Twitter


Förenkla för dina besökare & kunder att dela ett meddelande om din webbshop i sociala medier. Hela förloppet kan sättas upp och tas om hand av tjänsten InviteBox (www.invitebox.com). Här kan du ladda upp en lista (en kolumn) med rabattkoder i en XSL-fil. Varje berättigad användare får sedan en unik rabattkod efter att de delat ett meddelande om din webbutik. När listan med koder tar slut döljs widgeten från InviteBox tills du fyller på med fler.

För att förhindra fusk kan du ställa in ett minst antal kontakter (Facebook-vänner, Twitter-följare etc) en besökare måste ha för att vara berättigad till rabattkoden. Om en besökare försöker dela meddelandet på ett konto som har mindre antal kontakter kommer de få ett felmeddelande och delningen blir inte genomförd.

Om du enbart vill vända dig till Twitter, kan TwtQpon (http://twtqpon.com/) vara ett bättre alternativ. Även här krävs en tweet för att få tillgång till din rabattkod.

#5: Rabattsidor


Sprid en mindre, tidsbegränsad rabattkod till en bredare publik genom att lägga upp den på olika webbplatser dedikerade för rabatter. En del av dessa sidor har formulär där nya rabattkoder kan registreras, medan andra tar emot e-post med tips på rabatter. Några exempel på svenska sidor: www.toprabattkod.se, www.kampanjjakt.se, www.rabatterat.nu, och www.kupongkod.se. Exempel på utländska rabattsidor vid internationell försäljning: www.retailmenot.com, www.savings.com och www.coupons.com. Rabattsidorna har ofta väldigt många besökare, vänner på Facebook och prenumeranter på sitt nyhetsbrev vilket gör att rabattkoden kan spridas väldigt bra.
Peter Andersson 2012-09-05 14:21
Nu finns det även en till svensk sida:

www.cuponation.se/

Fant denne också

www.litebilligare.se/

En annan bra rabattkodssida

www.dumsnal.se/

Ytterligare en svensk sida värd att nämna

www.disconta.se
Skulle även vilja tipsa om:

www.rabattkoder.nu

Som listar rabattkoder från över 1000 butiker.



Kom igång med webbshop hos E37

Våra erfarna e-handelsrådgivare hjälper dig från start till mål.

Priser & paketKontakta oss