För att effektivt kunna sälja sina varor i både butik och på nätet behöver man både ett bra butiksdatasystem och en bra webbutik, som dessutom fungerar som en helhetslösning. Läs om hur Woolrich Store har lyckats med det koncept som Retail Store och e-handelsleverantören E37 har tagit fram tillsammans.
Tydliga storlekstabeller på nätet, flexibel internationell handel och integration med butiksdatasystemet Retail Pro är viktiga framgångsfaktorer.
Det svenska företaget Opportunity Brands AB ligger bakom det italienska varumärket Woolrich satsning i Skandinavien. År 2009 öppnades den första Woolrich Store-butiken i Sturegallerian i Stockholm, och i maj 2010 lanserades webbutiken med hjälp av E37 och Retail Store.
-
Vi upplevde snabbt en stor efterfrågan även från övriga delar av landet. Kombinationen av fysisk butik och webbutik ger många synergier och en bättre tillgänglighet för kunden, säger Johan Kock, grundare av Woolrich Store / Opportunity Brands.
Då vi bara behöver underhålla artikelregistret på ett ställe (i Retail Pro) gick det snabbt att ta steget ut på webben. Webbutiken har också använts som navet i vår satsning på sociala medier, via blogg, Facebook och Twitter, som syftar till att kommunicera med kunder och modeintresserade.
Rätt lagersaldon på webben
Att ha en kontinuerlig koppling mellan webbshopen och butiksdatasystemet är viktigt när man säljer säsongsvaror och begränsade partier som ofta inte kan beställas in på nytt.
Johan Kock berättar:
- Vi kan sälja från samma lager i både fysisk butik och på webben. Därigenom kan vi maximera försäljningen av varje artikel och få så lite som möjligt kvar av årets kollektion som måste reas ut. Tack vare den täta lagersaldosynken mellan systemen elimineras risken att en artikelvariant som precis tagit slut hinner säljas på webben.
Möjligheten att lägga upp storlekstabeller/storleksguider per plagg är en annan finess i webbutiken som varit viktig för Woolrich. När man säljer dyra produkter är det viktigt att hjälpa kunden till rätt köpbeslut med så tydlig produktinformation som möjligt.
(Se exempel här:
http://www.woolrichstore.se/sv/articles/2.126.1186/wool-ws-arctic-parka-df)
Enkelt att sälja utomlands
Enkelheten att sälja till kunder i fler länder med hjälp av E37s webbshop har också varit en viktig framgångsfaktor för Woolrich Store. För att öppna webbshopen i ett nytt land behöver man bara välja valuta och betalsätt samt ange fraktkostnaden. Att ta ut rätt moms vid internationell handel behöver man inte tänka på, då e-handelsystemet sköter det automatiskt.
- När vi har aktiverat fler länder och språk i e-handelsystemet har vi snabbt hamnat högt i Googles sökresultat och nått utländska kunder som känner till varumärket. På det sättet kan vi sälja slut på en större del av årets kollektion till ordinarie pris och öka lönsamheten, berättar Johan Kock.
Helhetslösning med god support
Tack vare det nära samarbetet mellan Retail Store och E37 garanteras kontinuerligt underhåll och vidareutveckling av webbkopplingen.
- Samarbetet med Retail Store och E37 har gett oss ett starkt stöd under de senaste årens expansion och en helhetslösning att växa i. När man som kund köper in affärskritiska IT-system från flera leverantörer blir man beroende av att det finns kompetent support som förstår och kan ta ansvar för hela kedjan av IT-system. Det tycker vi har fungerat utmärkt med Retail Store och E37. Supportärenden som dykt upp under resans gång har hanterats snabbt och effektivt, säger Johan Kock.
Woolrich fortsätter att expandera
Under hösten 2012 satsar Woolrich Store vidare på både webbutiken och nya fysiska butiker.
Den 28 september öppnar man en
ny butik på Kungsportsplatsen i Göteborg, självklart med Retail Pro som butiksdatasystem.
Besök Woolrich webbshop på adressen
www.woolrichstore.se.
Fredrik Karlsson 2012-09-07 15:52