Pressmeddelande 2012-10-17.
Hur överlever en småföretagare med en nischad butik i en småstad? För Lilla W är svaret att satsa helhjärtat på nätbutiken.
I fredags nylanserades lillaw.se och e-handelsleverantören E37 har bidragit med redesign av gränssnittet och optimerad navigation, samt implementerat flera nya e-handelsmoduler som ska höja konverteringsgraden.
Lilla W är en butik i Karlskoga med fokus på produkter för barn. Företaget grundades av Åsa Dahlström år 2007 och ända sedan starten har Lilla W satsat på fysisk butik och webbshop sida vid sida. Med hjälp av kopplingen mellan E37 e-handelssystem och Squid butiksdatasystem har Lilla W haft en kostnadseffektiv helhetslösning att växa i. Bland Lilla Ws viktigaste framgångsfaktorer kan nämnas satsning på sökmotoroptimering, egen blogg och Facebook-sida, nyhetsbrev, Internet-annonsering via Webtraffic, samt förstås entreprenörsanda med långsiktigt hårt arbete och smarta marknadsföringsmetoder.
Åsa Dahlström berättar om hur hon startade Lilla W:
- Idén till Lilla W föddes en kulen vårdag 2007 när det var dags att återgå till arbetslivet efter drygt 3 års mammaledighet. Tanken på en egen butik hade funnits länge och sedan jag fött mina två barn, Wilma och Wera, så växte intresset för produkter för barn fram. Som småföretagare med begränsad budget ger e-handel fantastiska möjligheter till snabb tillväxt, och som småbarnsförälder känner jag att det är en stor fördel med de flexibla arbetstider man har som e-handlare.
Under hösten 2012 har Lilla W tagit beslutet att lägga ner den fysiska butiken och enbart satsa på webbutiken, då tillväxtpotentialen på nätet är så mycket större jämfört med en fysisk butik i en småstad. Detta beslut baseras på att försäljningen på nätet har fått en allt större andel för varje år och ger högre lönsamhet. Lilla Ws försäljningsökning på nätet från 2011 till 2012 är 83%, och om man bara jämför sommarperioderna är ökningen hela 161%. Lilla Ws framgångar är ett bevis för att e-handeln inte är ett hot utan en möjlighet för små butiker, och att även små aktörer med begränsat kapital kan slå sig in i branscher med hård konkurrens.
- Jag har noterat att investeringar i webbshopen ger omedelbar avkastning, säger Åsa Dahlström.
- Ju mer tid och resurser jag lägger på webbshopens innehåll och Internet-marknadsföring, desto mer ökar försäljningen. Trots att jag är ensamföretagare med liten budget känner jag att E37 e-handelssystem ger mig möjlighet att tekniskt sett konkurrera på nästan samma villkor som de allra största e-handelsbutikerna i min bransch.
Vikten av säljande webbdesign
I nysatsningen ingår en ny grafisk profil som E37 har implementerat på webben. Huvudmotivet med omdesignen är att ge rätt känsla för en modebutik för barn och lyfta fram de starka varumärkena som Lilla W säljer, samt förenkla hela navigations- och köpprocessen.
I hårt konkurrensutsatta branscher som modebranschen är det en tuff kamp om både nya och befintliga kunder. Ofta har man bara några sekunder på sig att fånga en ny kund som besöker webbshopen. Snygg, seriös och säljande design är en av de viktigaste faktorerna för att väcka intresse och förtroende så kunden stannar kvar och klickar omkring och kanske slutligen handlar. På samma sätt som man regelbundet skyltar om i en fysisk butik, är det viktigt att förnya sin ingångssida frekvent och ha ett modernt skyltfönster med inspirerande bilder och formspråk. För att behålla sina befintliga kunders intresse är det avgörande att ofta ändra erbjudanden och publicera produktnyheter på startsidan.
Åsa Dahlström på Lilla W berättar om samarbetet med E37:
- För mig som småföretagare är det ovärderligt att ha en e-handelsleverantör som jag kan bolla idéer med och som även kan hjälpa mig med säljande innehåll på startsidan. Dessutom värdesätter jag att ha en personlig relation med de som utvecklar e-handelsplattformen och få vara med och tycka till om nya e-handelsfunktioner. Det är en extrem kontrast mot en bekant till mig som använder en billig standardlösning för sin webbutik, och inte ens har tillgång till telefonsupport.
Förenklad navigation och köpprocess
I samband med redesignprojektet har E37 och Lilla W fokuserat på frågor om förenklad köpprocess, tydligare navigation och ökad konverteringsgrad. Bland förbättringarna finns renare layout, mer fokus på produkterna, större produktbilder, tydligare varukorg och utgång till kassan, och omfördelning av utrymmet för innehållsytor och sidfot.
Erbjudanden är alltid effektivt på Internet, och Lilla W satsar på riktade tidsbegränsade kampanjer för enskilda varumärken samt fri frakt året ut. Just fraktkostnaden är viktig att ha i åtanke, då den brukar vara den vanligaste orsaken till avbrutna köp.
För att förenkla navigationen har det traditionella varugruppsträdet ersatts av drop-down-menyer per huvudvarugrupp, där man kan välja bland samtliga undergrupper och varumärken. Detta minskar antalet klick vilket förenklar för kunderna och sparar utrymme i webbplatsen vilket ger mer plats för produktinformation och stora bilder.
Dessutom har e-handelsmodulerna urvalsfilter och produkttaggar implementerats för att hjälpa kunderna att hitta rätt produkt i Lilla Ws breda sortiment av barnkläder. Med hjälp av sökfiltret kan kunden snabbt göra kombinerade urval i en huvudvarugrupp på både varumärken, produkttyper och färger samt övriga taggade produktegenskaper. Detta ger kunden hjälp att utifrån sina önskemål snabbt hitta ett fåtal passande plagg att välja bland, vilket kan vara avgörande i kundens beslutsprocess inför ett köp på nätet.
För ytterligare information
Peter Andersson, AD och projektledare, E37 System AB
Tel: 08-587 667 90
E-post: peter.andersson@e37.se
Åsa Dahlström, grundare, Lilla W
Tel: 0586-24 50 00
E-post: info@lillaw.se
Om E37 System AB
E37s affärsidé är att tillhandahålla e-handelssystem som gör det enkelt att bedriva lönsam e-handel. Med mer än 10 års erfarenhet är E37 specialister på att integrera med alla slags butiksdata- och affärssystem. E37 levererar en helhetslösning med allt från design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.
E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Bookbinders Design, Laura Ashley, Woolrich Store, Lampan, Awesome Rags och STUK Manufaktur m.fl.
Läs mer på www.e37.se.
Om Lilla W AB
Lilla Ws affärsidé är att erbjuda unika barnkläder och produkter av hög kvalité och med miljötänk till alla barn mellan 0-12 år.
Lilla W satsar mycket på att ge en snabb och personlig service i alla leden av köpprocessen.
Läs mer på www.lillaw.se.
Fredrik Karlsson 2012-10-17