Pressmeddelande 2013-02-22.
Flottsbro Friluftsområde är Stockholms mest välbesökta friluftsområde och har länets högsta skidbacke.
Inför årets vintersäsong lanserade man en modern webbplats med fokus på design som förmedlar upplevelsen av att besöka Flottsbro. Tack vare den långa vintern och satsning på sina målgrupper via både sociala medier och mobila enheter går Flottsbro mot en av de bästa säsongerna någonsin.
I år blev det en tidig säsongspremiär för Flottsbro. Redan till Lucia öppnade skidbacken, och samtidigt lanserade man en ny webbplats utvecklad av E37 med enklare navigation och en ny design som lyfter fram känslan av att besöka Flottsbro. I januari fyllde man på med en separat version av webbplatsen som är specialanpassad för mobila enheter. Detta är en viktig målgrupp då
över en fjärdedel av besökarna använder mobila enheter.
Webbplatsen lanserades avsiktligt som en ”betaversion”, och har utvecklats av webbyrån E37 tillsammans med Huge Fastigheters kommunikationsavdelning, som projektlett arbetet. Dessutom har man arbetat med en
referensgrupp som består av engagerade användare som följer Flottsbro på Facebook.
-
Gruppen är fortfarande väldigt viktig för oss. Webbplatsen är nämligen inte helt klar, men vi valde medvetet att lansera den ändå. Vi vill veta vad användarna tycker och arbetar kontinuerligt med deras synpunkter om sajten, berättar Andreas Häggqvist, anläggningschef på Flottsbro.
Succé i sociala medier
Flottsbro har genom åren skaffat sig tusentals engagerade och aktiva följare i de sociala medierna, och i vinter har tillströmningen accelererat. Den 10 februari passerades milstolpen 5000 Facebook-likes.
-
Med den nya moderna plattformen kan vi ha en snabbare kommunikation med våra målgrupper. Sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram har också fått en mer framträdande roll, och vi är väldigt glada över alla nya följare, berättar Andreas Häggqvist, anläggningschef på Flottsbro.
Flottsbro satsar brett på både
Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Google+, med webbplatsens specialbyggda startsida som nav för aktuell information, livekamera och sociala medier. Satsningen på
Instagram har varit en succé den här vintern, med högt bildflöde från både Flottsbro själva och engagerade besökare, och visas på en integrerad sida i webbplatsen.
Flottsbro är även
aktiva på Youtube med en egen kanal, och filmer kopplade till aktuella nyhetsartiklar. Andreas Häggqvist arbetar kontinuerligt med att lägga upp nya filmer från olika aktiviteter på skidanläggningen.
-
Filmerna har fått mycket beröm under uppstartsfasen inför varje skidsäsong, då besökarna har ett stort intresse av hur det går med snöläggningen, berättar Andreas.
Upplevelsedesign ger känsla av att vara på Flottsbro
I E37s uppdrag ingick att tillsammans med Flottsbros projektgrupp utforma en ny modern widescreen-design för webbplatsen, där de natursköna attraktionerna framhävs. Layouten med framträdande högupplösta bilder lyfter fram allt man kan göra på Flottsbro. Widescreen-formatet med högupplösta bilder var också ett motiv till att bygga en separat mobil version, som är mindre grafikintensiv.
-
Den första versionen av webbplatsen har vintertema, men är förberedd för att byta skepnad inför varje årstid, berättar Andreas Tiljander, som är webbredaktör på Huge Fastigheter och projektledare för den nya webbplatsen.
Fredrik Karlsson, VD på E37, kommenterar projektet:
-
För oss på E37 har det varit inspirerande att få arbeta med Flottsbros nya webb. Med högkvalitativt bildmaterial, en genomtänkt strategi och smart satsning på sociala medier, blir det lättare att lyckas på nätet.
Snabbhet och moderna kopplingar avgjorde valet av publiceringsverktyg
Flottsbros nya webbplats är baserad på
E37 publiceringsverktyg, som i första hand är känt som en plattform för e-handel. Huges webbavdelning övervägde flera olika publiceringsverktyg, men E37s flexibla publiceringsverktyg, designkompetens och snabba utveckling av
moderna funktioner för integration med sociala medier fällde avgörandet.
-
För oss är det viktigt att omedelbart kunna publicera aktuell information, tända och släcka kampanjer, och hantera båda versionerna av webbplatsen i samma verktyg, berättar Andreas Häggqvist.
När man driver en skidanläggning måste man kunna informera om vilka backar som är öppna och när, och snabbt nå målgruppen via samtliga kanaler.
Stark uppgång på nätet
Besöksstatistiken visar att webbplatsen är en viktig del i Flottsbros goda vintersäsong. Vid en jämförelse av första månaden efter den nya webbplatsens lansering med motsvarande period föregående år ser man att:
- Antalet unika besökare har ökat med 132 %.
- Genomsnittliga tiden en besökare spenderar på webbplatsen har ökat med 45 %.
- Antalet besökare från Googles sökmotor och Facebook har ökat med 76 % resp. 197 %.
- Andelen besökare som använder en mobil enhet överstiger 30 %.
E-handelsfunktion för skiduthyrning
En viktig funktion som E37 har utvecklat är
onlinebokning vid hyra av skidutrustning. Besökarna kan enkelt boka skidutrustning för flera personer samtidigt och betala med kort. Systemet hjälper användaren att välja komplett utrustning som passar ihop, och kontrollerar att man anger alla uppgifter som vikt, ålder, namn, datum och tidsperiod. Flottsbros personal kan sedan enkelt göra etikettutskrifter med alla bokningar per dag, vilket sparar tid och förenklar prepareringen av all utrustning som ska hyras ut kommande dag.
För ytterligare information
Fredrik Karlsson, VD, E37 System AB
Tel: 08-587 667 90
E-post:
fredrik.karlsson@e37.se
Andreas Häggqvist, anläggningschef, Flottsbro
Tel: 08-449 95 83
E-post:
andreas.haggqvist@huge.se
Andreas Tiljander, projektledare och webbansvarig, Flottsbro
Tel: 08-535 329 04
E-post:
andreas.tiljander@huge.se
Om E37 System AB
E37 är en webbyrå som utvecklar både publiceringsverktyg och e-handelssystem i en och samma teknikplattform. Med mer än 10 års erfarenhet är E37 specialister på att integrera webbutiker med alla slags butiksdata- och affärssystem. E37 levererar en helhetslösning med allt från design, rådgivning, integration, lansering, drift och moderna metoder för Internet-marknadsföring.
E37 har skapat framgångsrika webbutiker för Länna Sport, Leilas General Store, Bookbinders Design, Laura Ashley, Woolrich Store, Lampan, Skistar och STUK Manufaktur m.fl.
Läs mer på
www.e37.se.
Om Flottsbro
Flottsbro Friluftsområde är med sina attraktioner ett av Stockholms mest välbesökta friluftsområden. Här finns länets högsta skidbacke, ett härligt naturbad, vandringsleder, lekplatser och många andra friluftsmöjligheter som är öppna året runt. Här erbjuds också uthyrningsstugor samt en stor campingplats med fullservice hela året. Verksamheten ägs och förvaltas av Huge Fastigheter.
Läs mer på
www.flottsbro.se.
Följ också Flottsbro på: facebook.com/flottsbro.se, twitter.com/flottsbro, youtube.com/flottsbrohq.
Om Huge Fastigheter
Huge Fastigheter AB är ett av Sveriges tio största kommunala fastighetsbolag – ägare är Huddinge kommun. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar vi bostäder och olika typer av kommunala och kommersiella lokaler, allt från skolor till frilufts- och idrottsanläggningar och köpcentrum. Huge har 270 anställda och omsätter cirka 1,3 miljarder kronor. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.
Läs mer på www.huge.se.
Fredrik Karlsson 2013-02-22