Det är lätt att stirra sig blind på alla rapporter i Google Analytics om hur besökare lyckats hitta till och rör sig inne i en webbplats. Men hur tar man bäst reda på vilka av dina sökord (nyckelord) som t ex visas långt ned i Googles sökresultat eller som inte finns med alls i webbplatsen? Dessa sökord kan oftast enkelt förbättras eller läggas till genom att först identifiera dem i Google Webmaster Tools (Verktyg för webbansvariga) samt Google Keyword Tool (Sökordsverktyg).
Google Webmaster Tools (
https://www.google.com/webmasters/tools/) tillhandahåller detaljerade rapporter om dina webbsidors synlighet i Google. Här kan man bland annat:
- Skicka in en webbplatskarta som Google använder för att få en överblick av webbplatsens struktur, vilket kan öka täckningen av dina webbsidor.
- Övervaka webbplatsens prestanda och optimera inläsningstider.
- Se vem som länkar till din webbplats.
- Få förslag på HTML-förbättringar som eventuellt kan öka webbplatsens prestanda.
- Ta bort en hel sida, en bild eller annat element från din webbplats i Google.
- Se Googles genomsökningsstatistik från din webbplats under de senaste 90 dagarna.
- Se de viktigaste sökorden som Google hittade när webbplatsen genomsöktes, samt varianter av dem.
- Se vilka sökfrågor i Google där din webbplats visats i sökresultatet, på vilken genomsnittlig position och hur många som klickat.
Den sistnämnda rapporten finns i menyn under
Trafik -> Sökfrågor. För en webbutik som säljer tapeter på nätet kan det se ut så här:
I rapportens utgångsläge visas sökord och sökfraser sorterade utifrån flest ungefärligt antal visningar i Googles sökresultat under angivet tidsintervall (en månad bakåt).
I exemplet ovan har t ex sökfrågan ”randiga tapeter” visats ungefär 1.300 gånger och den aktuella webbplatsen har haft genomsnittlig position 10 i Googles sökresultat. Endast 12 personer har klickat på länken vidare till webbplatsen. En variant på samma sökfråga i singular, d v s ”randig tapet” visas även i listan ovan. Den sökfrågan har visats ungefär 900 gånger med genomsnittlig position 9,5 och har knappt fått några klick alls (under 10). Genom att arbeta mer med dessa fraser på olika sätt i webbplatsens innehåll borde det vara möjligt att visas högre upp i Googles sökresultat, och därmed få fler besökare. Även ”tapeter”, ”eco tapeter”, ”inredning”, ”designers guild”, ”stuckatur”, ”inredningsdetaljer” och så vidare borde förbättras.
Vilka sökord i din webbplats tolkar Google som viktigast?
Under
Trafik -> Innehållssökord visas de viktigaste sökorden som Google hittade när webbplatsen genomsöktes, tillsammans med varianter av dem. (Notera att här visas endast enskilda ord, ej fraser.)
Ordet ”randig” återfinns först på 85:e plats i listan.
Hur viktigt varje sökord är återspeglar hur ofta ordet hittas på sidorna i din webbplats.
Dessa båda rapporterna kan alltså vara bra att granska tillsammans för att förstå hur Google tolkar din webbplats.
Hitta förslag på nya sökord och sökfraser
Med hjälp av Google Keyword Tool (https://adwords.google.com/o/KeywordTool) kan du få hjälp med att hitta förslag på nya sökord och sökfraser som du kanske inte tänkt på när du skrivit ditt innehåll i din webbplats.
Genom att göra en enkel sökning på ordet ”tapeter”, exempelwebbplatsens huvudsakliga inriktning, får vi en lista på 100 förslag på sökfraser som kan vara intressanta. För varje sökfras ges även en indikation på dess konkurrens i Googles sökresultat och hur många sökningar som görs per månad.
I första hand är det intressant att identifiera de sökfraser som har relativt
många sökningar tillsammans med
låg eller mellan konkurrens. Konkurrens i det här fallet är visserligen en överblick på hur många
annonsörer som lägger bud på ett specifikt sökord (AdWords). Men det kan även ge en indikation på hur pass konkurrensutsatt en sökfras är rent sökresultatmässigt.
Exempelvis kan man se ovan att sökfrasen ”tapeter retro” i genomsnitt har 2.900 sökningar per månad. Ordet ”retro” kan alltså vara idé att använda mer i webbutiken. Varför inte samla tapeter med retromönster på en egen sida eller varugrupp, döpa den till ”Retro – tapeter i gammaldags stil” samt använda ordet i beskrivningstexten till varje tillhörande tapet? I listan ovan kan man även hitta sökfrasen ”gammaldags tapeter”, varför rubriken även fick innehålla det sökordet. Glöm heller inte att använda varianter och synonymer till ordet retro, såsom retrostil, retrotapeter, gammaldags stil, tidlös, klassisk osv.
Google Webmaster Tools
https://www.google.com/webmasters/tools/
Google Keyword Tool
https://adwords.google.com/o/KeywordToolPeter Andersson 2013-03-04 15:41